Reparatie van een bronzen beeldje

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Niet echt iets voor een houtbewerkersforum, maar gelukkig hebben we de kantine.
De reden om deze reportage op het forum te plaatsen: dit is het achtergrondverhaal voor mijn eerste bijdrage in de rubriek houtsnijden.

Onderstaand beeldje is van een goede vriendin, sinds een aantal jaren weduwe. Het is een souvenir aan een reis naar Indonesië en daarmee ook aan haar geliefde partner.
Partner vond dat het beeldje mooi uitkwam op het kastje van 120 hoog en daar staat het dus sindsdien. De kat heeft er andere ideeën over en tikt het regelmatig over de rand.
Verplaatsing van het beeldje is geen optie, opvoeding van de kat evenmin.

P1030675.JPG

De eerste keer dat ik het beeldje ter reparatie kreeg aangeboden (gebroken nek) heb ik de resten Velpon (...) er afgeschraapt en met aceton de breukvlakken gereinigd. Daarna cyanoacrylaat / secondenlijm gebruikt om de delen te verlijmen. Dat heeft een jaar of 2 vastgezeten, tot het beeldje bij de zoveelste valpartij wederom haar nek brak.
Om herhaling te voorkomen besloot ik het anders aan te pakken. Ik vulde beide delen van de nek met een geringe overdosis Pattex Stabilit Express en perste ze vervolgens op elkaar. Dit heeft een stuk langer vastgezeten, de aanhouder wint.
In dit geval was dat de kat 😼.

Zo kreeg ik het beeldje voor de derde keer onder handen. Deze keer heb ik gekozen voor verlijming gecombineerd met interne fixatie. Eerst een gaatje geboord in de hoofd-kant van de nek. De grijze Pattex steekt duidelijk af tegen het bronzen wandje. De oorwarmers zijn zelfklevende stoelpootviltjes, voor deze speciale gelegenheid in de bek van de machineklem geplakt.

P1030678.JPG

De rest van het beeldje zit geduldig te wachten op de volgende fase, haar nieuwe onderdeel ligt al klaar.

P1030680.JPG

RVS schroef geplaatst ...

P1030681.JPG

... en, geheel in stijl, de kop verwijderd.

P1030682.JPG

Daarna het rompgedeelte van de nek geboord. Ik heb geprobeerd zo precies mogelijk in de richting van de schroef te boren door een vulplaatje onder het beeldje te leggen. Dat bleek zo heel aardig te lukken.

P1030683.JPG

Vervolgens de lijmspullen klaargelegd: Bison 2K epoxylijm, roerhoutje en als mengpalet de museumjaarkaart van mijn vrouw 😱.

P1030684.JPG

Daarna de patiënt een nachtje flink onder druk gezet:

P1030685.JPG

Nu maar hopen dat ze voortaan het koppie erbij houdt.

Om te voorkomen dat ze uit verveling weer gaat basejumpen, heb ik besloten een maatje voor haar te maken. Dat hoop ik als Kerstcadeautje aan onze vriendin te kunnen geven. Het verslag van mijn eerste houtsnijpogingen vind je hier (klik).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en DannyL

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Goed gedaan!
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbare situatie gehad. Maar daar heb ik het beeldje na reparatie voorzien van een mooie houten basis. Zodoende valt het beeldje minder makkelijk om.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Dankjewel Jan. Ik heb wel andere maatregelen voorgesteld maar het beeldje moet beslist zo blijven, vreselijk instabiel en gevaarlijk dicht bij de rand. Ik denk dat bij iedere val de herinneringen even worden opgeschud...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Kor,

indruk wekkend.. zou je de vriendin ervan kunnen overtuigen om een rechthoekig (plexi)(hard) glazen vitrine of stolp om het beeldje te installeren? Zo doen ze dat in musea ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zeer creatief opgelost zo
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het beeldje met wat dubbelzijdig plakband vast te zetten op het kastje
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik denk niet dat die pin veel verschil maakt.
de lijm aan de uiterste rand van het breukvlak moet het werk doen.
maar hij zit voorlopig weer netjes vast en vriendin is weer blij en daar doe je het voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuk zo'n off-forum topic, zouden we meer moeten doen. We komen als houtbewerkers allerlei andere klussen tegen en prachtig om die hier zo uitgebreid te delen. Wel een kleine opmerking, epoxy is niet zo geschikt voor hele dunne spleten, hou als minimum 0,1 mm aan. Hard klemmen werkt dan ook vaak averechts. In de houten schepen bouw worden vaak lijmverbindingen met voegen, zoals je ook bij het kitten in hoeken toepast, gebruikt als extra oppervlak.
Brons laat zich erg goed solderen als alternatief.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Heel herkenbaar, de kat en een beeldje/ornament :p Ik heb dat opgelost door dezelfde lijm te gebruiken en het beeldje met de voet vast te zetten (dubbelzijdige tape) op de ondergrond. Geen uitdaging meer voor de kat waardoor het beeldje nog steeds staat ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Beter tijdelijk een vieze geur wat de kat niet lekker vind bij het beeld zetten dan blijf hij/zij er weg
Katten zijn o zo sterk
Katten o zo mooi voor de een , een ergenis voor de ander
Is toch wel heel nauwkeurig werken zo die gaten goed tegen over mekaar uit te boren
Mag hopen dat die kat er nu af blijft anders kan er op een andere plaats weer wat kapot gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Dank voor alle mooie reacties en het meedenken. Een aantal van de genoemde oplossingen heb ik zelf ook al eens met de vriendin besproken, sommige suggesties zijn nieuw. Creativiteit alom!

Ik vrees dat de situatie ongewijzigd blijft, waarbij het risico op herhaling voor lief wordt genomen. Voor iemand die de partner mist is iedere prikkel die mooie herinneringen oproept positief, ondanks de materiële schade.
Dus blijft het beeldje vallen en gaat het ooit weer eens kapot. Dan probeer ik het weer te herstellen, met plezier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.