Project afzuiging

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Gebruik gewoon aluminium tape, plakt als een huis en dicht alles prima af. Wil je het veranderen dan trek je het ook zo weer los..
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ook nog een handig idee:

Dat werkt het beste in een 'ster' layout waarbij de afzuiger in het centrum van de machines staat, anders gaat het veel meer onnodige leiding kosten. Ook wil ik het gebruik van flexi slang zo veel mogelijk beperken om zo min mogelijk weerstand op de binnenzijde van het traject toe te voegen. Maar wel een leuk idee ja :). Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren: schuifsysteem erin bouwen en dan een arduino setup ertussen met een mechanische actuator - druk op 1 voor zaagtafel, 2 voor vvd... etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is een enorme zwijnestal nu:

20211102_134308.jpg

en ik heb nog niet alle secties/verbindingen binnen, bovendien kan ik het gedeelte voor de zaagtafel pas plaatsen als die er ook echt is (om geen fouten te maken met hoe ik de leiding aanleg zodanig dat hij niet in de weg zit).

Maar, het begin van de centraalbuis is er:

20211102_134300.jpg

De twee eindstukken zijn nu afgedopt, dus alleen de VVD word afgezogen momenteel.

20211102_152306.jpg

Ik heb besloten de schuiven toch niet zelf te fabrieken en heb ze online besteld.
Tot die tijd moet ik even wachten met verder aanleggen.

Maar......


We have lift-off 🥳.

20211102_152349.jpg

20211102_152355.jpg

Ik weet het, standaard trekschakelaar. de HBM doet 2000w nominaal maar ik heb geen idee van de aanloopstroom, het zou dus kunnen zijn dat die schakelaar een keer pats zegt. Ik wilde zo'n zware tuimelaar zoals bij wasmachines van weleer maar die hadden ze niet helaas. We gaan het zien.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Waarom installeer je de afzuiger niet via een relais? Kost niet veel en is véél veiliger. Kan ofwel via de meterkast, maar ook gewoon op de plek waar je de trekschakelaar nu hebt (simpelste). Kwestie van een extra inbouwkastje en een relais.

Overigens zag ik laatst ergens iemand die op alle "schuiven" een micro switch had geïnstalleerd (12 volt), deze stuurden een relais aan, wat weer de afzuiging aanstuurde. Dit systeem zorgt ervoor dat zodra een van de schuiven open werd gedaan, de afzuiging opstartte. Schuif weer dicht, betekend ook de afzuiging weer uit.

Vond het een heel slim en simpel systeem, veel beter dan een afstandsbediening of automatische kleppen/etc.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waarom installeer je de afzuiger niet via een relais? Kost niet veel en is véél veiliger. Kan ofwel via de meterkast, maar ook gewoon op de plek waar je de trekschakelaar nu hebt (simpelste). Kwestie van een extra inbouwkastje en een relais.
Omdat ik daar helemaal niet bij heb stilgestaan :p. Kan nog steeds! Eerst dit afmaken, heb nog genoeg te doen.
Ik ga de schuiven niet automatiseren, in ieder geval niet nu. Het idee om een schuif de afzuiger te laten inschakelen is een leuke, scheelt inderdaad een hoop gedoe. Ik denk erover!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De tweede sectie zit erin:

20211103_123119.jpg

al is dat gedeelte nog niet af. 110mm naar de achterkant van de afkortzaag (er komt nog een bekisting omheen met rubberen lamellen om onderdruk te creëeren) en iets erboven een vernauwing naar 40mm voor een slang die bovenop de afkortzaag komt. Deze zal ik af en toe ook plaatselijk als stofzuiger gebruiken voor om de zaag heen en de kolomboor ernaast.

Nu is mijn buis op, dus even extra halen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
een vernauwing naar 40mm voor een slang die bovenop de afkortzaag komt
Is een dergelijke afzuiging hiervoor wel optimaal? Oprechte vraag, want je ziet hier regelmatig nog een discussie over volgens mij. De afzuiging die je hebt zou een hoog volume met lage druk hebben, terwijl voor een afkortzaag laag volume met hoge druk aangeraden wordt. En door de buis van 110 naar 40 te verjongen creëer je niet een hogere druk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is een dergelijke afzuiging hiervoor wel optimaal? Oprechte vraag, want je ziet hier regelmatig nog een discussie over volgens mij. De afzuiging die je hebt zou een hoog volume met lage druk hebben, terwijl voor een afkortzaag laag volume met hoge druk aangeraden wordt. En door de buis van 110 naar 40 te verjongen creëer je niet een hogere druk.
Klopt, maar de afzuiging bovenop een afkortzaag werkt dan ook notoir slecht, en vangt slechts een miniem gedeelte van het zaagstof af. Ik wilde hem dus wel aansluiten, maar verwacht er niet teveel van - het meeste gaat onderlangs en zal in de cabine erachter worden afgezogen door de grote 110mm aansluiting.

Door er toch een slangetje op te maken kan ik in ieder geval restjes om de machine heen wegzuigen, ook al zal het geen miele-zuigkracht zijn. Ik heb het net even getest en het werkt wél, maar net wat jij zegt, niet het beste resultaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat kruis in de aanzuigbuis daar blijven de lange krullen van het schaven en of frezen meteen grote freeskop in hangen.
Als ik zie wat er aan spanen onder onze vlakbank ligt, of uit onze vandikte bank kom heb ik niet de indruk dat er daarvan veel op het kruis blijft (vandikte) of zal blijven (vlak) hangen. Bij de vandiktebank komen verstoppingen vooral voor in het haakse aansluitgeval dat je bij een Makita lunchboxplaner achterop het apparaat schroeft om de slang aan te sluiten. De vlakbank heeft een afgesloten spaanopvang onder het apparaat waar vrijwel niks uitkomt - er komt alleen wat stof 'boven' uit het apparaat. Voor de vlakbank hebben wij dus geen afzuiging - dat wordt overgenomen door om de zoveel tijd die spaanopvang leeg te scheppen (en idd over de tuinpaadjes uit te spreiden).
Bij het afzuigen van grote krullen van de draaibank (b.v. bij het draaien van esdoorn) blijft er WEL een grote hoeveelheid materiaal op dat kruis hangen - maar omdat mijn slakkenhuisafzuiger onder de draaibank staat is het snel even de slang eraf halen en de krullen 'handmatig doordrukken'. Geen reden om dat kruis weg te halen. Er komen bij de draaibank nog wel eens stukken hout los die ook de afzuiging in gaan - het kruis biedt dan toch een zekere bescherming voor de impeller - hoewel ik regelmatig iets op de impeller hoor slaan...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat kruis in de aanzuigbuis daar blijven de lange krullen van het schaven en of frezen meteen grote freeskop in hangen.
inderdaad
dat is ook bij mij bij het afzuigen van de krullen een flessenhals
ik vermoed dat de fabrikanten dat kruis plaatsen om te verhinderen dat impulsieve gebruikers daar bij het vlakken of vandikten hun vingers door steken . . . waarna ze netjes afgeschaafd zouden worden
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Als ik zie wat er aan spanen onder onze vlakbank ligt, of uit onze vandikte bank kom heb ik niet de indruk dat er daarvan veel op het kruis blijft (vandikte) of zal blijven (vlak) hangen.
Dat is toch wel mijn ervaring. Ik had het kruis er eerst in laten zitten, maar na 3 keer in korte tijd een verstopping te hebben gehad, heb ik deze er toch maar uitgehaald.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn zaagtafel er ook op zit, en dat er af en toe met schulpen een stukje hout door de zaag naar de afzuiging schiet. En deze blijft bij het kruis hangen, waardoor de spanen van de vandikte eerder blijven hangen.

Zonder kruis heb ik geen problemen meer gehad, ook niet met grotere stukken die de schoepen beschadigen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat heb je hier gebruikt om de 125mm buis aan te sluiten als ik vragen mag? Ik zie iets zwarts, wits en vervolgens een buis met aan beide kanten een verbindingsstuk. Past het verbindingsstuk (ik doel het iets grotere deel waar weer een 125mm buis in past) niet in 1x over de hbm?
De HBM heeft een (zwarte) 150mm ingang - het witte gedeelte is een versmalling naar 125mm. Het T-stuk dient puur vanwege de afsplitsing bovenop om een slang op te kunnen drukken - daarmee kan ik gemorst zaagsel of mot om de machine heen opzuigen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ah duidelijk. Dank! Ik heb de hbm 200 profi en daar is de uitgang 125mm. Dit weekend eens naar de bouwmarkt.
Tot nu toe heb ik een traject aangesloten staan van ongeveer 10 meter, met 2 machines erop en de afzuiging is tot toch toe boven verwachting. Dit weekend ga ik een derde sectie aansluiten en wellicht ook een vierde. Uiteindelijk komen overal 'blast gates' tussen om trajecten af te kunnen sluiten, maar ik ben zo benieuwd wat de limiet is dat ik eerst ga kijken hoe verder ik zo kom. Dan kan ik beter inschatten waar zo'n machine nou precies toe in staat is, misschien ook wel leuke info voor de andere woodworkers.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh, Joost79 en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Potverdorie, ben ik dit helemaal vergeten :D.

Nou ja, er hangt van alles aan tegenwoordig:

- 2 lintzagen (Metabo BAS315 op 100mm slang en een gouwe ouwe op 100mm+40mm)
- Jet zaagtafel (ook op vernauwing naar 100mm met aftakking naar 34mm voor de kap)
- 1700w 250m blad afkortzaag (vacuumkast gemaakt met rubberen fliebers ervoor)
- Jet VVD (wederom vernauwing naar 100mm slang)

ik heb nog twee 'vertakkingen' klaar hangen in het plafond, eentje zal naar de grote draaibank gaan (ben nog aan het peizen over hoe ik dat ga doen) en eentje achterin die nog geen doel heeft. De hoofdbuis is 125mm en overal zitten schuiven tussen - meestal in het plafond, zo dicht mogelijk tegen de hoofdbuis aan. Ik heb nog wel een EB freestafel (volgens mij is de gangbare term een 'topie'?) staan die aangesloten moet worden, daarvoor moet ik nog een nieuwe afsplitsing maken, maar dat ding moet ook nog 380v krijgen en die is er ook nog niet op die locatie dus heeft geen haast.

2 apparaten afzuigen lukt prima. Momenteel moet ik ook wel, want de schuif naar de zaagtafel is op half ingeschoven stand afgebroken, moet ik nog een keer vervangen, dus die word nu permanent afgezogen en dat heeft geen negatieve invloed op de zuigkracht naar bv de VVD die tegenwoordig meer richting het eind van het luchttraject staat - er was een beetje zorg over de overgebleven zuigkracht icm grote houtvlokken ipv stof maar dat bleek ongegrond, de HBM trekt alles met groot gemak naar binnen. Met een zelf geknutselde vacuumkast onder de zaagtafel van de grote lintzaag zuigt ook die echt geweldig goed af, er komt bijna geen stof meer van de zaag af. Ik zal snel nog ff wat plaatjes bij het praatje maken.

De voornaamste 'maar' die ik bij het geheel heb is hoe snel je 300 liter vol krijgt. Een paar dagen flink doorwerken (ben momenteel een vuren kajuitbed voor mijn zoon aan het maken) en je hebt zo weer 2 van die megazakken vol zitten. Ik fantaseer nog wel eens over een glijbaan systeem zodat de afzuiging op zolder blijft maar het afval beneden eindigt, maar da's een project voor later....
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hier komt hij dus binnen vanuit het plafond, met direct een afsplitsing voor de kleine lintzaag.

20230517_182810.jpg

Dan de volgende afsplitsing richting de grote lintzaag, die zelf weer splitst in 2 trajecten die beiden direct bij het lint afzuigen. Die grote slang loopt over de tafel heen maar is modulair, hij kan los en op andere plaatsen gebruikt worden afhankelijk van wat je zaagt - momenteel zit hij op de vacuumkast aangesloten. Hij zit niet in de weg voor de maximale zaaghoogte van de machine.

20230517_182817.jpg

We reizen verder voorbij het midden, waar hij rechtdoor doodloopt (momenteel ongebruikt, afgesloten).

20230517_182822.jpg

Rechtsaf eindigt hij momenteel ook 'dood' omdat ik daar dus nog wat moet maken.

20230517_182827.jpg

Links splitst ook weer op in 3 secties, ieder met een eigen schuif. Doorlopend naar de muur de afkortzaag, en iets ervoor 2 schuiven voor de VVD en de zaagtafel. Deze schuiven zitten niet in het plafond want anders kon ik er niet meer bij, over de machine leunend.

20230517_182831.jpg

20230517_182838.jpg

die naar de afkortzaag splitst achter het rubber ook weer op, een buis eindigt gewoon in de kast zelf en door dat rubber creeert het onderdruk. Helaas heb ik het een beetje stukgemaakt waardoor het vacuum een beetje weg is momenteel - ik vervang het nu niet omdat ik peins over een andere afkortzaag en dan moet ik het toch weer opnieuw op. De twee interne slang (34mm) eindigt op de originele afzuigpoort van de machine zelf.

20230517_182846.jpg

achter de gele karcher zie je dus de freestafel staan die nog geen stroom of afzuiging heeft.

20230517_182903.jpg

wat ik zeg, ik ben heel tevreden over de HBM afzuiging. Zakken wisselen is wat gezeur omdat je ze met magneten vast moet klemmen en dan weer zo'n plastic riem erom klemmen enzo, maar ik heb er niet veel voor betaald en het ding werkt echt heel goed. Hij zit op een trekschakelaar aangesloten met het touw door de vloer heen dus ik kan gewoon aan het touwtje trekken om hem aan en uit te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.