Prijs bepalen

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Hey,
Ik ben nog maar recent begonnen met ook projecten op maat te maken en te verkopen. Nu vind ik het zeer lastig om de prijs van iets te bepalen. Kunnen jullie hierbij wat tips geven? Concreet voorbeeld, ik ga nu een een salontafel maken met een esdoorn tafelblad van 60x90x4cm en een onderstel in Ovangkol (vergelijkbaar met Amerikaans noten). Hoeveel zou je voor zo iets vragen?
Alvast bedankt voor de tips.Salontafel (3).png
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Altijd lastig zulke dingen... leuk ontwerp btw.

Ik run mijn eigen meubelmakerij en ben in het begin vaak tegen dit aangelopen, ondertussen weet je waar valkuilen zitten maar het blijft een leerproces.

Paar dingen waar je rekening mee kan houden in je prijs bepaling:
Inkoop hout.
Hoeveel uur denk je er aan te gaan werken.
Slijtage machines
Klein materiaal (lijm, dominos/lamellos, schuurpapier)
Beroepsmatig of hobby

Zeker die laatste is belangrijk.
Als beroep moet je er van eten en misschien ook je pand ect mee betalen.
Hobby matig hoeft het zeker geen geld te gaan kosten, maar kost het over het algemeen minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en JeroenVdW

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
da's een goeie vraag
we kunnen hier niet (meer) lezen dat je met houten ontwerpen in bijberoep gestart bent
meubels zitten amper in mijn houtwereld
basis voor de prijsopbouw is de prijs van het hout + de afschrijving van de machines + de indirecte kosten + het aantal uren dat je aan het meubel werkt
maak je ze vooral uit passie, dan volstaat het dat je er iets aan over houdt
wil je er van leven, dan bepaal je hoeveel netto je per maand wil halen
voor een redelijk inkomen dien je minstens aan 60.000 euro bruto-inkomsten per jaar te komen
daar gaan belastingen + sociale bijdragen af
bedenk dat je als zelfstandige geen 13de of 14de maand, en geen vakantiegeld ontvangt, wat een werknemer wel krijgt
verzekering tegen inkomensverlies/arbeidsongeschiktheid ?
aanvullend pensioen ?
ga je voor steeds andere opdrachten ?
probeer je series op te zetten ?
de vrije markt zal het bepalen
zolang dit je bijberoep is, kan je die markt aftasten
 

jorisvh

Post veel
Je kan vertrekken van “wat is het waard?, wat wil iemand er voor geven?” (value is what a damn fool will pay for it).
Waar kan je een vergelijkbare salontafel kopen? Bij Leenbakker of in een exclusieve designmeubelzaak? Afhankelijk van het antwoord moet je voor die salontafel 49,99€ of 4.999,00 vragen, allicht ergens daartussen.

Of, je vertrekt van “wat kost het mij?l en “wat wil ik er aan verdienen?”.
“Wat kost het mij?”: variabele kosten (aankoop hout, meubelbeslag, vernis, …) + vaste kosten (atelier, camionette, machines, website, boekhouding, …).
”Wat wil ik er aan verdienen?”: bvb aankoopprijs grondstoffen x X% plus aantal werkuren x Y€/u.

Als het je kostwinning is, dan moet je volgens mij een ondernemingsplan maken waar je op jaarbasis alle kosten en baten oplijst en bekijkt wat X en Y moeten zijn om aan het einde van de rit choco op je boterham te kunnen smeren. Er zijn heel wat tools die je daarbij kunnen helpen, van quick&dirty
tot heel rigoureus
(Deze zijn specifiek voor Vlaanderen gezien er aannames over sociale zekerheid, inkomens belasting bij komen kijken).

Als je weinig vaste kosten (huur atelier, camionette, aankoop machines, ...) hebt, 80u per week wil werken, daarvan maar 10% nodig hebt voor overhead taken (verkopen, ontwerpen, inkopen, administratie, marketing, …) en tevreden bent met 1.500€ netto per maand, dan zal je conclusie misschien zijn dat je dat voor mekaar krijgt door 30€ per werkuur te rekenen en materiaal door te rekenen met 20% toeslag.
Als je een atelier huurt, een camionette least, voor 100k€ machines afschrijft en afbetaalt, maar 35u/week wil werken waarvan de helft echt in het atelier en 3.000€ netto per maand wil overhouden, … dan zal je misschien 80€/werkuur moeten vragen en 100% toeslag op je aankoopkosten voor materiaal.
Beide ondernemingsplannen kunnen perfect werken, als wat je maakt ook waard is wat je er voor vraagt. In het eerste geval bestaat je salontafel waarschijnlijk uit 3 kromme planken ongeschaafd vurenhout met wat grijze verf tegen gekliederd in het zicht gevezen..in het tweede geval zou Casimir er jaloers op zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Als je wil kunnen leven van massief houten meubelen moet je ze gaan verkopen. Het maken laat je doen in landen waar de levensstandaard zo laag mogelijk is. Als je kunstacademie hebt gedaan en je weet genoeg naam te maken, dan kan je er misschien ooit van leven, maar ook dan gaat de grote verdienste naar de mensen die je maaksels verkopen. Kijk om je heen. Hoeveel meubelmakerijen ken je, die massief houten meubels zelf maken? En die zouden door schaalgrote goedkoper kunnen werken. Je verkoopprijs gaat niets met je werkelijke kosten te maken hebben, maar met je verkooptalent. Hoe veel kan je je klant laten betalen, zonder dat hij zich bekocht voelt?
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Als je wil kunnen leven van massief houten meubelen moet je ze gaan verkopen. Het maken laat je doen in landen waar de levensstandaard zo laag mogelijk is
Ben ik niet met je eens chevy66,

Ik run de zaak alleen en maak 90% enkel massieve meubelen. En ja wij (gezin) kunnen er goed van leven.
Daarbij gezegd is het wel hard werken maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden... (hoop ik)
Een beetje geluk is handig. Ik lever aan 6 sanitair zaken en ondertussen heel wat particulieren.
Het onderscheid ligt dan hoofdzakelijk bij maatwerk.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Als je wil kunnen leven van massief houten meubelen moet je ze gaan verkopen. Het maken laat je doen in landen waar de levensstandaard zo laag mogelijk is. Als je kunstacademie hebt gedaan en je weet genoeg naam te maken, dan kan je er misschien ooit van leven, maar ook dan gaat de grote verdienste naar de mensen die je maaksels verkopen. Kijk om je heen. Hoeveel meubelmakerijen ken je, die massief houten meubels zelf maken? En die zouden door schaalgrote goedkoper kunnen werken. Je verkoopprijs gaat niets met je werkelijke kosten te maken hebben, maar met je verkooptalent. Hoe veel kan je je klant laten betalen, zonder dat hij zich bekocht voelt?
Heb je ooit wel eens rondgekeken?
De maatwerk meubelmakers zijn alom vertegenwoordigd, ik kan er zo een paar opnoemen waarbij het bedrijf de afgelopen jaren ook nog flink is gegroeid.
Daarnaast lijkt me het stimuleren van 'werk waarin landen de levensstandaard zo laag mogelijk is' een kwalijke zaak.
Misschien schrijf je het als satire...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
BenB, je bent recent met je bedrijf begonnen? Je zit in de bewoonde wereld? Je hebt een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Je hebt een redelijke pensioenverzekering? Je huurt je bedrijfspand voor een marktconforme prijs? Ik zeg niet dat het onmogelijk is om er je brood mee te verdienen. Maar dat geldt vooral voor mensen die lage kosten hebben door bijvoorbeeld een in een ver verleden aangeschaft kooppand. Hij moet nog beginnen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daarnaast lijkt me het stimuleren van 'werk waarin landen de levensstandaard zo laag mogelijk is' een kwalijke zaak.
Misschien schrijf je het als satire...?
wat @chevy66 schrijft, kan als een satire overkomen, maar is de economische realiteit
op een vrije markt zijn bedrijven verplicht om te optimaliseren om te kunnen overleven
en bij optimaliseren zijn er buiten het financiële aspect geen geografische grenzen
dat geldt op alle gebieden: dienstverlening (bv software), produktie&verkoop (bv ali express - amazon), transport (bv oost-europese vrachtwagenchauffeurs), . . .
daarbij speelt de eeuwige vraag 'maken of inkopen' of 'zelf doen of laten doen'
toegepast op mijn situatie
als een klant een raam of buitendeur op maat vraagt, dan besteed ik de produktie uit
technisch zou ik die kunnen maken, maar er zouden te veel arbeidsuren in gaan, omdat ik geen cnc van een paar 100.000 euro staan heb die ik continu kan laten draaien
ook ik baal van alles waarop 'made in prc' staat
maar een discussie daarover hoort niet in dit draadje thuis
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Er is helemaal niets bekend of hij zelfstandig een eigen bedrijf wil beginnen , het is dus raden maar ,
Eigen bedrijf veelen drommen er van praktijk is vaak heel anders
Denk dat de vraag al wel beantwoord is
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Bedankt al voor de reacties en tips. Ik doe dit inderdaad in bijberoep, dus het is niet de bedoeling dat ik ervan moet overleven, eerder een manier om de kosten van het gereedschap wat te drukken en te kunnen doen wat ik graag doe ;)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
1. Er zijn genoeg potentiële klanten die de meerwaarde van maatwerk, lokaal gemaakt, met eerlijke materialen, inzien en ervoor willen betalen.

2. Hobbymatig hanteer ik de volgende formule: kosten materiaal plus 15 tot 20% opslag (kwestie van afronden, bedoeld voor dingen als lijm en schreven, domino’s en ander klein grut, plus een stuk slijtage van de machines), en dat maal 2. In de praktijk kom ik dan, afhankelijk van de complexiteit op 20 tot 35 euro per uur uit. Let op: ik hoef er niet van te leven & zou dat ook niet kunnen.

3. Beroepsmatig, in een andere sector (die ik inmiddels al jaren achter me heb liggen), calculeerde ik andersom. Dat wil zeggen vanuit het budget van de klant: de helft voor creativiteit en werkzaamheden, de andere helft voor uitvoeringskosten (in mijn geval drukwerk, belettering, displays, etc.) waarbij ik 15% opslag op inkoop berekende.
Je zou dus ook de markt kunnen verkennen (zie Andy Rawls en andere meubelmakers, ook in NL en BE), hun prijzen in kaart brengen en op basis daarvan calculeren wat je over zou houden. En vervolgens zien of je dat genoeg vindt. Zo niet, dan zou ik me nog eens de oren krabben…
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Als je het professioneel bekijkt ...

dan is je vraagprijs is afhankelijk van je klienteel ...

Ik heb ooit een dressingtable gemaakt voor de dochter aan de hand van een foto op pintrest
De prijs voor deze tafel was ongevver 6000 pond in notenhout.
Heb deze dus "nagemaakt" en mocht ik ze verkopen zou ik toch 500 Euro vragen...

Verder speelt het ook mee hoe uniek je stuk is. Hoe unieker... hoe duurder.

Dus, het is niet alleen wat., maar vooral aan wie.

Dit is hoe prijszetting gebeurd.


Doe je dit voor hobby.. en wil je gewoon uit de kosten dan tel je al je kosten op en dat is het.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

jorisvh

Post veel
2. Hobbymatig hanteer ik de volgende formule: kosten materiaal plus 15 tot 20% opslag (kwestie van afronden, bedoeld voor dingen als lijm en schreven, domino’s en ander klein grut, plus een stuk slijtage van de machines), en dat maal 2. In de praktijk kom ik dan, afhankelijk van de complexiteit op 20 tot 35 euro per uur uit. Let op: ik hoef er niet van te leven & zou dat ook niet kunnen.
Dan zal fijn werk in massief hout erg aantrekkelijk geprijsd zijn. Vermits het voor de hobby is, is dat misschien exact wat je wil.
Wat ik maar wil zeggen is dat enkel met materiaal rekenen vreemde resultaten kan geven. Je kan in 1 dag een paar keukenkastjes met voorgemonteerde Blum softclose lades in elkaar steken en voor 800€ materiaal verwerken (100€/u). Of, je kan 3 dagen bezig zijn om voor 240€ massieve eik op bool te verwerken tot een fijn kastje (10€/u).
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
BenB, je bent recent met je bedrijf begonnen? Je zit in de bewoonde wereld? Je hebt een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Je hebt een redelijke pensioenverzekering? Je huurt je bedrijfspand voor een marktconforme prijs? Ik zeg niet dat het onmogelijk is om er je brood mee te verdienen. Maar dat geldt vooral voor mensen die lage kosten hebben door bijvoorbeeld een in een ver verleden aangeschaft kooppand. Hij moet nog beginnen

Niet mee eens, er zijn nog steeds mensen die eigen bedrijven beginnen en die daarvan rond kunnen komen. In het begin zul je zeker creatief moeten zijn met huisvesting (denk aan gezamenlijke werkplaats of atelier e.d.).
Daarnaast is een in massa geproduceerd meubel echt wel anders dan een ambachtelijk meubel, en mensen zien dat en zijn er ook bereid voor te betalen. Hoeveel mensen zijn er niet die bij Leolux een tafel of iets dergelijks kopen? Kost 2500-3000 euro. Maar ja, dat is zeker een kleinere markt, en ik denk dat het helpt als je iets maakt wat je niet zo in de winkel kunt kopen (inbouwkasten bv.). Tegelijkertijd maakt Montis in Dongen ook gewoon nog stoelen en banken hier in Nederland, dus het kan best, ik geloof niet dat het perse uit China moet komen en ik geloof ook niet dat wat daar vandaan komt vervangt wat er lokaal geproduceerd wordt.
Let er daarnaast op dat je denkt aan je pensioen, ik heb hier iemand rondlopen die ook een eigen bedrijfje heeft, en die zegt dat ie tot zijn 80ste CNC wil blijven frezen :D , maar misschien lukt dat niet, en daar moet je wel een plan voor hebben.

Maar concreet, ten aanzien van je tafel, los van een inschatting van je kosten zijn, misschien eens kijken wat iets vergelijkbaars kost bij een fatsoenlijk meubelmerk (Montis/ Leolux/ Pastoe/ Linteloo) want dat is waar een klant de prijs ook mee vergelijkt (hoewel de kwaliteit van jouw tafel wellicht beter is, wij hebben zelf een aantal Pastoe kasten (een L serie dressoir, en een paar kasten, model "Vision" volgens mij), maar qua kwaliteit is dat niet om over naar huis te schrijven (spaanplaat rompen).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Dan zal fijn werk in massief hout erg aantrekkelijk geprijsd zijn. Vermits het voor de hobby is, is dat misschien exact wat je wil.
Wat ik maar wil zeggen is dat enkel met materiaal rekenen vreemde resultaten kan geven. Je kan in 1 dag een paar keukenkastjes met voorgemonteerde Blum softclose lades in elkaar steken en voor 800€ materiaal verwerken (100€/u). Of, je kan 3 dagen bezig zijn om voor 240€ massieve eik op bool te verwerken tot een fijn kastje (10€/u).
Je hebt gelijk. Ik had duidelijker moeten zijn: het gaat hierbij om projectjes met massief hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Het is niet dat je hobbymatig werkt dat je onder de prijs moet werken. Er is ook nog zoiets als (on)eerlijke concurrentie met mensen die wel trachten te leven van hun eigen zaak.
Iemand die een volledig inkomen uit zijn zaak haalt, zit met een heel andere kostenpost dan iemand op hobbybasis die geen geld opzij moet leggen voor verzekering, pensioen, belastingen en al de andere kosten.
Als je op regelmatige basis commerciële projecten uitvoert, moet je het doen volgens de regels. Dus zelfstandige in bijberoep met alles wat er bij hoort.
(Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over af en toe een klus voor kennissen).
Houdt er ook rekening mee als je voor klanten gaat werken dat er af en toe een iemand bij gaat zijn die niet graag betaald. Dat is ook een kost die je mee in moet calculeren bij andere projecten.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.