review Festool mini zaagtafel en duur

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
mensen die zich spiegelen aan en richten op het niveau dat pro’s bereiken met hun spullen
Is het misschien "mensen spiegelen zich aan het niveau van de pro's en 'denken' dat het (mede) door de spullen komt"?

Natuurlijk ontwikkelen Festool, Hasselblad voor de pro's, maar ze weten wel degelijk waar de markt ligt en combineren dat met passende marketing. Voor een Altendorf of Sinar ligt dat anders.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Is het misschien "mensen spiegelen zich aan het niveau van de pro's en 'denken' dat het (mede) door de spullen komt"?

Natuurlijk ontwikkelen Festool, Hasselblad voor de pro's, maar ze weten wel degelijk waar de markt ligt en combineren dat met passende marketing. Voor een Altendorf of Sinar ligt dat anders.
Gelukkig weet ik wat een Sinar is (heb nog een tijd in een professionele fotostudio gewerkt) & ik ken zeker één niet-professional die deze camera heeft én gebruikt.
Een Altendorf is natuurlijk een bakbeest waar je de ruimte voor moet hebben, daarvoor vind ik dat de vergelijking niet opgaat…
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Gelukkig weet ik wat een Sinar is (heb nog een tijd in een professionele fotostudio gewerkt) & ik ken zeker één niet-professional die deze camera heeft én gebruikt.
Een Altendorf is natuurlijk een bakbeest waar je de ruimte voor moet hebben, daarvoor vind ik dat de vergelijking niet opgaat…
Je kan ook de weg bewandelen van Felder die een aparte lijn heeft uitgebracht voor de particulier. Met Hammer hebben ze een light versie van hun pro machines.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Je kan ook de weg bewandelen van Felder die een aparte lijn heeft uitgebracht voor de particulier. Met Hammer hebben ze een light versie van hun pro machines.
Altendorf doet dat niet. En Sinar al helemaal niet. Linhof is een goedkopere optie -- die zie je nog wel eens goedkoop voorbij komen. Sinar Light -- klinkt als een frisdrank voor millennials. : ))
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
6
Ik zie toch eerder een instapmodel, dan eentje voor de niet-professionals. Of ze moeten ook nog een WA4 en WA2 maken…
Instap is 3200mm en geen korte tafeltjes zoals bij de wa6. Dat is professioneel over het algemeen niet interessant en niet gabgbaar. Dit is gewoon stukken goedkoper en voor de particulier die ook 1 van de topmerken wil hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Hier in de omgeving kunnen bedrijven al geen ruimte vinden. De meeste particulieren hebben met wat geluk een fietsenberging. De meesten hebben alleen een luchtplaats. En die mensen hebben geld zat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hier in de omgeving kunnen bedrijven al geen ruimte vinden. De meeste particulieren hebben met wat geluk een fietsenberging. De meesten hebben alleen een luchtplaats. En die mensen hebben geld zat.
"Hier in de omgeving" is niet relevant. Wat in de EU gebeurd als geheel wel. En meubelmakers willen een 3200mm lange tafel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dit is wel een heel bijzonder topic geworden;) Het lijkt me alsof iedereen in de kantine in een associatief gesprek verzeild raakt waar je bij A begint en bij Z eindigt.:)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
ok, een tikkie prijzig. Maar dat is het natuurlijk heel snel als het "groen" is.
Grappige features met (exact) digitaal instellen van zaaghoogte en de schuinte. Mooie roltafel.

Zeker voor mensen/bedrijven die niet heel ruim in de ruimte zitten; praktisch.
Goed mee te nemen, dat kan ook een voordeel hebben.
En het is natuurlijk geen volwassen zaagtafel, op 380V met een vaste centrale plaats in de werkplaats.

Afgezien van de prijs (toch wel een "issue") zie ik eigenlijk maar twee nadelen: geen saw-stop én op accu's. Niet alleen verouderen accu's en zijn ze leeg als ik ze nodig heb. Mijn grootste bezwaar hier, is dat het apparaat dus altijd simpel aan kan. Met een 230V-apparaat, weet ik dat deze zeker niet aan kan als de stekker uit de contactdoos is.

Maar verder mooi apparaat en lekker compact.
 

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
11
14
Izegem
Ik heb deze zaag gekocht vanaf hij beschikbaar was.

Zat al lang te kijken voor een nieuwe tafelzaag. Komende van een Makita flipper van 2007 (jaartal maakt op zich niks uit, zelfde wordt nog steeds verkocht, maar hij had al afgezien en was niet zo accuraat meer ).

Ik doe algemene/totaal interieurrenovaties en werk met een combinatie pickup en remorque (eigen en meest gebruikt ongeremde gesloten, soms een geremde open die ik gebruik van concullega).

In mijn ervaring gebruikte ik die flipper amper omdat ik dan altijd de aanhangwagen moest meedoen. Aangezien het niet mijn gewoonte is om machines op een werf te laten staan moest ik dus vaak aanhangwagen meenemen puur voor de flipper in te steken (want als ik dat lomp 33kg wegend ding in de achterbak stak was 2/3 al ingenomen).

Die flipper is ook maar een 30ish cm breedte via geleider. Woog zoals gezegd 33kg en de afkortfunctie gebruikte ik nooit vanwege een betere opstelling afkortzaag. Voor een nieuwe tafelzaag was gewicht en compactheid dus belangrijkste.

Ik stond bijna op het punt om de Dewalt accu DCS7485T te kopen tot ik (via dit forum) de aankondiging van deze festool zag.

Dus even ogen dicht en gekocht -want ja, die prijs is absurd-. Denk ongeveer 2 maand later nu en ik heb hem al vaker gebruikt dan de flipper op 3à4 jaar. Gebruikt om keuken te plaatsen, deur en raamomlijstingen te maken, plafondlatten/kepers wat te versmallen etc. Zaken die ik ervoor probeerde op te lossen met handcirkelzagen, invalzagen etc om toch maar niet dat lomp ding te moeten uithalen.

De grote panelen verdeel ik adhv MFT's en invalzaag. Daarna via de festool.

Is de machine perfect? Totaal niet, had graag nog net iets meer dan 28cm gehad. Bij het kantelen naar 45* geeft hij vaak een foutmelding bij bepaalde hoogtes (moet dan eerst andere hoogte nemen, 45° zetten en terug juiste hoogte), batterijen gaan geen 100lm spaanderplaat mee maar wel lang genoeg. Gewoon als hij uitgestald staat en niet in gebruik is, maken dat de batterijen laden, dan heb je volgende keer altijd volle batterijen. Nog niet gehad dat ik pauze moest nemen om batterijen te laden.
De opzettafel is goed, al betwijfel ik of dat de mdf plaat lang zal meegaan (waar de voetjes in passen). Ook iets te lomp naar mijn zin (neem hem niet zovaak mee, vooral als ik ook de MFT's uitstal).

Dus wel content in mijn situatie gewoon goed toestel dat doet wat ik ervan verwacht. Iemand met een bestelwagen gaat mijn grootste voordeel al niet hebben (compatibel zijn met andere Makita/Festool Systainers zodat alles mooi in de pickupbak staat). Maar ik zie ook regelmatig collega's met een bestelwagen die hun mobiele tafelzagen laten staan omdat ze het de opzet ontzien voor één latje (vooral als ze er elektriciteit voor nodig hebben). Iets wat ik nu niet meer heb. Laadbak open, deksel systainer afhalen en dwars op laadklep zetten, zagen, systainer terug sluiten en terug laadbak in. (en stof uit laadbak blazen met blazertje :D, stofzuiger werkt trouwens vrij goed vind ik, zeker beter dan de Makita mobiele tafelzagen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Dat is een mooi youtube filmpje, wat een rust en wat een tijd in het vergelijken heeft die meneer erin gestoken. @Izzy gaaf dat je het nu veel gebruikt. Ga je nog een review schrijven op woodworking?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Eigenlijk zouden ze voor zulke machines ook de mogelijkheid moeten voorzien om op netstroom te werken. Dat je via een adapter de machine in het stopcontact kan steken.
Dan kan je zo lang werken als je wil en spaar je gelijktijdig je dure batterijen.
 

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
11
14
Izegem
@mathieu Ik dacht dat Dewalt en/of Hikoki dergelijke mogelijkheden hebben om een accutoestel op net te laten gaan. Zou dus zeker mogelijk moeten zijn.

De levensduur van de baterijen heeft me momenteel echt nog niet gestoord. Ik zit wel met quasi al mijn machines op accu dus heb ook wel de gewoonte van even bijladen als het kan ipv laden als ze plat zijn.

Vorige week 2 dagen vloer gelegd ermee (in combinatie met makita 40v afkortzaag). Superhandig om gewoon mee te nemen naar ieder verdiep waar je aan het werken bent. Gewoon in systainer steken, trap op/af, op vloer zetten en je bent weer bezig. Denk ongeveer een 40lm klik pvc van 8mm gestript en wat afkortingen gedaan en nog op beide batterijen 2/3 lampjes.

Zoals gezegd schakel ik bij alle machines over op draadloos. Ben nu ook aan het kijken om mijn recipozaag te vernieuwen en over te schakelen van snoer naar accu en een kleine accu verfspuit te kopen.

In het begin dacht ik dat bij machines groter altijd beter is en best alles op één batterij werkte. Ben dan voor 18v makita gegaan. Ondertussen gebruik ik het vaakst mijn 12v bosch machientjes (staafbatterijtje, zeer compact), heb ik nagelpistolen van dewalt en heb ik er 2.5ah voor gekocht ipv 5ah omwille van gewicht en ben ik na lang twijfelen ook met 40v systeem van makita begonnen voor een nieuwe 230mm slijpschijf (vorige bekabelde was kapot) en afkortzaag (vorige bekabelde was te lomp, heb ik nu vaste plaats gegeven) ipv hun 2x18v systeem.

Voor mij persoonlijk is iedere lopende meter kabel op de grond en iedere verlengkabel en iedere keer stopcontact zoeken/insteken/uithalen er eentje teveel.

@hstraat , goh in tekst kan ik dat wel doen, al lijkt me voorgaande reeds een goede samenvatting van mijn ervaring :)
 
  • Leuk
Waarderingen: hstraat

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.