Problemen met haaksheid

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Zoals hierboven al aangegeven moet je beginnen met een rechte hoek tussen twee zijden, anders kun je met alleen een lengte aanslag het nooit haaks krijgen.

Ik ben een neuroot wat haaks zagen betreft en heb veel plezier van een MFT werkblad dat ik laatst heb gemaakt:

IMG_0421.jpg
De lineaal is aan twee bench dogs bevestigd met clips van UJK. De aanslag heb ik eerst haaks gesteld met de hoekaanslag van de lineaal en toen proefondervindelijk bijgesteld met de '5x zagen methode' (hier vind je een uitleg), bleek dat ik het uiteinde toch nog 0,3 mm moest bijstellen en heb dat met een voelermaat gedaan. Nu zaagt het perfect haaks. Ik begin hier om een rechte hoek te zagen en ga dan verder op de zaagtafel.
 

jorisvh

Post veel
Ik weet niet of ik dat goed begrepen heb uit de foto’s maar zaag je met het strookje dat er af moet tussen zaag en geleider?
Dan zaag je er een parallel strookje af maar blijft de plaat even parallellogram.
Het stuk met de maat die je nodig hebt moet tussen zaag en geleider.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Weer wat geleerd
Ik weet niet of ik dat goed begrepen heb uit de foto’s maar zaag je met het strookje dat er af moet tussen zaag en geleider?
Dan zaag je er een parallel strookje af maar blijft de plaat even parallellogram.
Het stuk met de maat die je nodig hebt moet tussen zaag en geleider.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
De hoekaanslag van @jorisvh is zeer voordelig en geleid de stofzuigerslang en het snoer, maar die kan alleen aan het uiteinde van de rail worden bevestigd, een Festool Hoekaanslag FS-WA/90° kost veel meer, maar kan je op een willekeurig plek aan je rail bevestigen. Wel zo handig in gevallen waat de balans een probleem is.
Ik heb deze gehad, fijn ding, maar ik heb er uiteindelijk één in China gekocht die wat veelzijdiger is en de helft kostte. Hij is veelzijdiger omdat er ook een parallelgeleider op kan, makkelijk om panelen van gelijke maat te zagen.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
De hoekaanslag van @jorisvh is zeer voordelig en geleid de stofzuigerslang en het snoer, maar die kan alleen aan het uiteinde van de rail worden bevestigd, een Festool Hoekaanslag FS-WA/90° kost veel meer, maar kan je op een willekeurig plek aan je rail bevestigen. Wel zo handig in gevallen waat de balans een probleem is.
Ik heb deze gehad, fijn ding, maar ik heb er uiteindelijk één in China gekocht die wat veelzijdiger is en de helft kostte. Hij is veelzijdiger omdat er ook een parallelgeleider op kan, makkelijk om panelen van gelijke maat te zagen.
Welke is dat?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Een plaat die niet haaks is wordt dat niet vanzelf door hem met een zaagtafel langs de geleider kleiner te maken.

Wat wel kan is eerst op breedte zagen
en daarna op lengte met de afkort inrichting/slede die haaks staat op de geleider.
bij kleiner afmetingen kan je wel alleen de afkort inrichting/slede gebruiken
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
De hoekaanslag vind je hier. Ik heb de nauwkeurigheid vergeleken met die van de Festool, ik heb daar geen verschil in geconstateerd. Als test heb ik een kwart plaat rondom gezaagd.

De parallelgeleider vind je hier.

Kleinere stukken gaan makkelijker met een slede op je tafelzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: cverkooyen

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Na je eerst zaagsnede op de zaagtafel heb je als je de langsgeleider en het zaagblad parallel hebt staan overdreven gezegd een soort van ruit. Je kun de aanliggende zijde niet zomaar langs de langsgeleider halen. Hiervoor zou een freesaanslag het beste werken. Stel die op 90 graden van je zaagblad en leg de al gezaagde kant hier tegen aan en zaag dan aan 1 kant er een stukje af. Nu kun je met die kant langs de langsgeleider het stuk op maat zagen. Nu zou het 100% haaks moeten zijn als je langsgeleider goed parallel staat en je freesaanslag 100% haaks is. Thomasz legt het mooi uit in zijn tekening. Die rechte hoek kun je krijgen door bijv. een freesaanslag (miter gauge /slede) te gebruiken.

 
Laatst bewerkt:

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik weet niet wat voor invalzaag je gebruikt en of je gebruikt maakt van een geleiderail, maar je kunt een hoekaanslag aan de rail bevestigen waardoor het haaks zagen ineens heel gemakkelijk is. Ook de goedkope Chinese hoek aanslagen doen het goed.
Ik heb een HBM en ik denk niet dat daar een hoek geleider voor is. Dus moet ik in de toekomst toch overstappen. Kan natuurlijk ook een vlakbankje aanschaffen. Dan kan ik in ieder geval één rechte kant maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Een vlakbank of vlakbankje gaat je daarbij ook niet helpen ben ik bang. Die zijn bedoeld om planken ruw hout vlak te maken. Het zit al in de naam :)
Voor de goede orde: wat zijn de maten van het plaatmateriaal dat je na het zagen wil overhouden? Eerder zei je namelijk dat de maten die je noemde maar als voorbeeld dienden.
Weten we die maten eenmaal dan kunnen we je advies op maat geven. En welke hbm zaagtafel heb je?
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
om eerlijk te zijn, ik snap er niks van

je eerste is plank is wel haaks en op de juiste maat
de tweede NIET
en volgens mijn bescheiden mening ligt het dan aan jezelf en niet aan de machines en wel of niet gesofistikeerde hulpmiddelen (geleider, MFT, ..., enz etc)

als je wilt dat we je helpen, maak dan een video van hoe je de eerste zaagt en wat je precies doet bij de tweede
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Een vlakbank of vlakbankje gaat je daarbij ook niet helpen ben ik dang. Die zijn bedoeld om planken ruw hout vlak te maken. Het zit al in de naam :)
Voor de goede orde: wat zijn de maten van het plaatmateriaal dat je na het zagen wil overhouden? Eerder zei je namelijk dat de maten die je noemde maar als voorbeeld dienden.
Weten we die maten eenmaal dan kunnen we je advies op maat geven. En welke hbm zaagtafel heb je?
om eerlijk te zijn, ik snap er niks van

je eerste is plank is wel haaks en op de juiste maat
de tweede NIET
en volgens mijn bescheiden mening ligt het dan aan jezelf en niet aan de machines en wel of niet gesofistikeerde hulpmiddelen (geleider, MFT, ..., enz etc)

als je wilt dat we je helpen, maak dan een video van hoe je de eerste zaagt en wat je precies doet bij de tweede
Ik denk dat je gelijk hebt. Een plank goed tweede fout. Dat kan gewoon niet. Of de tweede plank is gewoon niet haaks. Als de problemen zich voor blijven doen kom ik er op terug. Ik heb in ieder geval veel input gekregen waar ik rekening mee moet houden. Bedankt allemaal 306B34D5-206D-4496-BF70-EAF5E46A8B96.jpeg
 

Bijlagen

  • B3BF40C1-D1CD-4900-816A-B0A968774F60.jpeg
    B3BF40C1-D1CD-4900-816A-B0A968774F60.jpeg
    141,4 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.