Presch combinatiehaak

Net zoals ‘combinatie haak” is ‘ijzerboer’ vatbaar voor verschillende interpretaties. Ik vind als een gereedschap, machine of wat dan ook het word ‘combinatie’ heeft in zijn benaming moet je opletten. Iets wat beweerde alles te doen doet niks goed.

Gelukkig heb ik nu werk die zo zwaar is dat ik de middag moeten nemen om te herstellen en kan aan dit onderwerp een paar minuten besteden. We kunnen zo doorgaan, punt, contra-punt enzovoorts enzovoorts maar eigenlijk is het een question van subjectiviteit want in de omschrijving van original patent staat er niks in over de naald of toepassing daarvan die ik tot nu toe heeft kunnen vinden. Dus ik zou zeggen een mooi geval voor een beetje onwetenschappelijk empirisch denken toe te passen. Probeer het zoals ik het voorstellen en beslis zelf of het is de afschrijf functie of het instel functie die lijkt waarschijnlijker als de bedoeling en ook welke van de twee een beetje krediet aan de bedenker geeft.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
628
299
Mooi wat voor discussie een klein meer/aftekengereedschap al niet teweeg kan brengen!

Maar vooral fijn dat die Preach voor dit prijsje goed bevalt.
Deze lijkt bijna identiek aan de Bahco CS150 die ik heb (en het ook prima doet). Alleen heeft deze Presch aan beide kanten centimeters staan, dat is wel handig!

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.795
983
Moordrecht
Als het maar haaks is en in dit geval, ook 45 graden. Ik heb een Starrett van 30 cm, maar sinds ik ook wat kleinere double squares heb, gebruik ik voornamelijk die. Veel praktischer. Ik heb onlangs het iGaging setje gekocht, metrisch. Ik heb dan nog het geluk dat ik familie in de UK heb wonen, dus ik bestel regelmatig zaken daar en laat t meenemen, scheelt heel wat centen.. Erg leuk speelgoed allemaal en je kunt er helemaal op leeglopen. Uiteindelijk heb ik ook jaren gedaan met mn stalen Skandia haak, die echt heel goedkoop en vooral erg haaks was. Maar niet verstelbaar. Ik wist niet dat ik dat nodig had, tot ik t had

Laatst bewerkt:

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
57
36
Amsterdam
Zoals mijn avatar laat zien, heb ik (min of meer) dezelfde.
Ik heb een 15 en een 30 cm versie, voor mij (als beginnend timmeraar) helemaal goed. Heel betaalbaar, makkelijk in gebruik en behoorlijk exact.
De waterpas heb ik nog niet nodig gehad.

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
82
41
Enschede
Ik heb een tijd geleden, mede op grond van de goede berichten hier de Presch 15 en 30 cm gekocht. Bevallen in het gebruik goed. Nu heb ik vandaag even al mijn blokhaken en andere haakse hulpmiddelen gecontroleerd op haaksheid. Wat blijkt? De Presch 30 cm is niet haaks. Er scheelt op 250mm wel 2 mm aan en dat is best veel.
Dat valt me toch tegen. De 15cm is wel haaks.

Ik ben redelijk nieuw qua houtbewerken en was op zoek naar een goede combinatiehaak.
De Starrett, hier wel bekend, vond ik nogal aan de dure kant.
Van Stanley kon ik in Nederland zo gauw alleen één met een plastic (?!) lineaal vinden. Daar maken we verder maar geen woorden aan vuil.
Bahco heeft er ook een in dezelfde prijsklasse, maar die leek me niet zo stevig.
Tweedehands kon ik ook niet echt wat vinden.

Toen zag ik een Presch combinatie haak, (o.a. via amazon) die leek me wel wat, metalen handvat, dat er redelijk stevig en toch comfortabel uitzag. Metalen lineaal, goed af te lezen en een fractie van de prijs van een Starett.

Ik heb hem nu een week of zo in gebruik en ik dacht, ik laat even weten hoe het gaat.
Bekijk bijlage 109185Bekijk bijlage 109186Bekijk bijlage 109187Bekijk bijlage 109188

Hij komt in een mooie doos, maar die doet er niet zo toe. Dus die staat niet op de foto.

De haak is in ieder geval haaks, dus dat is goed, ik heb hem (niet opzettelijk) al een aantal keer laten vallen en hij is steeds haaks, dus hij is ook stevig genoeg.

De lineaal is ook zeer degelijk en duidelijk af te lezen. De cm en mm aanduiding zijn gegraveerd, dat is te voelen, dus die blijven wel staan. De cijfers zijn helaas niet gegraveerd, maar ze zijn twee keer afgedrukt.
Een
De lineaal beweegt een tikkie stroever dan ik had verwacht, maar niet te stroef en is gemakkelijk
met het duimwieltje lost te maken en vast te zetten. Het zit ook echt vast.

Je kan zien dat de zijkanten van de haak machinaal zijn bewerkt, ze zijn niet helemaal glad,
maar dat is geen probleem.

De randjes zijn wel een tikkie scherp, die hadden net iets meer afronding mogen hebben, dan houdt het net wat comfortabeler vast.

Verder zit er nog een waterpasje op, ik weet niet of ik die ga gebruiken, maar het is mooi meegenomen.

Tot slot zit er ook nog een klein pinnetje in het handvast verstopt, een 'afschrijfnaald'. Ook een leuk extraatje, maar ook die zal ik niet veel gebruiken, verwacht ik.

Al met al, ben ik er heel blij mee en denk ik dat het een aanrader is, zolang je niet zo fanatiek bent, dat je een Starrett nodig denkt te hebben. Misschien dat ik nog eens een schuurpapiertje langs de scherpe randjes haal om het iets comfortabeler te maken.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Als je 'm laat vallen ben je nog niet aan een Starret toe 😎

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.432
785
Noord-Veluwe / Skåne
De cijfers zijn helaas niet gegraveerd, maar ze zijn twee keer afgedrukt.
Ik heb een paar maanden terug ook een setje gekocht voor wat ruw werk in mijn huis in Zweden, want daar wilde ik mijn dure set niet neerleggen. Mijn werkplekje daar is in het souterrain en qua vocht leek me dat geen goed idee (achteraf bleek het er trouwens helemaal niet vochtig te zijn, maar ja, dat wist ik toen nog niet). Op dat exemplaar zijn de cijfers wel gegraveerd.

Gelukkig zijn zowel de grote als de kleine combinatiehaak ook zuiver haaks. Dat is altijd maar afwachten bij deze prijsklasse. Zelfs binnen 1 productierun kunnen dan al grote verschillen optreden. Maar ik moet toegeven dat ik best blij ben met deze haakjes. Ik ben het met de draadjesstarter eens dat dit best een aanradertje is.

Overigens, als de kraspen los komt helpt het om er een klein o-ringetje overheen te schuiven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.