Welnee, dit is doodeenvoudig te doen met een fostnerboor, leg gewoon twee latten met de koppen tegen elkaar, er zorg voor dragend dat de "naad" juist in het center van de boor komt te liggen. Fixeer beide latten en boor een gat, het eindresultaat is nu twee latten met op de kop een halve boring. Fluitje van een cent met het juiste gereedschap![]()
Dit vraagstukje prikkelde me zodanig dat ik er maar een experiment van heb gemaakt. In het komende YouTube filmpje kun je het resultaat zien. Belangrijkste leerervaring is dat je de onderdelen stevig moet vastklemmen. Anders krijg je verloop en dat zie je bij de passing van het tweede deel terug. Het rondhout was 28 mm, ik had een passende forstnerboor. De boor gecentreerd, precies op de helft van de dikte van het regeltje, en op de naad tussen de twee kopse einden. Je ziet aan het resultaat dat er wel een beschermplaatje onder moet om geen uitbreeksels te krijgen. Verder werkt het wel goed. Let op het zeer stevig vastklemmen van de regels. Op het flimpje beweegt de boortafel wat, staat op een wat slap rolkarretje....
Fons