Problemen met haaksheid

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik ben een overzet kist aan het maken. Dat is het niet het probleem. Maar ik zaag eerst met de inval zaag grof de maat, een stuk MDF b.v. 50 x 50. Dat doe ik zo precies mogelijk. Vervolgens gebruik ik de zaagtafel. Die stel ik in op 48 en leg deze langs de geleider. Precies 48 cm geen probleem. dus de tweede plank 50 x 50 en die zaag ik ook 48 cm maar stel ik niet opnieuw in op de zaagtafel. Heel klein beetje verschil geen probleem..

Maar nu de andere kant van de plank 42 cm afzagen, dus 48x42 eerste plank is goed maar de tweede plank weer een klein beetje verschil. Ja dan is mijn plank niet meer haaks. Niet dat de wereld vergaat maar wat kan ik er aan doen. Zou een grote winkelhaak vooraf langs de geleider een oplossing zijn? Mijn blad is nieuw dus daar kan het niet aan liggen.

Hoe voorkomen jullie deze problemen?32A944A5-35E5-4BE7-901D-A17395F34EA5.jpeg
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Zit er bij de tweede plank zagen misschien stof tussen de plank en de geleider?
Staat je zaagblad wel haaks tov de tafel, anders eindig je met schuine kanten waardoor je natuurlijk iets anders kan meten afhankelijk of je de bovenkant of de onderkant meet.

Wat ik begrijp is dat de tweede plank niet dezelfde maten heeft als de eerste. Maar dat ' de plank dan niet meer haaks is' kan ik niet plaatsen. Dat heeft toch niks met de afmetingen te maken?
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Zit er bij de tweede plank zagen misschien stof tussen de plank en de geleider?
Staat je zaagblad wel haaks tov de tafel, anders eindig je met schuine kanten waardoor je natuurlijk iets anders kan meten afhankelijk of je de bovenkant of de onderkant meet.

Wat ik begrijp is dat de tweede plank niet dezelfde maten heeft als de eerste. Maar dat ' de plank dan niet meer haaks is' kan ik niet plaatsen. Dat heeft toch niks met de afmetingen te maken?
Ik heb sinds vorige week een meter gekocht maar in tussen wel mijn zaagtafel verplaatst wat ik niet kan plaatsen is dat de eerste plank wel lukt.
De maten zijn als voorbeeld.
 

Bijlagen

  • EF8A4363-88B0-47FB-87DB-17140DDB009F.png
    EF8A4363-88B0-47FB-87DB-17140DDB009F.png
    442,7 KB · Weergaven: 68

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Wat bedoel je eigenlijk met het "aanzagen" van een plaat? Ik ken die term (nog) niet...
Hoi met aanzagen wordt bedoeld eerst een klein sneetje in de andere plank zagen dan kun je hem vergelijken met de eerste plank. Of nameten .
Staat je blad parallel en je geleider parallel aan de sleuven? Of iig parallel aan elkaar?
ga ik morgen even nazien
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Wat bedoel je eigenlijk met het "aanzagen" van een plaat? Ik ken die term (nog) niet...
Met aanzagen wil zeggen even een klein sneetje geven om te zien of je maat die je wilt hebben goed is. . Een mm er naast en twee plaatjes zijn niet meer gelijk. Het is een controle middel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Ik denk dat ik het begrijp. Hieronder heb ik e.e.a. overdreven getekend.
Je zaagt met de invalzaag grof twee stukken plaatmateriaal uit= rechthoek a,b,c,d.
Als A niet parallel aan B is dan geeft dat niet, eenmaal gezaagd (stippellijn) langs de langsgeleider komt dat in orde.
Maar nu ? D staat niet haaks op A en C ook niet. Met de langsgeleider kan je er hooguit voor zorgen dat je zo zaagt dat de zijkanten D en de afgezaagde kant van C parallel lopen, zodat je dan een parallellogram overhoudt.
Omdat je los twee platen grof uitzaagt, zullen die nooit identiek zijn. Het gezaagde resultaat met de zaagtafel dus ook niet.
Hieruit blijkt dat je met een plaat moet beginnen met minstens een zuiver haakse hoek. Bijvoorbeeld tussen d en a.
Je legt eerst a langs de geleider om de breedte te zagen. Dan d om op lengte te zagen.


1681502359522.png
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Ik heb er blokhaken alle drie hetzelfde verhaal. Maar ik had hier ook aan gedacht vandaar mijn suggestie van een grote winkel haak. Ik ga morgen eens alles onder de loep nemen. Ook de reactie van thomasz
Misschien alle drie met een afwijking. Hier een linkje. Gelukd kan je wel uitzetten want een hinderlijk muziekje.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik weet niet wat voor invalzaag je gebruikt en of je gebruikt maakt van een geleiderail, maar je kunt een hoekaanslag aan de rail bevestigen waardoor het haaks zagen ineens heel gemakkelijk is. Ook de goedkope Chinese hoek aanslagen doen het goed.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik weet niet wat voor invalzaag je gebruikt en of je gebruikt maakt van een geleiderail, maar je kunt een hoekaanslag aan de rail bevestigen waardoor het haaks zagen ineens heel gemakkelijk is. Ook de goedkope Chinese hoek aanslagen doen het goed.
Ik gebruik hem met een rail. En daarna meet ik het uit. Maar dit is zeer interessant wat je aanhaalt. Ik gebruik mijn winkelhaak Je anti splinterstrip is maatgevend . Een hoekaanslag aan mijn rail ken ik niet.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
De anti splinter strip is zacht, flexibel en zeker niet per se parallel aan de geleider zelf, i.e. aan de onderkant kan die best wat verder uitsteken dan aan de bovenkant. Als je de geleider haaks op je werkstuk wil krijgen, zal je ook haaks op de geleider moeten meten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik gebruik ook niet m'n antisplinterstrip als maat voor haaksheid. Ik heb de haakse aanslag van festool zelf. En met de dubbele rail meet ik het uit aan de andere zijde, die is 100% recht.
 

jorisvh

Post veel
als je op je tafelzaag enkel een langsgeleider hebt moet je vertrekken van een vierhoek met minstens 1 perfect haakse hoek. anders krijg je een parallellogram ipv een rechthoek.

op dit soort afmetingen zou dat met de geleider haaks leggen adhv een winkelhaak of een haakse aanslag op je geleider moeten lukken.
deze doet het goed voor mij
1681542654786.jpeg
bestaat ook specifiek voor Festool rails (goed mogelijk dat die identiek is want de rails zijn ook quasi identiek).

edit: bij dat haaks leggen neem je best de alu kant als referentie, niet de anti splinterstrip. de zaag volgt de track op de geleider, niet je strip, die kan altijd wat afwijken door een ’accidentje’.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: groentje

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Haaksheid

Maar het zou zomaar ook aan de manier kunnen liggen hoe ik de plaat zaag ik heb wat foto’s bijgevoegd.
62E1E471-3AC7-4A98-99AC-C90D2257D81F.jpeg Het kan het zijn dat ik de korte kant die ik wil zagen tegen de geleider moet liggen. Ik heb dat niet gedaan omdat het formaat best fors was en ik meer stabiliteit wilde hebben op de zaagtafel heb ik dit niet gedaan.

Ik zie op de foto 2 dat ik dan alleen de geleider naar de andere zijde van de zaagtafel moet overplaatsen. Maar of het helpt tegen de haaksheid moet ik uittesten.
 

Bijlagen

  • 1DAABC33-66F5-4311-8602-37D17A261DAF.jpeg
    1DAABC33-66F5-4311-8602-37D17A261DAF.jpeg
    110,1 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.