Probleem bij afkortslede voor de cirkelzaag

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Aha, je bent de starter van het andere onderwerp hier over.
Wat ik al zei, ik bracht alleen 2 mensen bij elkaar die samen tot een oplossing kwamen, beiden zeer begaan met hun eigen vakgebied, een is meubelmaker, de ander heeft een fijn mechanische werkplaats.
Die kan cq wil ik zeker wel benaderen hier over.
Maar, als ik me goed herinner wou de fabrikant van de zaag er niets van weten, eigenlijk moet het probleem daar terug gelegd worden, heb je daar ook contact mee gehad ?

Ik zal een bericht sturen aan de betrokken personen.
( heb een beetje geduld , ik ben druk en ook even van huis de komende dagen )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Er is door mij geen contact gemaakt met de fabrikant. Wel met gereedschappro daar komt de in2tools rail vandaan en zij zijn mafell dealer. Ook ik ben geinteresseerd.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wim, heb je ook geen ruzie met de komma bij het uitrekenen vd de viersnede test (mij wel is overkomen) want dan ga je met het positieve of negatieve knoeien.
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat ik mis is de beveiliging aan de achterkant als je door drukt komt de zaag er aan de achterkant uit
Het mij bijna een finger gekost , heb er snel een soort van neus aan gemaakt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Wat ik mis is de beveiliging aan de achterkant als je door drukt komt de zaag er aan de achterkant uit
Het mij bijna een finger gekost , heb er snel een soort van neus aan gemaakt
Ach ik heb er 10 dus dat loopt wel los. 😇 He t is nog in aanbouw maar die zit er wel aan te komen. Ik heb in het verleden mijn zaagblad een keer geaaid en dat vond ik voldoende. ( gelukkig alleen het vel en geen bloed)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Wim, heb je ook geen ruzie met de komma bij het uitrekenen vd de viersnede test (mij wel is overkomen) want dan ga je met het positieve of negatieve knoeien.
Nee ik heb niets uitgerekend. Elke keer een tiende verschoven dan kom je er ook. Wel gedaan aan de rechterkant van het blad maar daar werd ik helemaal gek van. Dan weer - dan weer +
Ik ga er deze week waarschijnlijk wel weer mee verder.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Nee ik heb niets uitgerekend. Elke keer een tiende verschoven dan kom je er ook. Wel gedaan aan de rechterkant van het blad maar daar werd ik helemaal gek van. Dan weer - dan weer +
Ik ga er deze week waarschijnlijk wel weer mee verder.
ik zou het een keer berekenen met die 5-snede methode, meten is weten en in mijn ervaring zit je na de eerste aanpassing al heel nauwkeurig (afh van de hefboom natuurlijk)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Dat is wel lastig als je met dezelfde instelling verschillende waarden eruit krijgt. Ik ga er nog wel een keer over nadenken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
oh, dat was me niet duidelijk dat je met iets niet-reproduceerbaars zit

dan moet er toch ergens speling opzitten, ongeacht nog van parallel/niet-parallele stand van het zaagblad

wat als je je slede enkel langs de parallel-geleider laat gaan, als test ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
oh, dat was me niet duidelijk dat je met iets niet-reproduceerbaars zit

dan moet er toch ergens speling opzitten, ongeacht nog van parallel/niet-parallele stand van het zaagblad

wat als je je slede enkel langs de parallel-geleider laat gaan, als test ?
De slede is nu te groot. En ja ik moet eea uitzoeken.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Voor de duidelijkheid, ik ben nav deze vraag van "Bijtel" (toch) verder gegaan in dit onderwerp, gestart door "Bijtel" :
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb altijd begrepen dat je zaagblad parallel aan de groef in je blad moet staan en dus je zaaggeleider parallel aan de groef.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
niet zo bij Mafell (en ik dacht ook bij Festool), uit veiligheidsoverwegingen en niet instelbaar (zo ver ik weet)
Ik zie dat je "uit veiligheidsoverwegingen" gebruikt. Dat is een onzinverhaal, want het blad staat de andere kant op schuin. Dit maakt het juist onveiliger. Ik heb dit al duidelijk uitgelegd (en onderbouwd) in dat andere topic.

Bij gebruik van een (vaste) afkortslede op een Erika hoeft het schuine blad nou net geen probleem te zijn, omdat je de slede ook gewoon iets schuin kunt zetten.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Het probleem is dat de slede aan de linkerkant van het blad haaks zaagt maar aan de rechter zijde niet. De slede loopt zowel links als rechts in een gleuf en dit loopt spelingsvrij en soepel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Als je zaag wat scheef staat zal aan de ene kant het hout netjes worden afgezaagd. Aan de andere kant wordt je hout weggedrukt. Daar zaag je met de zij en achterkant van je tanden. Aan de ene kant vergroot je de vrijloophoek van je tanden, aan de andere kant verdwijnt hij.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het probleem is dat de slede aan de linkerkant van het blad haaks zaagt maar aan de rechter zijde niet. De slede loopt zowel links als rechts in een gleuf en dit loopt spelingsvrij en soepel.
Maar dan heb je toch ook geen mooie zaagsnede meer in je bodemplaat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Het probleem is dat de slede aan de linkerkant van het blad haaks zaagt maar aan de rechter zijde niet. De slede loopt zowel links als rechts in een gleuf en dit loopt spelingsvrij en soepel.
Hier snap ik geen hout van. Als de slede in de sleuven spelingsvrij en soepel lopen, dan zijn ze exact parallel en zit daar niet het probleem. Ik zou eerder denken dat er een slingering in je zaagblad zit, aan de rechterzijde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.