Problemen met de isolatie. Vocht!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.093
3.859
Gaanderen


Knauf gaat hoogstwaarschijnlijk geen advies geven over zaken buiten hun eigen producten of ongeteste toepassingen.
Je moet alleen damp remmen aan de warme binnenzijde, dus bij de PIR, niet in de constructie, want dan kan vocht juist niet weg, dus gewoon open laten. Zodra je een isolatie gepasseerd bent en dus temperatuurverloop hebt gehad is er risico op condensatie en dus moet dat naar buiten weg kunnen.
Gebruik volgende keer gewoon een vullende 1-soortige isolatie in kouddak constructies en geen moeilijk gedoe met spouwconstructie oid. en hou de buitenzijde maximaal dampopen, dan kan eventueel vocht weg.
Voor de zekerheid; heb je de dampdichtheid van je PIR pkaten gecontroleerd en de naden dampdicht afgewerkt met een gecertificeerd product?
Naden met flex pur was het advies.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.093
3.859
Gaanderen
Ja klopt maar hij heeft volgens mij nu nog gaten ter ventilatie vanwege latei maar word niet gezegd of die open of dicht gaan. Dacht te interpreteren dan die na de werkzaamheden dicht gingen daarom mijn overweging.

En ben het met je eens isolatie van een soort is beter maar ook niet alle pir is dampdicht en heb een keer bij zelfbouwer meegemaakt dat de afdichting lees naden niet naar behoren was waardoor het niet meer dampdicht was uitgevoerd maar daar heb ik wel vertrouwen in bij wim.
Vandaag bijna alles dicht gemaakt. Nog een kantelraam te doen. Ik moest enkele pir platen verwijderen om de latei te plaatsen en het blad boven de latei op te vangen. Aan de andere zijde van de kap had ik di e platen nog niet geplaatst. Ja ik heb mij best gedaan om alles zeer nauwkeurig dicht te maken of dat 100 % is? Mijn motto is hij die niet werkt maakt geen fouten. Dit was het klein schuine dak ongeveer 60 m2.
Het andere schuine dak ruim 100 m2 is ook nog niet geheel dicht. Ban de 8 strekkende meters is de laatste 10 cm nog open. Hier komen nog wat leidingen door. Ik zal eens kijken of daar ook vocht zit. Daar is echter alleen pir 14cm toegepast. Ventilerend opgehangen aan het planken dakbeschot.
Ik wist wel dat alles dicht moest maar dacht dat dit wel in etappes kon. Mede omdat er heel lang geen verwarming in het pand was. Dat is er sinds enkele weken wel. De warmtepomp draait nu op enkele oude convectoren. Ik ben wel geschrokken van het verbruik. 70 kwh per dag. Thermostaat staat op 13 graden.
Kan hem wel hoger zetten maar dan wordt het bij koude toch niet warmer want ze kunnen de warmte niet kwijt.
Ga eens kijken of er ventilatoren onder kunnen. Die heb ik in mijn huidige woning ook.
Volgende maand gaat de vloer op de BG eruit en kan er vloerverwarming in.
De voorbereidingen doe ik zelf maar het storten niet. Denk dat er 20M2 in gaat 7-10 cm dik. Hieronder komt isolatie. Ook de vloerverwarming wordt gedaan. Het grootste deel moet af want over 2 maanden moet ik erin. We gaan eerst boven wonen en maken dan de benedenverdieping af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.093
3.859
Gaanderen
Waarom dubbele latten? In sommige oude huizen is niet alles recht. Ik heb dus eerst latten gebruikt om de boel uit te vlakken op de sporen en toen andere latten er haaks opgezet om de pir platen er tegenaan te monteren.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.846
580
Dordrecht
Naden met flex pur was het advies.
Heb het docublad even gedownload en daar staat nul in wat dat bewijst. Is met de manier van verwerken ook niet waarschijnlijk. Luchtdicbt misschien, dampdicbt is iets anders. Normaal tape je de naden, vraag daarbij is of je platen alu gecacheerd zijn of niet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.