Projekt: Kast plaatmateriaal plan en uitvoering

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Ik ben van plan om deze kast te maken in onze berging. Links komt nog een verticale rij kleine plankjes (regaal heet dat geloof ik).
Verder is dit het zo ongeveer wel.

Gekozen voor een kast in 4 delen om het hanteerbaar te houden. Ik schroef ze aan elkaar.
Er komen stelvoeten onder en voor de stevigheid wordt hij aan de muur verankerd of . . . ik kies voor een achterwand in één van de kasten.

Best wel een avontuur. Ik heb een deuvelmal besteld en daar zal ik eerst wat proefjes mee doen. Ook met kantenband moet ik leren omgaan.

Nou ja, het gaat best wat tijd kosten en ik post de vorderingen wel.

Kast.png

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Ik ben van plan om kantenband van 2 mm te gebruiken en vast te zetten met doorzichtige PU lijm. Leveranciers genoeg maar weet iemand waar ik dat redelijk tot goed betaalbaar kan kopen?

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Welk plaatmateriaal ben je van plan te gebruiken? Vaak is er bijpassende kantenband met dezelfde specifieke kleur van je plaat verkrijgbaar. En ik zou die dan gewoon bij de leverancier van je plaatmateriaal mee bestellen...
Goede tip. Ik heb zowel HPL beplakt populier (relatief duur) als MDF V313 beplakt met Melamine (relatief goedkoop) aangeboden gekregen. Ik ga er vooralsnog van uit dat de kleur gelijk is. Standaard wit, een of ander RALnr.

En als het voor de berging is kan het leuk zijn om de kantenband in een compleet andere (wilde) kleur te doen.
Ik denk erover na maar ik ben eigenlijk al van plan om juist de deuren in kleur te doen. Geverfd MDF dan.
Best een leuk idee hoor!

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
10
22
Kapellen - België
Je zou ook nog spaanplaat met melamine kunnen overwegen, da’s denk ik nog net goedkoper dan mdf of populier. Bekende fabrikanten daar zijn merken als Pfleiderer, Finsa of Unilin. Daar heb je dan ook kantenband van in dezelfde kleur.
Je hebt naast de varianten die je zelf moet lijmen ook voorgelijmde die je kan strijken. Die vind ik zelf nog wel gemakkelijk werken en kan je met een gewoon breekmes nog te lijf gaan.

Leuk dat je de deurtjes wat kleur gaat geven. Benieuwd naar je ervaringen binnenkort om ze mooi gelakt te krijgen

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Je hebt naast de varianten die je zelf moet lijmen ook voorgelijmde die je kan strijken. Die vind ik zelf nog wel gemakkelijk werken en kan je met een gewoon breekmes nog te lijf gaan.

Leuk dat je de deurtjes wat kleur gaat geven. Benieuwd naar je ervaringen binnenkort om ze mooi gelakt te krijgen
Ik had begrepen dat je 2 mm niet strijkbaar kunt krijgen. De warmte komt niet op tijd door het materiaal is het verhaal.

Wat het verven betreft. Het is maar een berging. Ik heb daar andere deuren die ook wel mooier geverfd hadden kunnen zijn. Ik ga er natuurlijk wel mijn best op doen. Met die verven op waterbasis hangt het af van temperatuur en vochtigheidsgraad is mijn ervaring. We gaan het zien.

misschien kun je nog wat inspiratie opdoen op de website van het belgische Kewlox
(of kostenschatting doen van een eigen ontwerp)
Ik moet alles nog in een zaaglijst omzetten. Dan weet ik meer over de kosten.
Er komt zoveel bij kijken hè. Stelvoeten, Scharnieren, knopjes, Verf, Plankdragers, Paar ledstrippen, deuvels . . .

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Dat multiplex met HPL duurder is dan MDF met melamine is volstrekt logisch. Multiplex is beter als drager dan MDF en HPL is beter als toplaag dan melamine.

MDF met melamine vind ik een bizarre keuze. Spaanplaat met melamine is couranter, lichter en sterker (en goedkoper?).

Vermits er geen maten op staan moet ik gokken maar de rechtse planken lijken mij 1m of breder. Voor MDF is dat te veel, zeker als je er ook wat wil opzetten.

Met 2mm wordt de kantenband vrij opvallend. 0,8 of 1mm moet sterk genoeg zijn voor een living denk ik.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Dat multiplex met HPL duurder is dan MDF met melamine is volstrekt logisch. Multiplex is beter als drager dan MDF en HPL is beter als toplaag dan melamine.

MDF met melamine vind ik een bizarre keuze. Spaanplaat met melamine is couranter, lichter en sterker (en goedkoper?).

Vermits er geen maten op staan moet ik gokken maar de rechtse planken lijken mij 1m of breder. Voor MDF is dat te veel, zeker als je er ook wat wil opzetten.

Met 2mm wordt de kantenband vrij opvallend. 0,8 of 1mm moet sterk genoeg zijn voor een living denk ik.
Ik heb niet perse een voorkeur voor MDF (het is V313, vochtwerend) maar ik pas het toe tegen een (overigens goed geïsoleerde) buitenmuur in een ruimte waar ook de CV-ketel staat en de wasmachine en droger. Ik verwacht geen vochtproblemen, maar toch. Ik dacht misschien is het verstandig. De hele kast komt overigens op stelpoten, dus van de grond af.

Populier met HPL is 2x zo duur. Keuze ligt niet vast. Ik zal zeker spaanplaat met Melamine overwegen maar ook daarin heb je natuurlijk kwaliteiten. Is kopen daarvan bij de bouwmarkt verstandig?

Ondertussen heb ik bij www.cutlistoptimizer.com een plaatindeling laten maken. Het MDF heeft de maat 3050 x 1220. Ik kom uit op 3 platen en (heel griezelig) bijna geen zaagverlies. Dat houdt ik dat ik bij één vergissing al een nieuwe plaat moet kopen.

De breedte is 780 mm, maar ook dat is te breed. Ik ga sowieso een lat onder elke plank vastmaken. Ik werk momenteel met MDF lijsten die 12 mm dik zijn en 60 mm breed. Ook in de 60 mm richting buigen die makkelijk, merk ik. Dus die lat kan geen MDF zijn.

Ik dacht niet alleen voor het gebruik aan 2 mm kantenband. Het lijkt mij ook bij het aanbrengen allemaal wat vergevingsgezinder. Maar goed 1 mm kan misschien ook best. En als dat met de strijkbout kan . . . Wel zo makkelijk.

We rommelen verder.

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik zal zeker spaanplaat met Melamine overwegen maar ook daarin heb je natuurlijk kwaliteiten. Is kopen daarvan bij de bouwmarkt verstandig?
Zoek iets van een merk Egger, Unilin, Pfleiderer, Finsa, … als de bouwmarkt dat heeft, is dat goed maar in België ga je daarvoor sowieso naar een houthandel moeten.
Als je de kasten in een standaard wit of zwart maakt en zelf voor de eerste keer met de hand wil afkanten, kijk dan eens naar meubelpaneel = stroken die aan 1 of 2 lange zijdes afgekant zijn.
Dan moet je de meeste onderdelen enkel op lengte (en evt breedte) zagen en verbinden.
Die komen op 2m50 of 2m80 lang x 30/40/50/60cm breed.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Als je de kasten in een standaard wit of zwart maakt en zelf voor de eerste keer met de hand wil afkanten, kijk dan eens naar meubelpaneel = stroken die aan 1 of 2 lange zijdes afgekant zijn.
Dan moet je de meeste onderdelen enkel op lengte (en evt breedte) zagen en verbinden.
Die komen op 2m50 of 2m80 lang x 30/40/50/60cm breed.
Ik heb dat materiaal hier lokaal bij Praxis al gezien maar ik vond het er niet zo goed uitzien. Ik wil dat bij andere bouwmarkten nog eens beter bekijken. In het algemeen twijfel ik aan de kwaliteit van het gebruikte spaanplaat. Het komt aan op de persing heb ik wel eens gehoord. De lijmsoort zal ook wel een rol spelen.
Naar dat soort dingen hoef je in de bouwmarkt niet te vragen. Je moet het zelf op het oog en de tast beoordelen.

Zeker een goed idee, scheelt plakken.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
772
157
Stiens
Materiaalkeuze is echt een punt van aandacht. @jorisvh wijst terecht op de belastbaarheid van een plank van MDF. Dat is een punt van zorg. Verder is de kwaliteit van materiaal bij bouwmarkten maar zozo. Ik heb de leverancier die ik op het oog heb, al gemaild of ze ook beplakt spaanplaat verkopen (de website werkt niet prettig, dus daar heb ik niet gekeken.)

[Ondertussen heb ik op basis van de review van Dennis van Hooked on Tools. Een Wnew deuvelmal besteld bij Banggood. Ik ontving alleen de lange mal. Men doet nu voorkomen dat dit werkelijk alles is wat ik besteld heb maar ik ben in onderhandeling over de rest. Handleiding is er wel, maar die heb ik ook niet ontvangen. In een review van 03/12/2021 zie ik dat iemand afbeeldingen toont van alles dat ik had moeten ontvangen.
Dit terzijde, zal wel een keer goed komen.]

Laatst bewerkt:

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
104
46
Naarden
[Ondertussen heb ik op basis van de review van Dennis van Hooked on Tools. Een Wnew deuvelmal besteld bij Banggood. Ik ontving alleen de lange mal. Men doet nu voorkomen dat dit werkelijk alles is wat ik besteld heb maar ik ben in onderhandeling over de rest. Handleiding is er wel, maar die heb ik ook niet ontvangen. In een review van 03/12/2021 zie ik dat iemand afbeeldingen toont van alles dat ik had moeten ontvangen.
Dit terzijde, zal wel een keer goed komen.]
Als je besteld hebt wat achter je link zit, dan heb je alleen een lange strip, 9 boorgeleiders en 2 positioneerpunten besteld. Je bent gewend (althans, dat is bij zo'n beetje elke webshop zo) dat als je bij een webshop een ander plaatje aanklikt, dat dat dan van hetzelfde artikel is, dat is bij banggood niet het geval. Klik je op een ander plaatje, dan heb je een ander artikel met een andere prijs. Had je ook dat hoekding verwacht? Dat is een ander artikel. Die kost $ 62.99.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.