Rob Parry Stoel (examen project HMC)

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Netjes de gaten afschrijven voor de domino frees. De dominogaten zitten netjes op de plek van waar de mal vast zat aan de delen.
DSC_0086.jpg

Het is natuurlijk belangrijk dat de gaten in beide
zijkanten op dezelfde plek zitten. Dus na het
Aftekenen op de eerste, kan ik de plekken over-
nemen op de andere zijkanten.
DSC_0083.jpg

Niet alle gaten gemaakt worden met de Dominofrees. De aanslag van de dominofrees is namelijk te breed voor in de hoeken. Voor deze gaten heb ik een mal gemaakt voor een bovenfrees met kopieerring.
DSC_0210.jpg
Goed klemmen en frezen maar! Alle gaten zitten er nu netjes in.
DSC_0213.jpg
Zoooo, dat begint al ergens op te lijken!
(later toch nog besloten om de gebogen en de rechte spijlen te wisselen)
DSC_0219.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Om hem echt lekker te laten zitten moet er een fijn kussen in. Bij een stoffeer bedrijf heb ik goede kwaliteit schuim en stof gekocht.
Omdat de rugleuning een knik maakt, moet het kussen dit ook doen.
DSC_0233.jpg
Dit heb ik gedaan door een wig uit de zitting te snijden doormiddel van een scherm broodmes. Vervolgens met contact lijm de zijdes van de wig weer aan elkaar gelijmd.
DSC_0246.jpg
En Tadaaa daar is de knik! In 1 keer goed!
IMG_20160603_122549.jpg
Mijn vrouw kan goed naaien en heeft het schuim prachtig gestoffeerd. Wat knopen zijn geplaats om de stof ook de hoek in te trekken. Waardoor een strak geheel ontstond!
IMG-20160608-WA0001.jpg DSC_0311.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Alles moet natuurlijk stevig met elkaar worden verbonden. Ik heb gekozen om de poten met de armlegers doormiddel van domino`s te verbinden. Door 2 in elk verbinding te zetten ontstaat er een stevige verbinding.
Bij het frezen kwam veel kijken. Welke diepte, waar slobgat en waar niet. Voor de armleggers een verhoog stukje niet vergeten(wat wel werd vergeten helaas)

Achteraf zou ik de domino`s in de andere richting gefreesd hebben omdat er nu slobgaten zitten in de richting waar de verbinding het meeste druk krijgt te verduren.
2016-06-20 13.22.18.jpg

De poten zijn verbonden met regels. Deze regels zijn doormiddel van de stationaire frees onder de juister hoek afgeschuind. Nu sluiten deze mooi aan met de onder/achterkant van de zijkant delen.
2016-06-20 13.26.21.jpg

Deze regels zijn met pen gat verbindingen verbonden. De gaten zijn gemaakt met de langgatboor en de pennen met de pennenbank. Handmatig heb ik de pennen in de juiste breedte gezaagd en rond geveild.
2016-06-20 13.23.30.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De mallen had ik vastgeschroefd op de onderdelen waar ik wist dat er verbindingen kwamen en je het schroefgat dus niet meer zou zien.
Naast dat dit niet overal goed is gegaan, heb ik ook nog besloten de armleggers om te draaien. De verkeerde schroefgaten heb ik daarom opgevuld met sier deuvels/proppen. Dit detail heb ik doorgetrokken in alle verbindingen van het onderstel.
2016-06-20 13.27.51.jpg

Alle onderdelen zijn netjes opgewerkt en de aanwezige deukjes eruit gehaald met een natte doek en een strijkijzer.
En dan afronden.. helaas zijn hier geen foto`s van. (hier kwam de stress echt te komen!)
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dan het verlijmen, altijd spannend! De spijlen en regels waren gemakkelijk. Maar de poten waren nog een flinke uitdaging. Daarvoor heb ik de truc van de deurhengen weer gebruikt. Hierdoor kon ik ook onder een hoek de verbinding vast klemmen.
2016-06-24 15.21.16.jpg 2016-06-24 15.21.25.jpg
Voetjes van de vloer :) De stoel houdt mijn gewicht!
Wat een geruststellend moment was dat! Ik blijf het nog altijd spannend vinden hoe alles uit de klemmen komt.
2016-06-24 19.28.34.jpg
Na het lijmen, heb ik de lijmresten verwijderd en alles nogmaals netjes geschuurd. Daarna olie als afwerklaag. Altijd leuk om te zien hoe het houdt kleur met een afwerklaag!
IMG_20160625_134059.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zoooo klaar om te beoordelen.
WhatsApp-Image-20160626.jpg

De leraren gaven me een mooie 8!

En het allermooiste was dat Rob Parry speciaal voor mij naar de Examen Expo kwam. Heel tevreden en onder de indruk van het resultaat. Hij vond alleen de afronding van de kussens niet goed staan bij de stoel.. Daar had ik achteraf ook andere keuzes in willen maken. Maar dat zorgt er wel voor dat de complimenten nog mooier zijn! Als hij helemaal lovend was geweest kwam het minder oprecht over!
S0022149.jpg S0062155.jpg

Er komen nog mooie "studio" foto`s! Die worden momenteel bewerkt door een vriend van mij. Daar zullen jullie dus nog even op moeten wachten!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hartstikke mooi, Nico,

Niet alleen het werkstuk, maar ook het proces is mooi en beeld gebracht en ik geniet ervan te lezen en zien hoe je wilt leren. Ik zit zelf in het hoger onderwijs en tref veel te vaak studenten die niet willen leren, maar het enthousiasme dat hier vanaf spat laat me zien dat je echt geniet van het leren en natuurlijk het maken van mooie meubels!

Groeten en geniet ervan,
Hans
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ik had hem op de expo ook al gezien, het blijft een mooie stoel ondanks het kussen. Ik ben nu ook wel nieuwschierig hoe hij zit met die lattenbodem.
 
P

Pel

Guest
Heel mooi gemaakt Nico, leuk om het maak proces te volgen, en ik denk dat je er enorm veel van hebt geleerd, dat is bagage die je meeneemt naar ieder volgend project naar volleerd vakman.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Een heel mooie stoel Nico, vooral als je hem half op de zijkant en van voor ziet, het lijkt mij ook een makkelijke stoel om in te zitten?

Groet Pel
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wat gaaf, vooral dat je -eerlijk gezegd- nog 'op tijd' bent om de originele ontwerper erbij te betrekken. Mooi project, fijn resultaat en ik vind het ook echt een mooi ontwerp, zou'm graag thuis hebben staan.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
774
116
omg Haarlem
Vind het een hele mooie stoel, knap gemaakt. Het kussen is echt niet mijn smaak..maar dat doet niks af aan het houtwerk zelf. Mooi hoor!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja ik sluit me aan bij houtenklaas, juist dit soort stof is helemaal in die stijl en ook hoe het vastzit aan de achterkant met die flappen, zo waren die meubels in die tijd.
Als je liefhebber van hout bent is ook de achterkant mooi om te zien vind ik.
Leuk opgelost trouwens op de plekken van de verbindingen dat donkere hout, mooi subtiel.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Heel goed gelukt stijlicoon, ik zou de stoel zo tussen mijn meubels willen hebben en de stof van de kussens is ook zo raak . Heel mooi .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.