Probleem bij afkortslede voor de cirkelzaag

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je zaag wat scheef staat zal aan de ene kant het hout netjes worden afgezaagd. Aan de andere kant wordt je hout weggedrukt. Daar zaag je met de zij en achterkant van je tanden. Aan de ene kant vergroot je de vrijloophoek van je tanden, aan de andere kant verdwijnt hij.
Mijn gevoel zegt me dat hier de kern van het issue ligt. Dit impliceert dan wel dat - als de zaagsnede 'links' correct haaks is en 'rechts' niet, dat het zaagblad dus zodanig geroteerd gemonteerd is dat de 'voorkant' (waar de tanden het hout het eerst raken) naar links uitwijkt en de 'achterkant' naar rechts...

Ik denk dat er in dat geval voor twee haakse snedes niks anders op zit dan het 'rechter' stuk hout nogmaals af te korten, maar dan aan de linkerkant van de slede.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Henk helaas heb je het bij het rechte eind. Het zaagblad staat op 7 uur dus wijkt naar links uit. Dat doet Mafell bewust (gaan we nu niet verder op in) Ik moet er dus omheen werken.
Waarom heb ik gekozen om de In2tools rail te monteren. Ik vind een trekzaag niet fijn werken met veel klein werk. (gebruik hem wel hoor) en er kan geen zero play insert in. Dus een slede gemaakt en ik had nog Micro Jig "runners" liggen maar deze waren niet door de In 2 rail te duwen zelfs niet met veel kracht.
De rail stond naar beneden toe waardoor de runners vastliepen. Met mijn eigen gemaakte houten runners had ik geen probleem. De sleufbreedte van de In2rail is iets kleiner dan die van Incra wat een aanpassing van de Incra afkortgeleider HD1000se vraagt. Deze verstelbare runners hebben 2 plastic ringetjes en je moet de zwarte verwisselen door de witte ringen. Alhoewel de incra voorraad dramatisch is waren de ringen wel op voorraad bij gereedschappro. Ja corona veroorzaakt vele lege schappen in de snoepwinkeltjes ik hoop dat dit probleem snel over is. Ik zal hieronder de foto's plaatsen zodra ik deze maak.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
IMG20210901122357.jpgIMG20210901122438.jpgIMG20210901122608.jpg
Op foto 1 zie je de rail deze kant schuif je aan de tafel
foto 2 de ringen die er tussen gaan. Natuurlijk voor een handige harry ook zelf te maken. De dikte van de ringen is belangrijk.
Foto 3 de ringen zijn gemonteerd. Ik heb hiervoor een pincet gebruikt want mijn vingers zijn te groot.
Bij het monteren draai je eerst de twee inbusbouten met de ringen aan. Vast maar niet te vast want dan werd bij mij de afwijking weer groter hierna de ander inbusbouten handvast aandraaien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ze zijn water gesneden en van harde kunststof welke was nu even niet bekend ik denk dat een goed harde houtsoort het ook doet. Dat watersnijden van enkele ringen is erg aan de prijs. Ze gaan een alternatief laten maken en ik denk dat ze t.z.t. ter beschikking komen. Ik kan je wel de maten geven maar of je er wat aan hebt is de vraag. Ik heb links en recht verschillende diktes ringen. Links heb ik de dikke ringen en nog een afwijking van 0.35mm rechts heb ik de middelste maat ringen en nagenoeg geen afwijking. Voor en achter is de afwijking ook niet gelijk. Wat daar de oorzaak van is weet ik niet. De nieuwe erika 85 is heel anders gebouwd dan de oude. Dus ook daar kunnen verschillen in zitten. Voor mij werkt dit en heb geen zin om er veel meer tijd aan te besteden. Wil je de precisie maten weten dan zou ik er een mailtje aan wagen bij gereedschappro.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Als dat zou zijn, dan wordt toch enkel je zaagsnede breder. Dus ipv de standaard 2,85mm wordt er bv 5mm weggezaagd maar dat heeft dan geen invloed op de haaksheid vd afkortslede.
of zit ik er nu compleet langs ??
beste Wim, ik wil je topic niet kapen maar ik ben heel benieuwd of er tussen al de hier verzamelde know-how iemand weet waarom de haaksheid van een afkortslede al dan niet beinvloed zou worden door het feit dat je zaag niet 100% parallel zou staan. Ik denk dat je gewoon een iets bredere zaagsnede krijgt maar dat je nog altijd haaks kunt zagen. En dat je de slede ook niet perse iets schuiner hoeft te zetten zoals @Bijtel voorstelde in een vd posts.
Wie kan me wijzer maken ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Hoe is het nu afgelopen. Ik snapte er echt niets meer van begon aan mezelf te twijfelen. Ik moest een groot stuk garantieplaat afkorten (deur) hiervoor gebruikte ik mijn festool rail met een fs wa hoekaanslag en legde mijn woodpeckers haak hiernaast en zag dat er verschil in zat. Ja dan is er maar een simpele manier potlood erbij streep op het hout haak omdraaien streep ernaast zetten en kijken of deze evenwijdig waren. Ja de rail van festool wel maar de woodpeckers haak niet meer. Gelukkig zitten er schroeven in en is de weer haaks.
Nu even de slede opnieuw afgesteld. En het resultaat is bijna perfect. Minder dan een tiende op 30 cm
Probleem dus opgelost. Nu nog even tijd vinden voor de fijnafstelling.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.