Risk salontafel

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hey,
ik verhuis binnenkort en had nog een salontafel nodig. Na een korte speurtocht op tweedehandssites al direct iemand in mijn stad gevonden die een massief eiken salontafel aanbood voor slechts 5 euro!
Het blad had wel enkele kringen, en ik wou het aanvankelijk schuren, maar de vernis deed het schuurpapier direct vollopen. Ik vond het een goeie gelegenheid om nog eens mijn schraapstaal te slijpen, en nog geen 5 minuutjes later was 2/3 al gedaan:
IMG_20161127_000152.jpg
Zo simpel en toch zo'n fantastisch stukje gereedschap! Ik kreeg daarna het idee om er iets op te branden, aangezien mijn vingers jeukten om de 2 pyrografietoestellen uit te proberen die ik van Edwin (hartvoorhout) voor een prikje gekocht heb. Mijn vrienden en ik spelen graag het gezelschapsspel Risk, en bovendien vind ik het spelbord nog decoratief ook, dus dit is het geworden:
IMG_20161206_160303.jpg
IMG_20161206_160545.jpg
Hiervoor heb ik de continenten afgedrukt en doorheen het papier gebrand. Voor de landsgrenzen heb ik het soldeerboutmodel gebruikt, en voor het fijnere werk het toestel met instelbare temperatuur. Aanvankelijk wou ik enkel de landen (eigenlijk zijn het gebieden) er in branden, maar ik had er zodanig veel plezier in dat ik nog wat extra's erop gezet heb, zoals de windroos en het piratenschip nabij de Somalische kust :)
IMG_20161206_160314.jpg
De meeste landen heb ik ingekleurd met op kleur gebrachte schellak. Daarvoor heb ik op aanraden van Massis een lederbeits gebruikt (Fiebing's)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?19086-Shellac-kleuren-maar-hoe
Ik heb telkens meer kleur toegevoegd om donkerder te gaan. Afrika heb ik ingekleurd door de houtbrander op een lage stand te zetten.

Ik had graag nog jullie advies gehad betreffende de verdere afwerking. Het onderstel is niet meer zo hedendaags, dus ik dacht het volgende te doen om het wat op te frissen:
- het gegolfde gedeelte in de pootjes recht zagen in een hoek
- eventueel de uitstekende balk gelijk zagen (zodat de pennen niet meer uitsteken)
- het onderstel wit schilderen, omdat dit hier ook mooi uitkwam:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?18782-Televisiemeubel-Steigerhout&p=204902#post204902

Is dit een goed plan? Zijn er andere suggesties?

Om alles te beschermen zou ik Skylt original willen gebruiken. Als ik me niet vergis is daar een beetje wit pigment bij om geen kleurverschil te hebben met onbehandeld hout? Gaat dat geen problemen geven in combinatie met de zwarte lijnen? Ik zou sowieso een proefstukje doen voor ik aan het echte werk begin, maar als iemand me nu al kan zeggen dat dit niet gaat lukken kan ik me de moeite (en de vernis) besparen.
 
Hoi Bossy,

Gaaf, mooi om een tafel zo mooi te maken. Kunstwerk. :cool:

Ik zou hem wel behandelen zou zonde zijn als hij slijt van het vele spelen.
Onderstel wijzigen kan natuurlijk. Naar eigen wens . Wit maken hiervan haalt wel het blad naar boven.

Het piraten schip en de windroos zijn mooi geworden. Gaaf te zien dat er verschil in kleur is door verschil in brand temperatuur.

En ja,.... je hebt een vaste hand ;).

Gr Edwin
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Heel mooi! Weer eens wat anders dan de standaard schaakbord-tafels. Hij is nu wel meer dan € 5,- waard!
Voor de afwerking raad ik je Trae Lyx naturel aan. Drie lagen en je tafel is goed beschermd, terwijl het niet vergeelt. Je ziet niet dat het gelakt is.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Die Trae Lyx is inderdaad goed spul! Heb onze eiken tafel onder de overkapping er ook mee gedaan. En zoals je zegt geen verkleuring en hij is wel beschermd.
En wat een super tafel!! ik krijg spontaan zin in een potje Risk!
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Wat een prachtige speeltafel! Wow!

Ik heb er weinig verstand van maar ik denk dat je plannen mbt het onderstel de tafel nog meer tot zijn recht laat komen. Misschien hoef je het niet eens wit te maken, als je het onderstel al wat minimaliseert dan spreekt het blad voor zich, wat een goed gelukt project zeg! Prachtige tafel!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed gedaan Bossy, voor weinig geld en nu een perfekte risktafel!
En de wereldkaart helemaal van deze tijd met dat schip, leuke humor!

Op de lak krijg je krassen als je erop gaat spelen, dan zou ik 'm in de olie zetten.
De poten wat smaller en iets verjongen misschien?
En een leuk randje aan de tafel frezen?
En inderdaad de pennen afzagen.
Op die manier maak je een wat verfijnde tafel ervan lijkt mij.
Eventueel om de wereldkaart met een 4 mm freesje 2 mm infrezen en een mooi contrasterend randje wenge erin of zoiets.
Geeft het helemaal een luxe uiterlijk van een speeltafel.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt iedereen voor de leuke reacties. De meesten lijken te bevestigen dat een verjonging van het onderstel wel een goed idee is, dus nu kan ik er met goeie moed aan beginnen.
@Dave: bedankt voor de tip van Trae Lyx. Heb nu wel net 2 liter Skylt besteld, dus die gaat het toch worden denk ik voor de afwerking. Maar wel eerst proefstukje om te zien of dat wel goed gaat door die verbrande lijnen. Olie gaat het niet worden, want ik ben bang dat er dan niet genoeg contrast meer gaat zijn tussen het bleke Azië en de achtergrond.

Iedereen welkom om een potje Risk te komen spelen. Ik plaats het bier al in de koelkast ;)

PS: een kolonistentafel lijkt me iets moeilijker, aangezien je een variabel spelbord hebt. Maar eventueel met ingefreesde 6-hoekjes? En met houten "kaartjes" met reliëf die dan in die uitsparingen passen? Zou ik ook wel nog eens willen maken, maar eerst de verhuis, met een overdekte werkplaats :D Jeuj!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben altijd vol lof geweest over de matte skylt. Werkelijk indrukwekkend. Je ziet het niet en lijkt tegen ""alles"" bestand. MAAR .... na een aantal jaren moet ik een kanttekening plaatsen: Er treedt op de meest gebruikte plekken een soort slijtage op waar het uiterlijk plaatselijk een ander karakter krijgt. Ik weet niet of Trae Lyx dat ook heeft.

(Mooi project overigens :))

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.