regenpijp probleempje oplossen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nadat we een weekje op vakantie waren geweest kwam de buurman vertellen dat op de daken van mijn garage en die van de buurvrouw iets van 10cm water stond doordat de pijp vol leek te zitten. Dus gisteren een half uur staan proberen om de pijp los te krijgen en uiteindelijk de zaag gepakt en de pijp losgezaagd. Het heeft vervolgens een half uurtje geduurd voordat het dak weer droog was:) Ik ben vanochtend weer naar werk vertrokken en kan het probleem pas na vrijdag weer aanpakken.... Mijn partner wil wel graag de buurvrouw vertellen wat nu gaat gebeuren....

Maar nu de vraag, wat is de beste manier om zowel beneden een bladafscheider te plaatsen als bovenin de pijp weer te verbinden? Aan de boven- en onderzijde heb je natuurlijke je vaste punten. De bestaande pijp heb ik net onder de 2e 45 graden bocht afgezaagd en de regenpijp zat daar nog maar een 1-2cm in.
Ik zat te denken een soort schuifmof aan de bovenkant te verlijmen, maar kon zo snel niets vinden. Iemand nog ideeen en tips?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Als het PVC is heb je een probleem vrees ik, er bestaan wel stukken die overschuiven maar dan ga je altijd met een rand in de aflooprichting zitten die veel meer kans op lekken heeft.
En ik denk dat je best bladeren voorkomt aan de bovenkant van je buis met een rooster ofzo...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als het PVC is heb je een probleem vrees ik, er bestaan wel stukken die overschuiven maar dan ga je altijd met een rand in de aflooprichting zitten die veel meer kans op lekken heeft.
En ik denk dat je best bladeren voorkomt aan de bovenkant van je buis met een rooster ofzo...
Ik ga sowieso een rooster plaatsen voor de afvoer, maar als ik toch bezig ben dan wou ik ook kijken naar hoe alles beetje hufter proof gemaakt kan worden. Probleem is nu hoe ik alles weer beetje netjes aan elkaar kan verbinden.
Je hebt gelijk met het lekken, maar een schuivende verbinding die met lijm aan elkaar zit nadat ik alles netjes heb aangesloten is ook een mogelijkheid.
 

Bijlagen

  • regenpijp (2).png
    regenpijp (2).png
    1,7 MB · Weergaven: 52

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat is het probleem op dit moment? Ik zie een stadsuitloop door het boeideel, die kan je er normaal eruit trekken. Daar kan je toch weer gewoon een nieuwe regenpijp op aansluiten. Dan ook gelijk een bladafscheider 50cm boven de grond er tussen zetten. Hufterproef, neem het dan van zink en niet van pvc. Wat bedoel je met weinig vaste punten?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Het probleem van TS is dat hij niet weet hoe hij het weer netjes aan elkaar klrijg; met een normale mof/sok heb je niet genoeg ruimte.
Ik heb er zelf deze bladafscheider tussen zitten. Het bovenste deel daarvan is een schuifmof, dus je kunt de pijp vanaf boven met de 2x bocht weer vastzetten en dan later onderaan deze bladscheider er tussen plaatsen.
Normaal zaag je de pijp door en haalt er een stuk tussenuit dat iets kleiner is dan de hoogte van dit ding, schuift het bovenste deel omhoog op de pijp, zet het onderste op de pijp en schuift het bovenste deel omlaag. Als je 'm in je handen hebt, wijst het eigenlijk vanzelf.
Zie ook de beschrijving bij deze verkoper (maar het ding wordt op meerdere plekken verkocht, o.a. bij de Hornbach).
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Normaal is het stuk uitloop wat je nu door het boeideel ziet, over de stadsuitloop geschoven. Deze zou je dus eruit moeten kunnen trekken. Daarna weer van onderaf opbouwen en terug over de stadsuitloop schuiven.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Wat is het probleem op dit moment? Ik zie een stadsuitloop door het boeideel, die kan je er normaal eruit trekken. Daar kan je toch weer gewoon een nieuwe regenpijp op aansluiten. Dan ook gelijk een bladafscheider 50cm boven de grond er tussen zetten. Hufterproef, neem het dan van zink en niet van pvc. Wat bedoel je met weinig vaste punten?
In zink vind ik ook de fraaiste oplossing, de zinken bladafscheider functioneert gelijk als schuifmof zodat het eenvoudig te monteren is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben civiele betonbouwer:) van loodgieterswerk heb ik geen verstand. Bedankt voor de tips!
@svenskapelsin:
Kun je die "stadsuitloop" dan los trekken? Ik heb met beleid geprobeerd om alles los te krijgen en draaien en schuiven lukte alleen bij de 2 45bochten en op de aansluiting met de pijp. Toen uiteindelijk de zaag gepakt en de boel losgemaakt.
Met vaste punten bedoelde ik dus die stadsuitloop en de pijp die uit de grond komt.
@klusrob: dat is precies de bladafscheider die ik ertussen wil plaatsen. Ik zal ook de straatkolk een keer schoonmaken, de garages liggen aan een eigen weg en ik realiseerde me zondag ook dat ik dit in vijf jaar nog niet had gedaan. Normaal doet de gemeente dat.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
En waarom doet de gemeente dat nu dan niet?
De weg die naar de garages leidt is eigendom van de bewoners en geen openbaar terrein of met formeel recht van overpad van de huizen die achter de garages liggen.
Weet niet beter dan dat je tot 1.5 buiten de erfscheiding eigenaar bent van de leiding en dus verantwoordelijk bent voor onderhoud. Dat is hier wat gecompliceerder, omdat de leiding dwars loopt over de percelen van de andere eigenaren. Hiervoor is een slapende VVE "actief" die het onderhoud etc coordineert
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je kan een schuifmof gebruiken deze zijn te koop maar je kan er ook 1 maken dor de ril in het midden er uit te schuren
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb vanavond online wat spullen besteld zodat ik zaterdag gelijk aan de slag kan met het repareren. Zowel bladvang als bladscheider en gelijk de beugels vervangen want daarvan was alles compleet vastgeroest en waarschijnlijk nog origineel uit begin jaren 80:)
Bedankt voor de tips allemaal.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even ter afsluiting nog een bericht. De bladvanger en bladafscheider heb ik vanochtend geplaatst en de pijp met nieuwe beugels vast gemaakt. Was inderdaad een klusje van niks. Heb alleen de bestaande pijp een cm of wat te lang gelaten. Toen de beugels nog niet vast zaten had ik alles zo weer los, maar met de beugels gemonteerd, kan ik net de blad afscheider niet los maken. Is niet zo'n probleem, de beugels zijn zo los te maken.

De straatkolk zat wel vol met zand en betonpuin, dat ik heb ik eruit gehaadl en moet waarschijnlijk verzamelleiding doorgespoten worden. Dat is een klus via de VVE.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.