Randklem met een opening van minstens 100 mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om de bovenzijde van 100 mm breed (roze) onzichtbaar op de zijkanten van een holle constructie (lichtblauw) te lijmen zoek ik randklemmen.
Ik zou de bovenzijde kunnen schroeven of (schiet)nagelen, maar dan laat ik sporen na.
Bessey heeft dit type klemmen, maar de opening is vooral voor kantenband bedoeld, dus is ze hier te klein.
Een andere werkwijze is op de zijkanten een lat klemmen (grijs), op de bovenzijde een dwarslat (grijs) leggen, en die met 2 klemmen naar beneden drukken.
Tips voor alternatieven zijn welkom.
Ik zoek vooral randklemmen met een grote bek.
1651254482126.png 1651254813239.png 1651254845084.png 1651255844920.png
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Op de hoeken 2 45° blokjes met CA lijm. En dan kan je uw gewone klemmen gebruiken?
Of zou dit niet werken wegens de holle constructie?

Misschien heb je hier wat aan:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Is het massief?
anders 2 lijmklemmen horizontaal op de 2 blauwe delen klemmen met een beetje ruimte tussen de lijmklem stang en roze deel.
Daarna wiggen er tussen tikken om zo roze deel aan te klemmen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Irwin heeft een randklem-accessoire voor hun snelspan lijmklemmen.

Mocht je daar toevallig al een paar van hebben, dan lijkt het me een relatief goedkope optie. Zo niet, misschien een investering in veelzijdige klemmen?

Op Youtube ben ik ooit de Clam clamp tegengekomen. Lijken me heel handig, maar leveren volgens mij niet buiten de VS. Er zijn wel bedrijven die hetzelfde ontwerp maken (ik weet niet welke het origineel is), misschien dat je die wel ergens kunt vinden. Geen goedkope optie waarschijnlijk en alleen de investering waard als je veel interieurbouw oid doet, lijkt me.

Een flinke lading schildertape kan ook werken. Of ergens een Lamello Zeta lenen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Hoe lang is de constructie die je moet lijmen? En kan je er lijmklemmen over heen zetten zonder dat je de zijkanten samen drukt? ik heb zo wel eens geklemd door onder de lijmklemmen een hardhouten lat voorzien van m8 bouten, die ik direct in het hout had getapt, te leggen en de bouten drukten weer op een andere hardhouten lat die het werkstuk beschermde. ik had de bouten in paartjes zodat ik de druk per kant kon verstellen. Ik had niet zo veel klemmen, maar wel veel m8 bouten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Irwin heeft een randklem-accessoire voor hun snelspan lijmklemmen.
prachtig, man !
de meeste irwin's die ik heb, zijn het zware type met grote voet
maar heb een paar van het lichte type
ergens een Lamello Zeta lenen.
daarvoor kan ik bij mezelf terecht 😭
zou in theorie kunnen, maar de lange zijden zijn 700 mm & de tussenruimte is slechts 100 - 2 *18 = 64 mm
dat wordt moeilijk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe lang is de constructie die je moet lijmen? En kan je er lijmklemmen over heen zetten zonder dat je de zijkanten samen drukt?
is voor een balustrade
op de tekening het onderste deel
de T er boven wordt massief
de horizontale 100 mm komt er pas op wanneer de opstaande kanten van 700 mm geplaatst zijn
op de zijkanten kan ik lijmklemmen zetten
om samendrukken te vermijden kan ik bovenaan stukken hout van 100 - 2*18 = 64 mm tussen de zijkanten zetten/lijmen

1651268546554.png 1651268627754.png
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat jpajs zegt, wat extra plakband en doorzichtige verpakkingstape. Hier zit wat elastische tijd in en trek je de boel wel dicht. Verstekken desnoods op 45.2 graden zagen maar sowieso op 45.1. ik zou gewoon voor witte houtlijm gaan bruislijm geeft wat meer zooi en als het eruit bruist, bij de onderkant kan je zoals ik het zie niet heel goed bij om te schuren. Wat voor een materiaal wordt het?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
naschuren is onvermijdelijk
my thoughts exactly.
en met bruislijm misschien ook plamuren om dat de lijmnaad poreus zal zijn.

daarom zou ik verstek laten gaan 😉 en er een recht stuk tussen te zetten, met lamellen en PVAc.
goed schuren, randsealer (heb zelf goeie ervaring met Rectavit) en primer voor je aflakt krijg je de bovenkant wel strak. zal niet meer moeite kosten dan het verstek, denk ik.

Aanvulling:
om barsten helemaal uit te sluiten kan je evt nog een laagje vliesbehang op de bovenkant lijmen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.238
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
daarom zou ik verstek laten gaan
de balustrade is reeds in opbouw
voor het verstek is er geen weg meer terug
een deel van de wanden is reeds zo gezaagd + geplaatst
lijkt me beter dan recht op recht te werken, waarbij de kopse kanten kunnen opspelen
randsealer (heb zelf goeie ervaring met Rectavit)
gebruik je deze van rectavit ?
in de beschrijving verwijzen ze naar structan
die zou zelfs in het wit bestaan
maar ik lees dat die niet-bruisend is
om barsten helemaal uit te sluiten kan je evt nog een laagje vliesbehang op de bovenkant lijmen
hoe onzichtbaar is dat vliesbehang op een mdf-plaat met grondfolie ?
 

jorisvh

Post veel
ja, dat is ‘em.
in de beschrijving verwijzen ze naar structan
die zou zelfs in het wit bestaan
maar ik lees dat die niet-bruisend is
ik heb structan wood
naar tevredenheid gebruikt om OSB in verstek te lijmen (daar heb je, door de open structuur, wat weinig lijmoppervlak voor PVAc, vind ik).
geen ervaring met de witte maar veronderstel dat de eigenschappen dezelfde zijn. lijkt mij perfect voor deze klus
  • verbindingen waar klemmen niet mogelijk is
  • last minute toepassingen op de werf
niet bruisen lijkt mij, naar afwerking toe, net een voordeel.
ik zou dit enkel met tape klemmen. de lijm moet vullend gebruikt worden. als je hard klemt en de lijmnaad wordt te dun, dan werkt die niet goed meer.
hoe onzichtbaar is dat vliesbehang op een mdf-plaat met grondfolie ?
als je die lijmt met overlap, nat door 2 lagen snijdt en het naadje plamuurt, dan zie je daar niks van.
ben wel niet zeker of je die wel gelijmd krijgt op grondeerfolie. vliesbehanglijm is typisch een dispersielijm, bedoeld om op stucwerk (poreus) te gebruiken en sommige grondeerfolies zijn een dunne melaminelaag die niet echt poreus is.
als je in verstek lijmt is dit overbodig, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
bruine mdf 18 mm met grondfolie aan beide zijden
perfekt in verstek aansluiten van de platen is een utopie
daarom dacht ik aan bruislijm om én te lijmen én op te vullen
naschuren is onvermijdelijk
Wij hebben hier best goede resultaten mee… de verstekken dienen uiterst zuiver gezaagd te worden, het verlijmen met plakband gaat zo goed als perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.