Record power pt 107

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Moi,
ik ben toe aan een vlak vandikte bank, zat te kijken voor een record power pt107, voornamelijk vanwege de zware uitvoering, gietstaal. Inde revieuws komt deze er niet slecht uit , maar zijn er nog alternatieven, die ook in de buurt komen, of welke beter zijn. Ben geen prof. maar een amateur welke graag met goed spul werkt
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Onderstaande heb ik onlangs aan een forumlid geschreven in reactie op een vraag:

Ik ben eigenlijk erg blij met de pt107! Het is echt een massieve machine, weegt 160 kilo, mooie gietijzeren bladen. Belangrijkst is het schaven natuurlijk, dat doet hij goed, het schaafbeeld is meestal mooi, wat wel opvalt is dat er vaak minieme ribbeltjes waarneembaar zijn, ik neem aan dat dat komt doordat het 3 messen zijn, maar met een klein beetje schuurwerk, wat sowieso wel moet, is het resultaat echt prima. Het ombouwen naar vandikte gaat vlot en het vandikte schaven werkt erg prettig, de automatische doorvoer pakt goed het hout en voort gelijkmatig door. Met hard hout moet je wat voorzichtiger zijn, soms bijten er grotere stukken uit. De langgeleider is redelijk haaks en altijd makkelijk goed haaks te maken. Nadeel is dat je die geleider vaak moet verwijderen als je van vlakschaven naar vandikte gaat en dus steeds weer de haaksheid moet testen. Maar dus wel prima te doen. Wat me ook opvalt is dat de mesjes wel gevoelig zijn voor bramen wat ook in het hout zichtbaar wordt in de vorm van ribbeltjes in de lengterichting, makkelijk weg te schuren en voor het eindresultaat geen probleem. Stofafzuiging is wel belangrijk, ik heb de dx1000 van record power en dat is net aan te doen, maar soms loopt het apparaat alsnog vol met schaafsel, dat is natuurlijk geen manco van de machine, maar van de afzuiging.
Kortom, goede machine die goed schaaft en makkelijk in gebruik is!
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelman

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Leuk om te lezen, de zware bouw sprak mij ook wel aan. Moet maar es informeren bij baptist, of hij er staat, kan ik efkes kijken
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
maar zijn er nog alternatieven, die ook in de buurt komen, of welke beter zijn. Ben geen prof. maar een amateur welke graag met goed spul werkt

Ik weet niet wat je budget etc is.
Maar als je een zware degelijke machine zoekt met goede kwaliteit voor de veeleisende hobby-gebruiker dan kan je ook kijken naar een Jet of Hammer.
Ik heb zelf de Hammer A3-31 met silent power spiraal-as (400v) en ben daar zeer tevreden over. Ik hoef na het schaven eigenlijk bijna niet meer te schuren, heb nagenoeg geen snipe en de instellingen verlopen totaal niet.
Maar deze is wel wat duurder dan de Record Power. Ik denk zeker dat de Hammer wel beter is dan de RP en dan koop je ook echt een machine voor de rest van je leven (maar is het wel een flinke investering, ik heb er ook lang over moeten nadenken maar zou het zo opnieuw doen met de kennis van nu).

Of je kan kijken naar de A3-26 op 230v.

Hammer heeft trouwens tegenwoordig ook een simpeler instapmodel, de A2-26. Zie dit topic.

Wat ook belangrijk is bij de zoektocht naar het juiste model: heb je ook beschikking over 400v of alleen 230?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ik zou ook de tweedehandsmarkt in de gaten houden. Al zijn ze hier ook wel duurder geworden, maar voor hetzelfde budget heb je een hele mooie 2e hands.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Ik heb een TT 260 (van Tendotools). Dit is dezelfde machine als de RP PT107.

Zoals DaandeW al schreef is het een degelijke machine (tussen hobby en pro in). Ik gebruik de machine veel, en ze heeft mij - tot nu toe - niet in de steek gelaten. Het schaafbeeld is meer dan goed, echter van "ribbeltjes" heb ik geen last (alleen bij te weinig afname bij het vandikken), evenmin van machineslag ("snipe").

De dwarsgeleider is wel anders dan bij de Record Power, in die zin dat die aan de zijkant van invoertafel is bevestigd, Hij dient dus ook weggenomen te worden bij het switchen van vlakken naar dikken, maar bij terugplaatsen blijft hij zijn 'haaksheid' behouden. Wat wel gebeurt, dit is m.i. inherent aan de plaatsing van de geleider, is dat er een radiale speling op de geleider zit (zij het minimaal en mits het uitoefenen van de nodige druk). Een ander voordeel van deze wijze van plaatsing is dat er minder plaats nodig is achter de machine (wat handig is in mijn kleine werkplaats).

Verder heeft de vandiktetafel de mogelijkheid om er een verlengstuk aan te monteren aan de uitvoerkant.

Al met al een goede en degelijke machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Jagerpower

Nieuw lid
12 mei 2022
6
7
.
Misschien ook interessant is de axminster Workshop AW2260S deze kost 300,- meer, maar heeft wel een spiraalas.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb sinds een half jaar PT 107 en nog wat weinig meters gemaakt, maar ben vooralsnog erg tevreden. Ik heb er kersen en hard maple mee bewerkt en dat gaat erg netjes. Ik vind het ook fijn dat hij zwaar gebouwd is en makkelijk aan de kant te zetten door het compacte formaat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Onderstaande heb ik onlangs aan een forumlid geschreven in reactie op een vraag:

Ik ben eigenlijk erg blij met de pt107! Het is echt een massieve machine, weegt 160 kilo, mooie gietijzeren bladen. Belangrijkst is het schaven natuurlijk, dat doet hij goed, het schaafbeeld is meestal mooi, wat wel opvalt is dat er vaak minieme ribbeltjes waarneembaar zijn, ik neem aan dat dat komt doordat het 3 messen zijn, maar met een klein beetje schuurwerk, wat sowieso wel moet, is het resultaat echt prima. Het ombouwen naar vandikte gaat vlot en het vandikte schaven werkt erg prettig, de automatische doorvoer pakt goed het hout en voort gelijkmatig door. Met hard hout moet je wat voorzichtiger zijn, soms bijten er grotere stukken uit. De langgeleider is redelijk haaks en altijd makkelijk goed haaks te maken. Nadeel is dat je die geleider vaak moet verwijderen als je van vlakschaven naar vandikte gaat en dus steeds weer de haaksheid moet testen. Maar dus wel prima te doen. Wat me ook opvalt is dat de mesjes wel gevoelig zijn voor bramen wat ook in het hout zichtbaar wordt in de vorm van ribbeltjes in de lengterichting, makkelijk weg te schuren en voor het eindresultaat geen probleem. Stofafzuiging is wel belangrijk, ik heb de dx1000 van record power en dat is net aan te doen, maar soms loopt het apparaat alsnog vol met schaafsel, dat is natuurlijk geen manco van de machine, maar van de afzuiging.
Kortom, goede machine die goed schaaft en makkelijk in gebruik is!

160 kilo is lekker zwaar, dus positief, maar de mijne is dik over de 200 kilo en zelfs dan heb ik en toe het gevoel dat het wel (flink) wat zwaarder mag.

Schaafbeeld meestal mooi: Ik vind dat het altijd mooi moet zijn, tenzij de messen versleten zijn natuurlijk. Ribbels komen door de eerste aanvoerrol (die is van metaal en heeft ribbels) dus als die erop blijven na het schaven is er te weinig afgenomen bij de laatste passages.

Als er stukken uitbijten gaat er iets niet goed. Bij mij gebeurt dat vooral bij zacht hout met harde knoesten (zoals douglas) of zacht hout waar de vezels tijdens het schaven omhoog komen (zoals vuren). Hele scherpe messen zou het moeten verminderen, maar bij mij is het nog nooit bij hard hout gebeurd.

Als je de haaksheid steeds opnieuw moet testen/stellen na het ombouwen zou ik daar wel goed zat van worden, ik klap de tafel omhoog en weer terug, de geleider blijft gewoon op zijn plek en hoef ik dus niet te stellen.

Als je ribbels in de lengterichting hebt door beschadigde messen, doe dan de laatste passage van het hout nog een keer zonder de tafel te verstellen, maar draai het hout dan om. De butsen in de messen zitten dan op een andere plek en een goed stuk van het mes pakt waarschijnlijk die ribbel mee.



Als ik dit zo lees vind ik 1600 euro voor die machine wel erg veel. Ik heb precies zoveel voor mijn Jet betaald, zij het dan wel anderhalf jaar oud ten tijde van aanschaf, en die heeft geen van de problemen die jij omschrijft. Ik ga wel overstappen naar een spiraalas maar dat is omdat ik gewoon niet meer met vlakke messen wil werken (voornamelijk vanwege het lawaai).
 
Laatst bewerkt:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Kijk hier kunnen we wat mee, voorkeur voor gietstaal blad, stabiel , vlak is vlak, teveel gelezen dat het moeilijk goed te stellen is. Heb 230 in het hobbyhok, het budget 2000 a 2500 euro. Spiraal as zou leuk zijn, hoeft niet. Langsgeleider, het de en monteren is geen probleem, als je instelling maar blijft staan.
We gaan de verschillende machines maar eens bekijken, en mocht er iemand iets willen verkopen, ik hoor het graag.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hm, 230 is net mogelijk met een JPT-260, die heb je ook nog in niet-krachtstroom uitvoering. Maar die zijn lastig te krijgen, want ze zijn gewoon best goed voor wat ze kosten. Uiteraard zijn er meer goeie keuzes, Jet is zeker niet de enige, maar wel de enige waar ik veel ervaring mee heb.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Met mijn Jet JPT-310 kom ik ook nog goed uit met 230v; gemiddeld 1 op de 25 startups ofzo knalt de stop eruit, verder werkt het perfect 😛
Een slow start module installeren zou nog kunnen helpen, maar moet me daar nog in verdiepen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met mijn Jet JPT-310 kom ik ook nog goed uit met 230v; gemiddeld 1 op de 25 startups ofzo knalt de stop eruit, verder werkt het perfect 😛
Een slow start module installeren zou nog kunnen helpen, maar moet me daar nog in verdiepen.
Ik wist niet dat ze die ook nog in 230v hadden! Als de stop eruit knalt, is dat dan een klapzekering? Ik heb in de werkplaats nog smeltzekeringen, de vorige eigenaar was een lasser en had dit expres gedaan omdat ze minder snel zouden klappen bij een hoge aanloopstroom (zelf geen verstand van).
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Dit werkt bij automaten ,klapzekering, ook zo. Je hebt een b en een c karakeristiek, de een is traag en de ander snel. Weet niet meer welke wat is.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Moi,
ik ben toe aan een vlak vandikte bank, zat te kijken voor een record power pt107, voornamelijk vanwege de zware uitvoering, gietstaal. Inde revieuws komt deze er niet slecht uit , maar zijn er nog alternatieven, die ook in de buurt komen, of welke beter zijn. Ben geen prof. maar een amateur welke graag met goed spul werkt

Ik heb vorig jaar de PT107 bij Baptist in werking gezien tijdens een Record Power demo moment. Helaas was er een echtpaar die de show probeerde te stellen en ging bijna alle tijd op aan hun vragen over een draaibank dus de PT107 is maar kort gedemonstreerd. Hij zag er wel goed uit.

Afhankelijk van je budget, zou je ook naar een Hammer A3 kunnen kijken. Zelf heb ik die begin dit jaar gekozen en ik ben er super blij mee. Als je budget het toelaat kan je die ook me een spiraalas bestellen. Dan ben je helemaal het mannetje.

Bedenk wel dat je een goede afzuiging nodig hebt en het liefst krachtstroom. Ik heb dat aan laten leggen want onze electricien raadde het sterk af om zo'n zware machine op 230 te laten draaien.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als je de machine in actie wil zien, kun je natuurlijk altijd iemand van het forum benaderen die er eentje heeft staan. Dan krijg je een uitleg en klantreview in 1 keer. :)

Goede tip maar pas wel op. Ik was na het zien van die Hammer meteen overstag en dat kostte wel wat :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Goede tip maar pas wel op. Ik was na het zien van die Hammer meteen overstag en dat kostte wel wat :)
Sorry Twan… 🫣

Maar inderdaad, bij een gebruiker gaan kijken is altijd een goed idee. Dan kan je de machine ook zien draaien (wat vaak in de showroom niet kan) en krijg je onafhankelijk advies, en niet richting de machine waar de verkoper het meest op verdient.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
We zitten dinsdag weer aan de wal, dan gelijk door naar haarlem, kijken voor de axminster, en ergens deze week naar felder, voor een hammer a2 en a3.
Denk dat ik er wel uit ben, maar toch eerst even gaan showroomen en inderdaad bij een medeforumlid gaan kijken, goede tip
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Sorry Twan… 🫣

Maar inderdaad, bij een gebruiker gaan kijken is altijd een goed idee. Dan kan je de machine ook zien draaien (wat vaak in de showroom niet kan) en krijg je onafhankelijk advies, en niet richting de machine waar de verkoper het meest op verdient.
Het is je vergeven Rob. Het is een top aankoop. Erg blij mee. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.