Potscharnieren monteren

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
speciale vraag
maar ik denk niet dat wat op wat draait van belang is
reden waarom de potscharnier in de deur gefreesd wordt, is dat het plaatje meestal in de gaten van het 32-mm-systeem past
uiteraard zal de kast blijven staan, en draait de deur nog altijd
 

Jo beekers

Nieuw lid
2 nov 2020
4
0
Dank voor de reactie en bijgevoegd de snelle schets van de situatie. Voorpaneel is gemaakt van kraaldelen van 12 mm dik en van de achterkant voorzien van wat "body"" in de vorm van een "Z ", voor de stevigheid. Deur is dus opliggend maar ik zit met de Z, als ik het normaal zou doen dus wil ik het andersom doen.
deurtje (2).jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
mag ik hieruit begrijpen dat de scharnier op dat deel van 5 x 7 cm komt ?
dat de deur daar 2 cm op ligt ?
eigenlijk is de deur zowel in- als opliggend
zou de deur dan nog kunnen scharnieren ?
er zijn wel verschillende soorten scharnieren
het beste is dat je dit eerst uittest
lukt dat niet, dan zou je de achterkant ook opliggend kunnen maken
en eigenlijk zou je de potscharnier ook in de achterkant kunnen zetten
een diepte van 13 mm volstaat bij de klassieke blum
wat amper 1 mm meer is
 

Jo beekers

Nieuw lid
2 nov 2020
4
0
De deuren zijn al gemaakt en de deur ligt id over ca 2 cm op de 5x7. Ik heb dus wel een proefboring gemaakt en als ik het potscharnier in de 5x7 boor is er niets aan de hand en draait het perfect. Als ik het andersom wil doen dan gaat dat niet want dat zou dan in de kraaldelen geboord moeten worden en dat is maar 12 mm dik.de potscharnier komt dus ook wel in de achterkant maar niet in de deur geboord maar in de 5 x 7
 

Jo beekers

Nieuw lid
2 nov 2020
4
0
Dan ga ik het doen. Jullie hebben alle twijfel weggenomen en bedankt hiervoor. Ik laat nog weten hoe het afgelopen is als jullie dat tenminste op prijs stellen. Nogmaals dank voor jullie reacties.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou het deurtje iets opdikken. Als je de scharnierwerking omdraait heb je weinig aan de stel mogelijkheden.

Hettich heeft een adapter voor dunner materiaal. (pagina 58)
En de Hettich sensys 8646I, 8646 en 8676 hebben een potdiepte van 7,8 mm voor deurdikte 10-16mm
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
En de Hettich sensys 8646I, 8646 en 8676 hebben een potdiepte van 7,8 mm voor deurdikte 10-16mm
prima aanvulling
je doet mij er aan herinneren dat rik nog maar net (verleden zaterdag) een draadje over ondiepe scharnieren opgestart heeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.