Replica werkplaatsdeuren en regen problemen: advies gevraagd

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Ik heb nog wel een nieuwe vraag: ik verwacht dat het nog wel enkele maanden gaat duren voordat ik de kier bij het onderste paneel aan de buitenzijde kan dichten. Tot die tijd blijft er regen in lopen. Is het nog raadzaam een tijdelijke noodmaatregel te nemen zoals een duct-tape er boven overheen plakken? Dat vind ik niet echt fraai om te zien, maar dan wordt het water wel afgevoerd en kant het ook nog ventileren...
Duct tape, of frog tape ( is groen) eroverheen plakken kan geen kwaad. Water wat er niet in loopt hoeft er ook niet uit tenslotte.
Of misschien zo 'n profieltje? Niet fraai maar werkt wel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Voordat er zoiets als kit was, werden kieren gedicht met hennep, touw, teer, pek, stopverf, en zo meer. Werkte ook. Tot op zekere hoogte: het is allemaal onderhoudsgevoelig. Wat in de tijd der lage lonen geen probleem was...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Kit wordt in Nederland om voor mij onduidelijke redenen nooit mee geschilderd. Ik schilder het wel mee, zodat het zonlicht er geen of veel minder invloed op heeft. Lijnolieverf is wellicht minder flexibel, of hecht minder, waardoor het scheurt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Er zijn kitten die overschilderd moeten worden en kitten die niet overschilderd mogen worden.
Natuurlijk zijn er ook kitten waar de verf niet of slecht op hecht. De meeste kitten moeten buiten overschilderd worden. Maar er zijn beglazingskitten die je niet mag overschilderen. Dit scheelt in de bouw weer een handeling. Of je er later gelukkig van word is de vraag.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Kit wordt inderdaad niet altijd meegeschilderd, maar eigenlijk zou het wel moeten. De goede schilder zal tot iets over de kit een klein beetje het glas meeschilderen zodat het water via de verf over de kit mee kan lopen. Overigens staat dit los van de gestelde vraag; ik wou gewoon even zeggen dat ik dit een ontzettend tof project vind wat erg mooi is geworden! Leuk om de oude deuren op deze manier na te maken en toe te passen!
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Wederom dank voor de nieuwe tips, adviezen en complimenten! Ik geniet ook wel van deze deuren, niet alleen als ik op mijn huis af kom fietsen, maar ook als ik via deze deuren naar binnen / buiten ga. Ze draaien soepel, rustig, klappen - en waaien nooit vanzelf dicht door hun enorme gewicht en zijn verder een goede replica van de originele exemplaren die ik binnenkort weggooi omdat ze behoorlijk verrot zijn. Maar dus wel heel fijn dat ze er nog waren om een kopie te maken.

Ik ben eigenwijs geweest en heb toch enkele dagen geleden aan de buitenzijde van de deuren de kiertjes onderaan de panelen gevuld met damp-open kit voor buiten. Ik had de kiertjes vorig jaar bij plaatsing van deuren met een plamuur op basis van krijt en lijnolie gevuld die officieel niet voor buiten is.

Het idee is dat ik nu de boel ten minste voor een tijdje (denk ik) opgevuld en afgedicht heb voor het regenwater, en dat de deuren nog wel kunnen ademen. De binnenzijde waar het voorheen weer naar binnen liep heb ik nog niet gedicht zodat het kan uitdrogen.

Ik denk dat ik er gewoon een routine van moet maken enkele keren per jaar even de kritische plekken te inspecteren en evt. bij te werken, dat hoort denk ik bij een niet perfect machinaal uit kunstof geproduceerde deur die op het zuiden staat, veel wind en zon en regen krijgt. Maar de deuren krijgen ook veel bekijks en complimenten :)
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Er staat nu dat het een machinaal uit kunststof gefrabriceerde deur is die niet perfect is.
maar je hebt blijkbaar dat woodje 'niet' anders bedoeld...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, nog even een update over dit topic: nu het weer herfst wordt en we weer wat regen hebben gehad met wind uit het zuid(westen), heb ik weer af en toe wat vocht dat naar binnen waait. De bouwer van de deur zegt dat hier niets aan te doen is verder. Ik blijf het wel jammer vinden dat er toch af en toe wat water naar binnen waait, maar het is maar weinig tegenwoordig. De weldorpel heeft het denk ik wel verbeterd. Maar er blijft dus wel wat water tussen onderkant deur en dorpel liggen als de wind op de deur gericht is.

Over het kitten van die freesrandjes waar de panelen in de deur zitten: ik had dit eerst met lijnolie / krijt plamuur gedaan, dat verweerde snel. Daarna heb ik het met semi-natuurlijke, dampopen kit gedaan. Dat werkte ook niet: de kit werd vrij hard, en werd door werking van de panelen weggedrukt.

Uiteindelijk heb ik hier een simpele doeltreffende oplossing voor bedacht, hoewel die vast al lang bekend is: bijen was. Dit spul blijft flexibel, zodat het bij werking van het hout niet stuk gaat / barst etc. Tevens dicht het af en is het een 100% natuurlijk product, wat ik nastreef. Dit is voor mij een grote verbetering.

Ik heb een nieuwe deur laten maken door mijn schoonbroer, deze komt aan de achterkant van het huis, is ook van inheems eikenhout, massief. Ook weer met panelen. Dit keer ga ik dus niet plamuren, maar eerst met lijnolie verven en daarna de kieren met bijenwas insmeren.

Rest alleen nog het probleem met regenwater dat af en toe tussen werkplaatdeuren en dorpel blijft liggen. Maar volgens mij is hier geen eenvoudige oplossing voor. Misschien moet ik het loslaten, wat ik lastig vind als perfectionist. Ik ga in ieder geval de onderzijde van deze deur altijd goed in de lijnolieverf houden!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat zou je toch ook gewoon in hout kunnen uitvoeren? Gewoon een plank met twee verticale slobgaten, die mee beweegt met de vloer en door twee bouten op zijn plek wordt gehouden.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Zou een valdorpel hier een oplossing kunnen zijn? Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet alleen van het bestaan. Zijn deze ook bedoeld voor binnendraaiende buitendeuren?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Zou een valdorpel hier een oplossing kunnen zijn? Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet alleen van het bestaan. Zijn deze ook bedoeld voor binnendraaiende buitendeuren?
Ik dacht meteen aan hetzelfde..natuurlijk niet historrisch verantwoord. Maar nagenoeg onzichtbaar.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Bert Vanderveen: dank voor het idee, los ervoor zou dan het makkelijkst zijn. Dan verwacht ik wel, dat het regenwater tussen onderkant deur en drempel in plasjes blijft liggen, totdat het opgedroogd is. Is dat nog een probleem ivm houtaantasting? Ik heb de onderkant van de deur twee weken geleden nog even extra in de lijnolie gezet. Ik bedoel, kan dat hout er goed tegen om af en toe een tijdje nat te zijn aan de onderkant van de deur? Het zit dus wel in de lijnolie, en het is wel eikenhout...

@Bean: die valdorpel is wel een idee, maar wel wat lastiger om nu nog te doen. Ik ga het eerst met touw proberen...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
@hans81 Een strook dpc op de onderkant bevestigen (of een ander geschikt materiaal) is een meer permanente oplossing ipv telkens weer in de olie zetten -- afgezien van het feit dat een onderkant deur moeilijk bereikbaar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.