jan pranger zei:
Houtdraaien gaat misschien wel sneller dan het restaureren van beitels en blokschaven. Die komen vast nog in deze rubriek. Volgens mij Wilco al lang bezig met de beitels. Wacht maar.
vr.gr. Jan Pranger.
Het heeft inderdaad een beste tijd geduurd, maar vandaag heb ik eindelijk een van de beitels die ik toen van Jan heb gekregen weer in ere hersteld.
Het is een oude, gelamineerde Nooitgedagt beitel, zo'n 14 mm breedt. Helaas was de beitel flink krom, en daarom heb ik hem ook zo lang laten liggen. Maar toch wilde ik het nog eens proberen met die beitel. Ik had al eens geprobeerd om het staal weer recht te meppen, ingeklemd in de bankschroef. Maar dat hielp helemaal niks. De kromming was wel zodanig dat hij onbruikbaar was.
Als laatste de brander erop gezet en de kromme plekken warmgestookt. Toen voorzichtig rechtgetikt, en direct afgekoeld in koud water. Ik hoop dat het staal nu zijn hardheid behouden heeft. Daarna gevlakt op de slijpsteen, geslepen en van een nieuw essenhouten handvat voorzien. Hopelijk zal ie nog lang dienst doen.
En Jan, nogmaals bedankt!
Attached files