Hoi, nog even een update over dit topic: nu het weer herfst wordt en we weer wat regen hebben gehad met wind uit het zuid(westen), heb ik weer af en toe wat vocht dat naar binnen waait. De bouwer van de deur zegt dat hier niets aan te doen is verder. Ik blijf het wel jammer vinden dat er toch af en toe wat water naar binnen waait, maar het is maar weinig tegenwoordig. De weldorpel heeft het denk ik wel verbeterd. Maar er blijft dus wel wat water tussen onderkant deur en dorpel liggen als de wind op de deur gericht is.
Over het kitten van die freesrandjes waar de panelen in de deur zitten: ik had dit eerst met lijnolie / krijt plamuur gedaan, dat verweerde snel. Daarna heb ik het met semi-natuurlijke, dampopen kit gedaan. Dat werkte ook niet: de kit werd vrij hard, en werd door werking van de panelen weggedrukt.
Uiteindelijk heb ik hier een simpele doeltreffende oplossing voor bedacht, hoewel die vast al lang bekend is: bijen was. Dit spul blijft flexibel, zodat het bij werking van het hout niet stuk gaat / barst etc. Tevens dicht het af en is het een 100% natuurlijk product, wat ik nastreef. Dit is voor mij een grote verbetering.
Ik heb een nieuwe deur laten maken door mijn schoonbroer, deze komt aan de achterkant van het huis, is ook van inheems eikenhout, massief. Ook weer met panelen. Dit keer ga ik dus niet plamuren, maar eerst met lijnolie verven en daarna de kieren met bijenwas insmeren.
Rest alleen nog het probleem met regenwater dat af en toe tussen werkplaatdeuren en dorpel blijft liggen. Maar volgens mij is hier geen eenvoudige oplossing voor. Misschien moet ik het loslaten, wat ik lastig vind als perfectionist. Ik ga in ieder geval de onderzijde van deze deur altijd goed in de lijnolieverf houden!