Risk salontafel

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt Klaas om je ervaring met Skylt te delen. We zullen zien na hoeveel partijtjes Risk er slijtage optreedt :)
Fantic, inderdaad gewoon eens uitproberen om te zien of het goed gaat. Ik toon jullie nog het resultaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zoals beloofd toon ik jullie nog het resultaat van mijn gepimpte salontafel:

DSC03403'.jpg

DSC03414'.jpg

DSC03406'.jpg

Het blad heeft 3 lagen Skylt original gehad, en het is goed spul! Bij de eerste laag was er lichte paniek omdat er een witte waas ontstond, maar gelukkig droogde dit transparant op.
Het onderstel heb ik beetje verjongd door de gegolfde pootjes recht te zagen (vergelijk met foto's op p1), de uitstekende pennen gelijk te zagen en alles een likje verf te geven:

DSC03404'.jpg

Hier nog enkele detailfoto's:

DSC03408'.jpg

DSC03412'.jpg

DSC03407'.jpg

DSC03409.jpg
 
Kijk..... dat ziet er mooi uit. Onderstel ziet er minder grof uit dan eerst.
Ik kan me goed indenken dat je dan schrikt als het opeens niet helder wordt met afwerken. Gelukkig wel helder geworden. Zelfs zo goed gelukt dat het lijkt als of je het niet behandeld hebt.

Prachtig hoor........ komt een mooie tijd aan voor vele uren Risk. ;-)

Geniet er van Ronny.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt! Ben zelf ook heel tevreden met het resultaat. En ik ben normaal niet snel tevreden over eigen werk :D Had je me vooraf 1 van bovenstaande foto's getoond, dan had ik gezegd dat het te hoog gegrepen is voor mij. Dat zijn de leukste projectjes, die waarbij je jezelf verbaast.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met deze afwerking kan ik me voorstellen dat je hier ook kistjes mooi kunt decoreren. Of de achterwand van je gereedschappenkast.

Het ziet er in ieder geval mooi strak uit.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik denk inderdaad om het houtbranden ook elders te gaan gebruiken, bv. bij kistjes. Vooral plantmotieven langs de randen vind ik mooi. Ook om handgemaakte dingen zoals lepels en snijplankjes te personaliseren lijkt het me uiterst geschikt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Haha, helaas niet te koop. Maar voor een mooi bedrag wil ik gerust 1 maken op bestelling ;)
Ik overweeg nu om er een lade onder te maken, zodat de speelkaarten, figuurtjes en dobbelstenen daarin kunnen. Een platte lade zou dus voldoen. Heeft iemand ervaring met een hangende lade aan een tafel, met houten geleiders?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's niet zo moeilijk hoor.
Een simpele manier is een lade op maat te maken van wat je nodig hebt met een front wat net iets uitsteekt als stop tegen de geleiders.
Je neemt twee balkjes in de lengte van de diepte van je lade min de dikte van het front zodat als de lade dicht is dat ze precies je lade over de hele diepte dragen.
Je zaagt in de zijkanten van de lade voor je de boel verlimt eerst een paar gleuven.
Dan zaag je op de zaagtafel de balkjes in een vorm zoals op deze wat simpele schets, ja kan ze ook freezen natuurlijk.
Je legt de tafel op z'n kop en legt de lade neer zoals je wilt dat hij eronder komt en legt de geleiders in de lade
Met potlood de contouren aftekenen en dan maak je de geleiders vast en geef die een paar mm speling zodat de lade niet klemt.
Je schroeft in slobgaten de geleiders in de tafel en met waxine invetten en dan de lade erin.

IMG.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt Willem! Op zich inderdaad niet moeilijk, maar heb toch paar keer je uitleg moeten lezen :D Je schets hielp daarbij enorm. Mogen de geleiders ook uit 2 aparte latjes bestaan, die aan elkaar gelijmd zijn? Of is het beter om ze in 1 stuk te maken? Goed ook dat je over slobgaten spreekt. Ik had er wellicht zelf niet aan gedacht dat het blad moet kunnen bewegen.
 
P

Pel

Guest
@Bossy natuurlijk mogen dat twee latjes zijn die op elkaar lijmt, Willem is vergeten om er een streepje tussen te zetten:D.

Groet Pel.

lade geleiders 2.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank je Pel, uiteraard was ik dat vergeten. :p
Misschien goed om nog even te vermelden dat een goed verlijmde verbinding sterker is dan het hout zelf.
Bossy; 2 manieren voor de lade:
of je maakt eerst de bak en later verlijm je het front op de bak of je deuvelt de zijkanten aan de voorzijde en het front aan de achterkant.
Breedte van je front maak je inclusief de geleiders, niet alleen als stop (begrenzing of stop voor geleiders) maar je ziet de geleiders ook niet meer op deze manier.
Je zaagt de gleuf voor de geleiders en gelijk ook de plankjes een cm van de onderzijde af inzagen zodat je gelijk een bodem van bijv triplex 6 mm erin kan liggen.
Als je eerst een schets maakt van je indeling kan je ook meteen de gleuven voor een vakverdeling zagen.
Succes
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.