Relaxtafeltje

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De klant wilde een tafeltje voor tussen 2 relaxzetels met ruimte om wat tijdschriften en kranten te leggen en het moest eik zijn.

Het voorstel in sketchup ging enkele keren heen en weer en na goedkeuring zijn we van start gegaan met enkele ruwe planken.
20211002_113533.jpg20211002_143646.jpg

Het bovenste deel van het tafeltje moest "zwevend" zijn, dus ben ik vertrokken van deftige dikte (35mm) en heb ik de randen verjongd.

20211009_133745.jpg20211009_133807.jpg20211016_090821.jpg20211009_143116.jpg

Daarna de verstekken gezaagd zodat de tekening in het hout mooi doorliep

20211016_105635.jpg20211016_105650.jpg20211016_105711.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Om de verstekken te verlijmen heb ik de "blokken met CA-lijm" methode uitgeprobeerd. Eerst met een laagje tape omdat ik bang was de eik te beschadigen, maar dat liet altijd los. Dan toch maar rechtstreeks op de eik vastgelijmd en achteraf kwam alles mooi los en kon ik de restjes makkelijk wegschuren. Lesje geleerd en tape is dus echt niet nodig

20211024_100526.jpg20211024_100536.jpg20211024_100601.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en jorisvh

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Het was nog even knutselen om de "voet" van het tafeltje mooi te laten aansluiten

Nog niets gelijmd, dus dat stokje tussen de 2 delen is tijdelijk ;)

20211016_152741.jpg20211017_095705.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en EdP

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
ik probeer op de website van carawoord.be te komen. Klopt het dat ik doorgestuurd wordt naar facebook (hetgeen niet mijn favoriete website is)?
 

jorisvh

Post veel
Mooi stuk!
En leuken werkplaats met rood-grijze machines en zicht op de tuin heb je daar 👍.
Om de verstekken te verlijmen heb ik de "blokken met CA-lijm" methode uitgeprobeerd. Eerst met een laagje tape omdat ik bang was de eik te beschadigen, maar dat liet altijd los. Dan toch maar rechtstreeks op de eik vastgelijmd en achteraf kwam alles mooi los en kon ik de restjes makkelijk wegschuren. Lesje geleerd en tape is dus echt niet nodig
Ik gebruik gewoonlijk de “openplooien / tape / omdraaien / lijmen / toeplooien”-methode.
Heb jij daar ervaring mee en zou je zeggen dat de CA blokje beter werkt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
ik probeer op de website van carawoord.be te komen. Klopt het dat ik doorgestuurd wordt naar facebook (hetgeen niet mijn favoriete website is)?
Dat klopt, ik onderhoud eigenlijk enkel facebook en Instagram. Misschien moet ik toch eens week maken van een portfolio site
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mooi stuk!
En leuken werkplaats met rood-grijze machines en zicht op de tuin heb je daar 👍.
Dank je, ben heel tevreden van mijn kleine maar gezellige en praktische werkplaats
Ik gebruik gewoonlijk de “openplooien / tape / omdraaien / lijmen / toeplooien”-methode.
Heb jij daar ervaring mee en zou je zeggen dat de CA blokje beter werkt?
Ik had ook nog domino's ingefreesd en dan lukt de "tape-toeplooien" methode niet.
De "CA-blokje" methode werkte verrassend goed eigenlijk, ga ik nog toepassen.
(Leuke namen voor lijm/klem methodes 😁)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Fluo
kan je ons de details bezorgen van die mal om het werkstuk vertikaal door de zaag te steken ?
het principe is me wel bekend, maar nu ik het bij jou zie . . .
ben je tevreden over de precisie ?
wobbelt het niet omdat je blijkbaar de 3-hoeken met schuine gaten verbonden hebt ?
je gebruikt een schulpzaagblad
geeft die een even mooie snede als een afkortzaagblad of neem je die omdat er minder kans op schroeien is ?

1642964886811.png
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout dit noemde ze bij de Schrijn een "bossingmal" Fritz und Franz (De Dikke en de Dunne?)

Is super precies in te stellen op de roltafel, kost even tijd/aandacht maar dan kun je seriewerk draaien;), ideaal om pennen te zagen of een slisverbinding.
dank voor de aanvulling
zelf gebruik ik op mijn wagen mallen, maar enkel om horizontaal te klemmen, dus evenwijdig met het vlak van de wagen
zo'n mal om vertikaal te klemmen intrigeert mij
de fijninstelling eveneens
in de link die je doorstuurt kan je de mal op veranderlijke afstand tov de zaag zetten
in de rand: de fritz&franz zijn mij bekend om werkstukken tussen te klemmen die je anders moeilijk door de zaag kan jagen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
@Fluo
kan je ons de details bezorgen van die mal om het werkstuk vertikaal door de zaag te steken ?
het principe is me wel bekend, maar nu ik het bij jou zie . . .
ben je tevreden over de precisie ?
wobbelt het niet omdat je blijkbaar de 3-hoeken met schuine gaten verbonden hebt ?
je gebruikt een schulpzaagblad
geeft die een even mooie snede als een afkortzaagblad of neem je die omdat er minder kans op schroeien is ?

Bekijk bijlage 114016
Is eigenlijk snel in elkaar geknutseld met wat overschotjes multiplex. Maar is heel stevig en makkelijk bruikbaar.
De 2 klemmen houden de mal stevig vast op de roltafel en zo kan ik heel precies en veilig zagen.
In feite ben je in de langsrichting van het hout aan het zagen, dus vond ik het schulpzaagblad de ideale keuze. Achteraf een klein beetje bijgewerkt met de handschaaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.