Hallo Jan,
Opnieuw een mooi stukje werk! Bijzonder hout ook, alleen de naam al, bladverliezende olijfwilg. Mooi donker hout ook, ondanks de fotoverduistering. Heb even gegoogled en vond een werkstuk van Hans Scholte
http://www.houtdraaienindehaarlemmermeer.nl/index.php?pag=galhans&num=47&map=abo&typ=0 Het heeft wel iets weg van gouden regen. Mooi spul, ik ga eens kijken of ik ergens een stukje kan bemachtigen voor een schroevendraaierhandvat.
Trouwens, naar een van die beitels die ik van je kreeg, heb ik wat onderzoek gedaan op diverse fora. Het was een beitel uit Eskilstuna Sweden, waarvan ik dacht dat het een Eric Anton Berg was. EA Berg beitels zijn letterlijk wereldberoemd om hun goede kwaliteit staal. De vorm en houtsoort van het handvat kwamen helemaal overeen met de EA Berg beitels. Toch was de beitel niet gemerkt als zijnde een Eric Anton Berg, en ook de haai stond er niet op.
http://www.strazors.com/uploads/gallery/anton_berg_1.jpg
Wel stond er een moeilijk te lezen andere merknaam op, waarvan ik dacht dat het zoiets als "B&O. ubergsi. AB" was. Toen ik een post opende op het Australische woodworkforum, was men er al snel over eens dat het geen EA Berg was, maar één van de vele andere bedrijfjes die in het gebied Eskilstuna zaten.
Toen kwam er vervolgens een antwoord van een Deen, die me precies vertelde wat voor beitel het nu was, het bleek een Rosenfors te zijn van het bedrijf B&O Libergs F.A.B.
It's not a berg, although it looks very similar, but one of the many other companies in the Eskilstuna area. The correct name is B&O Libergs F.A.B.
I have a few items of the maker myself, and did some research a while ago. Can't remember where, so this is just from my memory.
The company was founded by the two brothers Bernd and Oscar Liberg in 1862 in the small town of Rosenfors as B&O Liberg. The name was changed in 1868 to B&O Libergs F.A.B. They produced all sorts of things made of steel and iron, but was eventually bought by Jernbolaget in 1938.
As for the quality, I haven't worked with any of mine yet, but what I have read is that people back in the days used to argue which brand was better - Berg or Liberg. And just like today it's impossible agree on such a thing. Most people tend to like their own brand better.
Either way it's a good chisel. I think the difference between Berg and other swedish companies is that Berg took their reputation worldwide and they didn't.
Vervolgens was een een Australiër die me nog wat algemene info gaf over de beitel:
As Thomas has already said, steel from Eskilstuna is highly regarded across the board. One of the interesting things to see is how popular E A Berg products have become, while at the same time other Eskilstuna items are overlooked - particularly on ebay and other auction sites. Even vendors at Sunday markets have heard of Berg and price accordingly, but Jernbolaget, Kronan and even Swedish Toledo are sold at knock down prices.
As for the handles, there must have been a convention on handle design, as these all have a similar shape.
Virtually any Swedish chisel is worth keeping.
You have been lucky.
Gaaf toch, ik krijg een beitel in Lemmer, zet een post op een Australisch forum, en krijg antwoord van een Deen en een Australiër.

Plus een hoop info achter het gereedschap, één van de redenen waarom ik zo graag met oud gereedschap werk.