Profielschaaf loopt niet soepel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
436
74
hoi allemaal, een nieuwe ontdekking: ik dacht, laat ik eens de snijhoek, dus de hoek van de kikker met de zool, opmeten. Ik kom op maarliefst 54 graden, ipv de 45 graden waar ik van uit ging. Ik lees ergens:

"Suppose you have a shaving and you start bending it up higher and higher. It's going to break. And a broken shaving has no strength. In the picture above, we have a typical Stanley #3 bevel down plane set at "Common Pitch," which is 45° generally considered a good blade angle for softwoods. Behind it is a Norris wooden plane from the mid-late 19th century. Its bevel down blade is set at "York Pitch," or 50° which is pretty usual for wooden planes and recommended for hardwood. Behind that is a Marples hollow from about 1900. Its blade is set slightly higher to 55° or "Middle Pitch," which is normal for molding planes on softwoods. The trickier the wood, the higher the blade angle goes. These angles are really most appropriate for single iron planes. Planes with a double iron can be at common pitch and work great. On molding planes and other planes where a double iron can't be fitted, the higher angle is important, especially since you can't always choose your grain direction when you are molding an edge.
The tradeoff is the higher the blade angle. The more drastically you are trying to turn and break a shaving, the harder the plane will be to push."

(bron: The Engineering of Thin Plane Shavings - High Angles)

Ik vraag mij nu dus af, of de meer schrapende aktie misschien zo bedoeld is?

Na het slijpen gaat het wel wat beter: ik kan nu, weliswaar met veel inspanning, redelijk goed een profiel schaven. Ben er al wel even mee bezig, met 250 cm lengte. Hierna nog 3 banen van elk 250 cm en dan ben ik klaar. Ben nu al zo'n uurtje bezig met 1 baan... Last van een koude werkplek bij 12 graden Celcius heb ik trouwens niet!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kor

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
436
74
@knotwilg dank voor de link, ik ga het filmpje even rustig bekijken.

@Ernest Dubois dat is wel even wat anders dan mijn +12...

Ik heb inmiddels 1 van de 2 latten met profiel min of meer af. Het ging even wat makkelijker na een moeizame start, maar daarna ging het toch weer moeilijker met vaker vastlopen van de beitel in het hout. Ik kan mij niet voorstellen dat het zo moeilijk zou moeten gaan. Tussendoor heb ik twee keer de beitel geslepen, dat hielp iets, maar niet heel veel.

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat het gat in de zool te groot is. Dat gat is zondermeer over de breedte van de zool niet overal even breed. Ik weet niet, of het gat kleiner zou moeten zodat het hout minder uitbreekt?

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat: het is de eerste keer dat ik dit doe, dus het had slechter gekund. Het profiel zit er goed in en ik heb 2 stuks van 2 banen naast elkaar gefreesd, dat ging ook goed. Al met al dik 2 uur bezig geweest voor 1 lat. Het was ook best zwaar ondanks dat ik wel een aardige conditie heb. Maar wel leuk. Het hielp ook om de zijkant van de schaaf, waar hij langs een geleide-lat liep in de vetten zodat dat wat soepeler liep.

Waar ik nog niet tevreden mee ben is de slag (hakjes) die aan het oppervlak zichtbaar zijn: als je met je vinger over de bolling gaat, voel je duidelijk een rimpeling. Hebben jullie nog een idee of dat zo hoort (lijkt mij niet) en hoe je dit er uit krijgt?

Wederom enkele foto's ter verduidelijking:

P1120329.JPGP1120331.JPGP1120332.JPG

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
436
74
hoi, het lijkt erop dat als ik de schaaf 180 graden draai het gelijk is, dus ook niet soepel schaven. Ik zal eens ander hout proberen, en ik zal kijken of ik hem iets ondieper kan afstellen...

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
436
74
@John1969 dank voor je bericht; wat bedoel je precies met vrijloop?

@knotwilg volgens mij klappert het ijzer niet. Wel vind ik dat het gat in de zool, dat overblijft als je de beitel er in klemt, vrij groot is: 5 mm op het breedste punt. Geen idee, of dat nog slecht is? Ik zie op de filmpjes van Graham Blackburn dat dit gat denk ik kleiner is. Ik denk dus, dat het iets anders moet zijn in mijn geval dan verkeerd slijpen of een botte beitel.

Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
292
117
Delft
1000116976.jpg
Op deze foto meen ik aan de achterkant van de beitel ruimte te zien (dus boven de vouw). De beitel moet volledig aansluiten op het bed in de schaaf, anders buigt de beitel en ga je dus 'opeens' meer afnemen op het moment dat de beitel het hout raakt.
Dit is waarschijnlijk lastig te corrigeren.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
436
74
@RVester goed opgemerkt! Ik heb even die ruimte gemeten, ik schat dat er zo'n 0,5 mm ruimte achter de beitel zit... Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.