Rob Parry Stoel (examen project HMC)

26 sep 2020
2
0
Werktekening

De werktekening, was een kopie van de oorspronkelijke werktekening. De uitgegumde lijnen waren zelfs nog te zien! De tekening was echter zonder maten. En bijna alles in deze stoel is taps en afgerond. Erg lastig om maten uit te halen. Dus ging ik enthousiast aan de slag om de lijnen om ander papier over te nemen zodat ik het kopie nog netjes kon terugbrengen naar Rob Parry. Uiteindelijk heb ik de tekening laten inscannen bij een kopieshop. En de digitale versie heb ik vervolgens in sketch up overgenomen en verwekt tot een 3D versie, inclusief alle verbindingen. Vervolgens heb ik deze 3D in lay out omgezet tot werktekening. Dit was een goede manier om sketch up heel goed te leren kennen. Om echt alles goed te doen was een cursus Sketchup en Layout nodig. Maar het resultaat is er dan wel! Overigens heb ik niet een exacte kopie gemaakt. Het oorspronkelijke ontwerp had veren onder het kussen. Mijn versie heeft spijlen. Met de werktekening ben ik vervolgens weer terug gegaan naar Rob Parry om hem zijn kopie terug te geven met en hem te bedanken met een lekkere fles wijn. Fantastisch om het verraste gezicht van de man te zien. Hij glunderde helemaal. Ook was dit een moment om de stoel nog een goed na te meten. Wat blijkt, de originele werktekening was een eerdere versie en was op diverse plekken aangepast. Deze moest ik vervolgens weer verwerken in het 3D ontwerp.
Bekijk bijlage 46004
Bij Rob Parry m`n tekeningen laten zien!

Bekijk bijlage 46007Bekijk bijlage 46009Bekijk bijlage 46008
Tekeningen netjes uitgewerkt (uit respect voor Rob Parry de maten weggelaten)
 
26 sep 2020
2
0
Nico,
Ik volg in avondschool houtbewerking in Leuven (Vlaanderen) en heb zoveel jaar na jou ook het stoutmoedige idee om de zetel van Rob Pary te maken als werkstuk. Door te googelen kwam ik op jouw werktekeningen uit. Erg handig, waarvoor alvast dank. Maar om mijn geluk compleet te maken: kan je me ook de maten doorgeven? Dat kan individueel naar stefaan.huysentruyt@gmail.com
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ter voorkoming van vragen of ik de maten wil delen. Helaas niet. Het is een erg waardevol proces geweest. De hele ontmoeting met Rob Parry, zijn papieren tekening krijgen, Zelf alles digitaal maken(waar vet veel tijd in is gaan zitten. Is een proces die ik iedereen toewens. Dat ervaar je niet door simpel een tekening helemaal over te nemen. Daarnaast vind ik dat je, als de maker nog leeft of de nabestaanden, toestemming moet vragen aan een maker voordat een werk kopieert. Uit respect voor de maker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.