Probleempje Festool basis schakelaar

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hallo,

ik heb al tig jaar een Festool basis met originele schakelaar incl spanningsonderbeking. Sinds gisteren krijg ik geen reactie meer van die schakelaar. Is daar nog iets aan te repareren of einde oefening? Een paar stopcontacten geprobeerd maar geen sjoege.

Zelf geen elektriker, dus adviezen zijn welkom.

Groeten, Hans
 

WR1944

Oud hout
Als ik je uit de brand kan helpen met een schakelaar van de CMS-module dan ben je van harte welkom. Het lijkt me slim om eerst na te gaan of jouw schakelaar te repareren is. Mijn schakelaar is met de CMS-module mee verhuisd naar Amerika. Voor zover ik kon nagaan bestaat er geen equivalent voor de Amerikaanse spanning (120V/60Hz) zodat ik zelf een nulspanningschakelaar heb gemaakt. Ik weet niet of de schakelaar past of simpel aan te passen is maar tegen transportkosten wil ik die schakelaar oversturen.

P3231390q.jpg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Hallo,

ik heb al tig jaar een Festool basis met originele schakelaar incl spanningsonderbeking. Sinds gisteren krijg ik geen reactie meer van die schakelaar. Is daar nog iets aan te repareren of einde oefening? Een paar stopcontacten geprobeerd maar geen sjoege.

Zelf geen elektriker, dus adviezen zijn welkom.

Groeten, Hans

Ook een ander apparaat op deze schakelaar geprobeerd?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Wat een mooi aanbod, ik hou het in beraad, eerst proberen te repareren.


Als ik je uit de brand kan helpen met een schakelaar van de CMS-module dan ben je van harte welkom. Het lijkt me slim om eerst na te gaan of jouw schakelaar te repareren is. Mijn schakelaar is met de CMS-module mee verhuisd naar Amerika. Voor zover ik kon nagaan bestaat er geen equivalent voor de Amerikaanse spanning (120V/60Hz) zodat ik zelf een nulspanningschakelaar heb gemaakt. Ik weet niet of de schakelaar past of simpel aan te passen is maar tegen transportkosten wil ik die schakelaar oversturen.

Bekijk bijlage 96319
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik heb de bandschuurmachine rechtstreeks gevoed en die liep meteen als een zonnetje.

Ik heb de schakelaar nog niet met een ander apparaat belast dus dat ga ik nog proberen. Het is wel zo dat normaal het signaal lampje gaat branden als je de In indrukt en dat is nu niet het geval. Ik kan er nog niets over vinden, bijv, of er een zekering in zit,



Ook een ander apparaat op deze schakelaar geprobeerd?
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
76
30
friesland
Ik heb dezelfde schakelaar van een vriend gekregen, deed het niet meer en had al een nieuwe gekocht???/. Bleek alleen een draadje los te zitten, is nu in dienst al mijn compressorschakelaar. Dus ik zou er maar eens in kijken of laten doen

gr

Frank
 

WR1944

Oud hout
Probleem heeft zich haast vanzelf opgelost, bedankt voor het meedenken. Hij doet het weer.

Storingen die zich vanzelf oplossen hebben altijd m'n grootste argwaan opgewekt. Ook al werkt iets weer, ik probeerde altijd de reden voor het probleem te achterhalen. Deels omdat een storing die zich vanzelf oplost altijd weer vanzelf terug kan komen. En dan begint het circus weer van voren af aan.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik begrijp je wel, heb je wat tips- niet al te flauw bedoeld? Ik heb wel even iets anders aangesloten maar daarna weer de normale schakeling hersteld (via de inschakelautomaat van de stofzuiger) en dat werkt. Morgen kijk ik wel verder.

Storingen die zich vanzelf oplossen hebben altijd m'n grootste argwaan opgewekt. Ook al werkt iets weer, ik probeerde altijd de reden voor het probleem te achterhalen. Deels omdat een storing die zich vanzelf oplost altijd weer vanzelf terug kan komen. En dan begint het circus weer van voren af aan.
 

WR1944

Oud hout
Ik neem aan dat er weinig principieel verschil zal zitten tussen jouw schakelaar en mijn versie. Ik heb de schakelaar open gemaakt om te zien waar pijnpunten kunnen zitten. Het openschroeven gaat het eenvoudigst met een T15 bitje maar een platte schroevendraaier werkt ook.

IMG_0270q.jpg
Met de vijf schroeven komt het deksel los.

IMG_0271q.jpg
Hier zie je het schakelblok. Er zit een relais in met drie schakelcontacten. Onder de aan-schakelaar zit een bi-metaal lip die bij een te hoge belasting afschakelt. Door het bi-metaal te laten afkoelen kan er weer ingeschakeld worden. Maar dan moet je wel eerst de oorzaak van de overbelasting vinden en weghalen.

IMG_0272q.jpg
Het schakelblok is uit de kast gehaald. Hiertoe moet je wel de vier schroeven van de trekontlasting verwijderen. De draden zitten met een soort van stekkers vast. Je moet controleren of alle stekkers goed vast zitten. Eventueel kun je een wat loszittende stekker met een tangetje wat strakker zetten. Verder kun je kijken of er misschien stof onder het bi-metaal contact zit of misschien ingebrand is. Links in beeld (vorige foto) zitten twee stekkers voor het lampje maar dat zal wel goed zitten omdat het de schakeling niet beïnvloed.

IMG_0273q.jpg
De technische gegevens van het schakelblok. De tekst suggereert dat ik ook met 120V de schakelaar kan gebruiken. Eerst maar even checken wat de afkortingen betekenen.

Het in elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde. Als je de schroeven in het plastic draait moet je eerst linksom draaien om zo het begin van de schroefdraad in het plastic te vinden. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je een nieuwe schroefdraad in het plastic maakt en daardoor de houdkracht van de schroef vermindert.

Succes.
 
Laatst bewerkt:

Blauw_23

Nieuw lid
18 aug 2016
9
0
Goede morgen WR, Helaas gaat deze vlieger niet op. de vermelde spanningen bij Ue zijn van de contacten van het relais met het daarbij behorende vermogen.
Uc is de spoelspanning van het relais, deze is echt 230 Volt, gaat dus helaas niet werken op 110/120 volt in de US.
De 60Hz is nog niet het probleem.
 

WR1944

Oud hout
Bedankt. Dat bespaart me een grondig onderzoek. ;)
Met m'n achtergrond in werktuigbouwkunde als opleiding en electrotechniek en electronica als hobby was ik waarschijnlijk tot een eendere conclusie gekomen. Zomaar proberen op het lokale net zou niet bij me opgekomen zijn.

Ik heb een draaibankje uit Nederland meegenomen met het idee de motor door een 120V versie te vervangen maar met twee fase aansluitingen heb ik 240V en dat gaat perfect. Het toerental is een fractie hoger.

Hier is het 6 uur vroeger. Ik was de computer aan het afsluiten nadat ik een episode van de Engelse serie Midsommer Murders had bekeken. Vele malen beter dan het Amerikaanse aanbod.
 

Blauw_23

Nieuw lid
18 aug 2016
9
0
Ok, Idd de toeren zijn afhankelijk van de frequentie. Ook in sommige delen van belgie hebben ze nog een "oud" 127 volt net. Tussen 2 fases heb je dan 220 volt.
Het "nadeel" hiervan is dat dan alles dubbel polig geschakeld moet zijn.
Dan kan je evt ook nog op zoek naar kleinere krachtmoteren welke geschikt zijn voor 220/380 volt en deze dan in driehoek zetten.
Mogen ze alleen niet te veel stroom vragen ivm het inschakelen. Of hier weer een frequentie regelaar of softstarter voor plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik heb de inwendige controle uitgevoerd en niks geks waargenomen. Alles loopt als een zonnetje. Hartelijk dank voor de begeleiding.. met vriendelijke groet,, Hans van Wijk

Ik neem aan dat er weinig principieel verschil zal zitten tussen jouw schakelaar en mijn versie. Ik heb de schakelaar open gemaakt om te zien waar pijnpunten kunnen zitten. Het openschroeven gaat het eenvoudigst met een T15 bitje maar een platte schroevendraaier werkt ook.

Bekijk bijlage 96367
Met de vijf schroeven komt het deksel los.

Bekijk bijlage 96366
Hier zie je het schakelblok. Er zit een relais in met drie schakelcontacten. Onder de aan-schakelaar zit een bi-metaal lip die bij een te hoge belasting afschakelt. Door het bi-metaal te laten afkoelen kan er weer ingeschakeld worden. Maar dan moet je wel eerst de oorzaak van de overbelasting vinden en weghalen.

Bekijk bijlage 96365
Het schakelblok is uit de kast gehaald. Hiertoe moet je wel de vier schroeven van de trekontlasting verwijderen. De draden zitten met een soort van stekkers vast. Je moet controleren of alle stekkers goed vast zitten. Eventueel kun je een wat loszittende stekker met een tangetje wat strakker zetten. Verder kun je kijken of er misschien stof onder het bi-metaal contact zit of misschien ingebrand is. Links in beeld (vorige foto) zitten twee stekkers voor het lampje maar dat zal wel goed zitten omdat het de schakeling niet beïnvloed.

Bekijk bijlage 96364
De technische gegevens van het schakelblok. De tekst suggereert dat ik ook met 120V de schakelaar kan gebruiken. Eerst maar even checken wat de afkortingen betekenen.

Het in elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde. Als je de schroeven in het plastic draait moet je eerst linksom draaien om zo het begin van de schroefdraad in het plastic te vinden. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je een nieuwe schroefdraad in het plastic maakt en daardoor de houdkracht van de schroef vermindert.

Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.