review Festool mini zaagtafel en duur

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Maar die had een trekfunctie, waardoor je ook langer hout makkelijk kon afkorten. Het machientje is makkelijk mee te nemen. Het is handig op klus om langs te kunnen zagen, maar je moet eigenlijk ook nog een afkortzaag mee zeulen. Mijn favoriet voor aftimmerwerk op locatie, blijft de scheppach tkg 250 of 260.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Wat is 'precies' bij een zaagtafel? Ik denk dan aan vlakheid van de tafel, slinger op de aandrijfflens, stijfheid van de aandrijving, speling op de lagers, haaksheid en stijfheid van langsgeleider, etc.
Ik denk dat deze zaag goed kan zijn, maar deze film brengt weinig om dat te staven behalve dat de mini roltafel goed voelt en dat de langsgeleider zichzelf recht trekt (en hoe recht is dat dan)
Toch vermoed ik dat deze in veel meer youtube filmpjes zal opduiken...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het is het wel een prachtig machientje. Heb er even mee mogen zagen, het werkt allemaal heel goed.

Als ze dit nu in 85mm en met trekfunctie uitbrengen is het echt een stap vooruit en breed bruikbaar. Dit zal voor velen aan de kleine kant zijn denk ik.
Hoop dat Festool dit verder doorvoert, interessante technologie iig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het kan een geweldige machine zijn, maar ik ben toch echt benieuwd voor wie deze machine nu bedoeld is. Hij is te klein voor een beetje fatsoenlijk hout. Hij is op accu. Dus je moet hem op zagen voor er nieuwe accu techniek komt. Is niet echt geprijsd voor de hobby houtbewerker in een schuurtje. Wie heeft er een idee wat deze uitgave rechtvaardigt ?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Het kan een geweldige machine zijn, maar ik ben toch echt benieuwd voor wie deze machine nu bedoeld is. Hij is te klein voor een beetje fatsoenlijk hout. Hij is op accu. Dus je moet hem op zagen voor er nieuwe accu techniek komt. Is niet echt geprijsd voor de hobby houtbewerker in een schuurtje. Wie heeft er een idee wat deze uitgave rechtvaardigt ?
Mee eens. Weinig complexe machines met een stekker kunnen heel oud worden. Bij gebruik van veel elektronica en werkend om een accu zal de machine niet erg oud kunnen worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het kan een geweldige machine zijn, maar ik ben toch echt benieuwd voor wie deze machine nu bedoeld is. Hij is te klein voor een beetje fatsoenlijk hout. Hij is op accu. Dus je moet hem op zagen voor er nieuwe accu techniek komt. Is niet echt geprijsd voor de hobby houtbewerker in een schuurtje. Wie heeft er een idee wat deze uitgave rechtvaardigt ?
Dat waren ook mijn vragen toen mijn zoon een paar dagen geleden een filmpje van dit apparaat doorstuurde. Ziet er gelikt uit, ook alle opties, maar ik vraag me af wat de doelgroep is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Dat waren ook mijn vragen toen mijn zoon een paar dagen geleden een filmpje van dit apparaat doorstuurde. Ziet er gelikt uit, ook alle opties, maar ik vraag me af wat de doelgroep is.
Hobbyisten voor wie het geld geen probleem is en graag deze machine in hun (overbodige) Festool verzameling willen.
En een kleine groep vakmensen waar zo een machine wel een toegevoegde waarde heeft. Bijvoorbeeld herstellers van parket of restaurateurs/timmerlieden. Als je bijvoorbeeld een historische poort ter plaatse moet herstellen (nieuw stukje in zetten) kan zo een machine wel handig zijn.
Ik sta soms versteld van de klandizie die een topproduct aantrekt. Mensen bij wie je het helemaal niet verwacht en waar het geen toegevoegde waarde voor heeft. Maar die het graag in huis willen (ik spreek hier uit mijn professionele eigen ervaring).
Los daarvan zou het ook nog wel mooi in mijn werkplaats passen. Het lijkt me een heel leuke machine voor kleine klusjes en die perfect langs de Hammer C31 kan staan. Maar de prijs is inderdaad een beetje hoog.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb er bij festool een keer mee gezaagd. Niets mis mee. De eerste lading voorraad is al lang uitverkocht en de volgende staat voor juni/juli . Kijk als je drie hoog achter woont is dit een redelijk stil ding en kan je er uitstekend kistjes mee maken.
Voor mij is het niets veel te klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Hobbyisten voor wie het geld geen probleem is en graag deze machine in hun (overbodige) Festool verzameling willen.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Neem bijvoorbeeld Hasselblad camera's in de tijd dat er nog film gebruikt werd. Een pure amateurcamera. Van alleen de professionals kon Hasselblad niet bestaan. Leica evenzo.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Neem bijvoorbeeld Hasselblad camera's in de tijd dat er nog film gebruikt werd. Een pure amateurcamera. Van alleen de professionals kon Hasselblad niet bestaan. Leica evenzo.
Sorry, maar dit is echt onzin. Professionele apparatuur kent altijd een vorm van volgers (navolgers mag ook), mensen die zich spiegelen aan en richten op het niveau dat pro’s bereiken met hun spullen. Dat gaat op voor allerlei producten — ik vermoed dat als je even wat introspectie op jezelf loslaat, je je ook realiseert dat je op een bepaald gebied dat ook hebt.
Voor mij geldt: professionale computer, heel goed gereedschap (ja, ook Festool…), messen die topkoks gebruiken, en waarschijnlijk nog wel meer. Uiteindelijk een beslissing/keuze die iedereen voor zichzelf maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.