Record Power 107 VVD pakt niet

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Vraag: Mijn Record Power 107 VVD neemt het hout niet goed mee bij vandikken. Ik bewerk momenteel eikenhout, afname circa 1 mm (en plankje is slechts 2.5 cm breed), en de tafel staat niet te hoog of te laag. De meeneemrollen draaien wel (clutch staat in de juiste positie). Soms pakt hij wel maar stopt halverwege, dan moet ik hem aan de uitvoerkant er doorheen trekken. Heeft iemand een idee?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vraag: Mijn Record Power 107 VVD neemt het hout niet goed mee bij vandikken. Ik bewerk momenteel eikenhout, afname circa 1 mm (en plankje is slechts 2.5 cm breed), en de tafel staat niet te hoog of te laag. De meeneemrollen draaien wel (clutch staat in de juiste positie). Soms pakt hij wel maar stopt halverwege, dan moet ik hem aan de uitvoerkant er doorheen trekken. Heeft iemand een idee?
Wat er dan bij mij vaak aan de hand is: Hars op de tafel. Even goed schoonmaken, en daarna, als je het hebt, inspuiten met een siliconen-vrij glijmiddel (b.v. van Griffon). Een kleine veroorzaker wil ook nog wel zijn dat de rubberen uitvoerrol versleten is maar die tafel schoon en glad hebben helpt een boel.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Bedankt. Het lijkt erop dat het probleem bij de uitvoer rol zit ( zit trouwens geen rubber op, staal met fijne groefjes) en wel in het midden. Als ik een dun latje langs de rand voer neemt hij goed mee. Bij een dikkere plank krijg ik sporen in het midden, zie foto.

De tafel is trouwens schoon
 

Bijlagen

  • 10BADD22-6D74-4187-82BA-D1F85D536536.jpeg
    10BADD22-6D74-4187-82BA-D1F85D536536.jpeg
    72,4 KB · Weergaven: 39

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Bedankt, en dan… waarom beweegt het hout niet terwijl de rol wel draait? En waarom gaan de dwarsstrepen niet over de hele breedte? Kan de uitvoerrol kapot zijn?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt, en dan… waarom beweegt het hout niet terwijl de rol wel draait? En waarom gaan de dwarsstrepen niet over de hele breedte? Kan de uitvoerrol kapot zijn?
Die strepen zijn het rubber wat afgeeft omdat de rol op dezelfde plaats in het hout begint te vreten terwijl het hout stil ligt (omdat de weerstand van de tafel hoger is dan die van het rubber).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Vermoedelijk simpelweg op te lossen door de tafel te behandelen met een spray of parafine of... Ik doe het standaard voor elke keer dat ik de vvd gebruik.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt, en dan… waarom beweegt het hout niet terwijl de rol wel draait?
de weerstand om door te schuiven is groter dan de kracht van de aangrijping om door te schuiven
dit heb je ook wanneer je te weinig afneemt
En waarom gaan de dwarsstrepen niet over de hele breedte? Kan de uitvoerrol kapot zijn?
onderaan, waar de strepen dikker zijn, is de oppervlakte van het contact met de rol groter, omdat het hout daar dikker is, of de afstand tussen de tafel en de rol kleiner
op het einde van het vandikken is het enkel de uitvoerrol die het hout moet voortbewegen

een eenvoudig probleem met meervoudige redenen
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
@JanPr

volgens mij is bij deze machine de uitvoerrol wel met rubber bekleed,
verder lijkt het ook mij een vervuiling van je vlaktafel te zijn, zie ook bijgevoegde foto
 

Bijlagen

  • 99685836-A56D-42D0-9360-842BBE4D7A29.jpeg
    99685836-A56D-42D0-9360-842BBE4D7A29.jpeg
    82,2 KB · Weergaven: 25

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mijn Kity 439 (kleine simpele VVD) heeft hetzelde probleem.
Het eerste plankje gaat wel aardig, daarna steeds minder en op het laatst moet je gewoon aardig duwen om je hout er door te krijgen.
De aandrijfrol blijft wel draaien, maar grijpt niet meer op het hout.
Ook hier niet met rubber bekleed maar met groeven in de stalen rol.

heb zo'n bus bison glijmiddel er bij staan, maar het lijkt me ook niet goed om na elke plank te moeten inspuiten, toch?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn Kity 439 (kleine simpele VVD) heeft hetzelde probleem.
Het eerste plankje gaat wel aardig, daarna steeds minder en op het laatst moet je gewoon aardig duwen om je hout er door te krijgen.
De aandrijfrol blijft wel draaien, maar grijpt niet meer op het hout.
Ook hier niet met rubber bekleed maar met groeven in de stalen rol.

heb zo'n bus bison glijmiddel er bij staan, maar het lijkt me ook niet goed om na elke plank te moeten inspuiten, toch?
Nee, maar het is dan ook glijmiddel, geen schoonmaakmiddel. Als er hars op zit b.v. blijft dat een probleem, dus controleer de tafel even en maak hem zonodig schoon (b.v. met alcohol of harsverwijderaar). Als de rubberen uitvoerrol versleten is helpt dat niet maar de metalen rol met tanden (die vóór de messen zit) helpt ook nog met duwen natuurlijk.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De uitvoerrol is glad staal, zonder rubber.
De invoerrol is inderdaad geribbeld. Deze ribbels komen ook vol te zitten met hout dus dat schiet ook niet op.

ik wil er gewoon hout door duwen wat er strak uit komt.
Tijd voor een vooroorlogse machine met een spiraalblok... dat schaaft als een malle.
Maarja, ruimte..
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Gewoon even met een theelichtje over de tafel gaan doet meestal wonderen. Glijmiddel kan natuurlijk ook, maar kost meer.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
heb zo'n bus bison glijmiddel er bij staan, maar het lijkt me ook niet goed om na elke plank te moeten inspuiten, toch?
Na elke plank is overdreven, ik doe het gewoon elke keer voordat ik een hele lading schaaf. Als ik maar 1 a 2 planken schaaf spuit ik de tafels niet in. De afname verkleinen is dan genoeg om geen problemen te hebben.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dat spul van Bison, moet je dat ook weer afnemen? Ik heb het laatst gebruikt en het blad bleef nog heel erg lang nat. En alles wat ik daarna niet had weggehaald gaf vlekken in het hout...

Ik heb ook nog een blik Silbergleit, dat werkte bij mij veel beter dan die van Bison. Hoewel ik daar veel goede verhalen over hoor.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dat spul van Bison, moet je dat ook weer afnemen? Ik heb het laatst gebruikt en het blad bleef nog heel erg lang nat. En alles wat ik daarna niet had weggehaald gaf vlekken in het hout...

Ik heb ook nog een blik Silbergleit, dat werkte bij mij veel beter dan die van Bison. Hoewel ik daar veel goede verhalen over hoor.
Ik spuit het op, en daarna veeg ik het uit met een tissue.
Die bison spray heb ik overigens bij onze kameraad in Zwolle gekocht @MasaveHout .
Theelichtjes heb ik nog niet geprobeerd... moet je die eerst ritueel aansteken?

Wat een gedoe, ik kan beter een plakkaat PFTE op het glijbled plakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.