Project Tafel is van start

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had in bestelling enkele maanden terug de verkeerde maat hout mee laten komen. Daaruit volgde het plan om met die balken (15x5) een tafel te maken.
Ondanks dat er nog gedoe omtrent de vandiktebank is wilde ik dit project niet langer laten wachten, dus ik besloot met medeweten van de afwijkingen heel voorzichtig te beginnen aan het voorbereiden van het blad.

Dit was wat ik had om mee te beginnen:

IMG-20200626-WA0004.jpg

De blad-balken zijn 5x15 maar na het vlakken en verdikken is daar ongeveer 4x14 van over. Ik heb alle balken nog een laatste keer door de vandiktebank gehaald aan het eind, allemaal op de zelfde verstelling om ze zo gelijk mogelijk te maken. In de breedte heb ik dit niet gedaan, zolang ze allemaal vlak zijn mogen ze iets afwijken. Het uiteindelijke blad met 7 stuks zal ongeveer 98cm breed zijn.

De staanders en dat wat het frame moet worden begonnen hun carrière bij mij als 9cm vierkant en 8.5cm vierkant maar na een mislukte poging met een handschaaf is daar wat vanaf. Ik zal ze nu met de Metabo tot gelijkmatige balken trekken. Verwachting is dat de poten op 8cm vierkant uit gaan komen, en vanwege de esthetiek wil ik de liggers daar iets binnen laten vallen, laten we zeggen 7.5cm dik. Buiten beeld zijn de liggers voor onder het blad. Deze zijn nu nog 4 meter lang en ongeveer 7.5cm bij 4cm dik, doch ze gaan nog iets geschaafd worden. Deze zullen rondom in de bovenzijde van de poten gemaakt gaan worden. Er komt één centrale ligger onderin die op zijn beurt in twee liggers tussen de buitenste poten geschoven moet worden. Voor extra versteviging komen er ook twee schuine staanders die vanaf de centrale liggers het midden van het blad zullen ondersteunen.

Ik wil de tafel helemaal schroefloos maken. Het idee is dus om met pen-gat verbindingen te werken voor alle liggers. Het blad wil ik uiteraard fixeren aan het frame maar ook zonder schroeven. Ik twijfel nog of ik de poten iets langer moet maken (een slis-verbinding van onder naar boven door het blad, en dan glad afwerken) of dat ik gewoon in alle liggers deuvels moet maken en het blad daarop lijmen. In het tweede geval is er niks te zien aan de bladzijde maar op één of andere manier denk ik dat dit niet lekker zal werken.
Op dit gedeelte ontvang ik dan ook graag ideeën van jullie over hoe dat te doen.

Enfin, de balken zijn gevlakt en verdikt...

20200718_145915.jpg

Ze liggen in de klemmen als test-fit, ik vind het nog spannend om te beginnen met lijmen. Ik heb op bepaalde plaatsen nog wel kleine randjes voelbaar (de klemmen zijn helaas ook niet perfect recht/vlak) maar geen afwijkingen die bij het uiteindelijk schuren van het blad niet weg te werken zijn. Ik ben al heel blij dat ik geen kieren heb en dat het blad onder de huidige klemdruk niet bol komt te staan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, weer een wijze les geleerd zullen we maar zeggen...

de lijm zegt dat je de delen binnen 10 minuten aan elkaar moet brengen. Ik heb alle delen van te voren in volgorde klaargelegd en binnen 5 minuten tegen elkaar gezet zodat ik nog tijd had alles glad te meppen. Helaas was de lijm toen al aan het drogen, dus ik heb nu toch hoogteverschil tussen sommige balken onderling :(.

De enige oplossing om het blad nu nog vlak te krijgen is met de frees erover. Dat gaat me veel tijd kosten en toch weer 1 tot 2mm dikte. Het is helaas nu niet anders meer :(.

Volgende keer lijm ik steeds twee stuks onderling en ga ik pas verder als die droog zijn.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Heb je wel dwars op het blad een aantal balkjes geklemd om e.e.a. vlak te houden? Zoiets...

Met 7 delen zou het nog wel in een keer moeten kunnen, wat extra handjes kan wel helpen.

B0029FA7-CEA8-4A8D-9308-CAB8785A5DA2.jpeg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Lijmen is altijd stressen: voordat je er aan begint zorgen dat ja alles klaar hebt liggen EN binnen handbereik!! Bij hogere temperaturen begint lijm inderdaad sneller te binden, als je daar niet op bedacht bent kan dat tot problemen leiden. Been there, done that: ik heb me ook al eens laten verassen.....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb je wel dwars op het blad een aantal balkjes geklemd om e.e.a. vlak te houden? Zoiets...

Met 7 delen zou het nog wel in een keer moeten kunnen, wat extra handjes kan wel helpen.

Bekijk bijlage 89174

Ik gebruik deze klemmen:


en die hebben dat oppervlak al 'ingebouwd' zitten. De testfit ging dan ook goed en ik kon alles naast elkaar vastklemmen met zo goed als geen verschil, een simpele schuurbuurt zou het afgemaakt hebben. Maar wat @EdP zegt, het is inderdaad redelijk warm vandaag. De lijm ging dus sneller dan verwacht binden. Nog voordat ik de kans kreeg alles recht te leggen en toen zat het dus al vast. Ik heb de balken dus in de lengte wel gelijk (ik hoef dus maar één kant af te zagen op lengte, de andere zijde slechts schuren) maar onderling zijn er dus oppervlakteverschillen, dit omdat de klemmen kleine afwijkingen hebben en de vloer ook niet perfect egaal is - tijdens de testfit mepte ik dus alles recht met een rubberen hamer voor ik het echt vastklemde. Niet dat ik een tijdsdoel heb met dit project, maar ik zat er ook weer niet op te wachten een freesconstructie te moeten gaan bouwen voor ik verder kon :).

De verlijmde plaat ligt nu op mijn werktafel. Ik heb twee liggers 'over' die in principe recht zijn, ik ga die voor de zekerheid over de vlak/vandiktebank halen en dan gebruiken als geleiders langs het werkstuk. Daar dan weer een plaat overheen, en daarop de frees...

het bitje is 1.5cm breed dus dat word een keer of tweehonderd over de plaat heen en weer schuiven voor ik alles op de juiste dikte heb.

Maar goed, leergeld. Het probleem vált nog op te lossen met meer werk en meer tijd, dus alles is nog niet verloren en ik heb wéér iets geleerd wat ik voortaan niet/anders moet doen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Er zijn wel opstekers. Het blad is niet krom/bol gaan staan, ik had wat tips gelezen over de 'juiste' druk gebruiken (dus niet vol die klem erop).

20200718_190601.jpg

Ter beoordeling van het hoogteverschil:

20200718_190509.jpg
20200718_190457.jpg

Het verschil is maximaal een millimeter, op sommige plekken is er bijna geen verschil echter. Ik kan een freesconstructie bouwen, maar ik vraag me zijdelings af of ik dit met de (elektrische) handschaaf nog kan fixen? Het hoeft niet 'waterpas' vlak te zijn, maar het moet niet zo zijn dat als je er een glas op zet, het scheef staat. De planken zijn geschaafd dus de planken zelf zijn recht, ze verschillen alleen onderling in 'hoogte'.

Bovendien zitten er lijmresten op het blad en konstructielijm laat witte vlekken achter, dus overal een millimeter ofzo afhalen zou niet slecht zijn voor de afwerking.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Bandschuurmachine in een raam gebruiken? bijv festool heeft zoiets. of een grote rollen schuurmachine vinden via dit forum om te gebruiken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik zou me niet zo heel druk maken over 1 mm en een vlakke schuurmachine gebruiken, het blad gaat waarschijnlijk wel meer werken dan die 1 mm.

Als ik je nog een tip mag geven, lees wat over "houtverbreding maken" via Google kom je wel bij wat meubelmakers cursussen die hier online al wat tips hebben staan.

Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het bitje is 1.5cm breed dus dat word een keer of tweehonderd over de plaat heen en weer schuiven voor ik alles op de juiste dikte heb.
er bestaan sponning- en kantenfrezen met schuine snijkoppen van 30 mm en meer
Ja schuren kan ook, maar een bandschuurmachine gaat érg hard. Als het dan misgaat...
hoe hard hangt af van de druk die je uitoefent + de korrelgrootte
bandschuren doe je wel in de lengterichting van het hout
voor sommige machines kan je een raam kopen cfr wijk0983
dan vergroot je het draagvlak + verminder je de kans op ongelijk schuren
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat de bandschuurmachine dan de beste keuze is. Blijkbaar hoef ik niet te verwachten dat het blad perfect vlak blijft over de jaren, dus dan heeft het geen zin nu extra moeite te steken in het vlak maken. Wel een hoop geleerd van jullie tips, waarvoor dank. Kan ik daar ook rekening mee houden als ik hout ga uitzoeken bij een volgend project.

Dit is best een prijzig project zo voor een eerste meubel, zeker als je aanschaf gereedschap ook mee telt. Maar als ik het als opleiding zie tot tafelmaker valt het allemaal wel mee :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zoek graag nogmaals jullie advies ten aanzien van de verbinding van de blad-liggers aan de poten.

Ik kan de liggers een kleine pen meegeven en die in de poot uitfrezen. Dit idee dus:

1001pallets.com-common-wood-joints-05-600x400.jpg

Als ik dat doe, blijft er genoeg van de poot over om dit ook aan de bovenzijde van de poot zélf te doen. De poot komt dan door het tafelblad heen en word daar vlak afgezaagd. Het blad zit zodoende dus ook aan de poten verankerd (en niet alleen aan de liggers).

Optie twee is de pennen van de liggers net zo lang te maken als de poot dik is, helemaal erdoor dus. Ik moet dan een kruis uitfrezen/zagen uit de bovenzijde van de poten en de pennen van de liggers onderling in elkaar maken met een haak zodat ze samen een kruis vormen wat in de bovenzijde van de poot valt.

Dat ziet er dan zo uit:

f67446e47f20807fa9e933a80f0a8f89.jpg

Maar dan kan ik het blad alleen nog fixeren via duvels en lijm (aan de liggers dus). En omdat het blad nog kan gaan werken, wil ik het zo veel mogelijk tegen het frame aan trekken (op zo veel mogelijk plekken).

Wat zouden jullie doen? Andere (betere) ideeën natuurlijk welkom.

Ik zou ook graag willen weten/leren hoe ik nog rekening met het 'werken' van het hout kan houden tijdens de constructie. Ik wil niet dat het later gaat barsten/scheuren.


Dit ziet er uit als een methode die het werken 'toelaat' maar heeft wel schroeven nodig. Op zich is Lariks hout vrij stevig dus een schoef pakt wel lekker... maar het blad is ook maar een dikke 3.5cm dik straks, ik kan dus geen vreselijk lange/dikke schroeven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het blad fixeren met deuvels en lijm is vragen om problemen, de 2e methode is de juiste.

Je kunt het werken van hout niet echt tegenhouden, het is belangrijker de methodes te volgen die werken toestaat, en verder aan de voorkant even wat extra aandacht: dus de juiste vochtigheid van het hout en eventueel kwartiers gezaagd in plaats van dosse.

Verder is het wel zo dat de meeste meubelmakers cursussen niet goedkoop zijn maar je leert wel waarom iets zo wordt toegepast en spaart hierdoor in de toekomst veel geld uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag begonnen met het schuurwerk. Goedkope bandschuurmachine gehaald (dat was alles wat de Gamma, die toevallig vandaag open was, op voorraad had) met korrel 80 en 150 erbij. Ook hier weer even wennen aan wat wel en niet moet, maar ik was zo slim om aan de onderzijde van het blad te beginnen.

20200719_140725.jpg

Ik schuur met de lengterichting mee en focus op de hele balken in plaats van alleen de hoogteverschillen, zodat ik er geen nieuwe lijnen in trek. Normaal gaat het best hard met zo'n machine maar omdat dit dik en hard/taai hout is, is het toch nog behoorlijk werken. Mede ook omdat het blad zo breed is, en dan weegt zo'n machine ineens best veel :).

Het zaagsel bewaar ik en zal ik naderhand, voor ik fijn ga schuren, gebruiken om met transparant opdrogende houtlijm te mengen om hier en daar een miniscuul kiertje te dichten. Het blad word in ieder geval mooi egaal, dus dat is een goed vooruitzicht voor de bovenzijde.

20200719_140731.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De onderkant is af. Alles grof geschuurd op P80, randje eraan gefreesd, en dan overal, plus de randen en zijkanten nog even kort met korrel 180 op een klein schuurmachine meegepakt. Helaas constateer ik nu reeds een curve in het blad. Ik wist al dat ik rekening moest houden met werking van het blad omdat ik dus blijkbaar ook op de richting van de jaarringen moet letten, maar is het gewoonlijk dat ik dat zo snel al zie, een volle dag na het verlijmen? Wel jammer. Het kan natuurlijk ook door het meer intensieve schuren op sommige plaatsen komen? Blad voelt wel glad nu, maar je merkt overduidelijk 'hobbels' als je dwars oversteekt met de schuurmachine (of met je hand).

Enfin, het was een oefenproject he :) volgende stap is de bovenzijde van het blad afwerken.

20200719_170228.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.