Randklem met een opening van minstens 100 mm

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.093
404
Je gaat toch schilderen ?

ik zou er gewoon nagels in schieten
geen bruislijm gebruiken voor zichtwerk met mdf. het is ontzetten moeilijk om dat spul van mdf af te krijgen
omdat het veel harder is dan je basis materiaal schuur je heel makkelijk het oppervlak er omheen stuk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Irwin heeft een randklem-accessoire voor hun snelspan lijmklemmen.

Mocht je daar toevallig al een paar van hebben, dan lijkt het me een relatief goedkope optie. Zo niet, misschien een investering in veelzijdige klemmen?

Op Youtube ben ik ooit de Clam clamp tegengekomen. Lijken me heel handig, maar leveren volgens mij niet buiten de VS. Er zijn wel bedrijven die hetzelfde ontwerp maken (ik weet niet welke het origineel is), misschien dat je die wel ergens kunt vinden. Geen goedkope optie waarschijnlijk en alleen de investering waard als je veel interieurbouw oid doet, lijkt me.

Een flinke lading schildertape kan ook werken. Of ergens een Lamello Zeta lenen.
ik heb 6 randklemmen besteld voor een totaal van rond de 6 euro
niet bij toolstation
daar verloopt het aankoopproces heel stroef
ze hadden er nog eentje in voorraad
meer kon ik niet bestellen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet doen ;-)
dank voor de tip
hoe vul ik de kieren op ?
een concullega gebruikte bruislijm
zijn constructie bestond uit rechthoeken om een balkachtige sanitaire ruimte in een slaapkamer te vormen
die is nog maakbaar
bij mij is het voor een balustrade die opklimt
daardoor heb ik trapeziums, die de complexiteit een trapje 🤣 hoger tillen
perfect aansluiten is schier onmogelijk
kan ik de bruislijm niet schuren + (grond)verven ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bruislijm vult niet - althans niet met iets van enige structurele waarde. Het is feitelijk een merengue...
Vullen op zich kan met veel materialen - meestal kies je dan een type plamuur. Wil je een lijm die ook vult (dwz dat de dikke(re) lijmnaad nog steeds dragend is, dan kom je uit bij epoxies of bepaalde soorten formaldehydehars - met name resorcinol-formaldehyde, en in mindere mate fenol-formaldehydelijmen zijn vullend - het verdient dan wel aanbeveling om er ook een vulstof aan toe te voegen. Gemalen walnotendoppen is een veelgebruikt vulmiddel. Vroeger werd ook veel anorganisch materiaal gebruikt - bakeliet werd ooit veelvuldig gevuld met asbest...
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet. Witte houtlijm werkt als lijm alleen bij een minimale 'kier', hoe 'zuigender' hoe beter. Je kunt witte houtlijm met zaagsel wel als kiervulling gebruiken maar dan heeft het geen enkele structurele functie... soort van zelfgemaakte plamuur dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.