Populieren boomstamtafel met deuken.

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Helaas zal je bij populier inderdaad snel deuken krijgen. Ik vind overige s het best slordig van de maker dat daar niet voor gewaarschuwd is. Ik heb zelf een bureau van populier gemaakt en wist het ook niet (tot ik hier op het forum kwam en er voor gewaarschuwd werd). Voor mijn doeleinden voldoet hij prima aangezien het bureau weinig te lijden heeft.
Er zijn inderdaad niet veel houtbewerkers die graag fouten van een ander herstellen, je weet namelijk ook niet welke andere ellende je tegenkomt.
Devies is dus eigenlijk zelf vlakken/ schuren en voorzichtig zijn daarna. Niet heel makkelijk als het de eettafel is ofzo denk ik. Dus voorzichtig doen en mee leren leven.
(Kan voor de volgende tafel teak aanraden ;))
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je van die deuken af wilt komen dan zou Ik er een hard houten plaat over leggen, dat is ongeveer de enigste manier om de deuken te voorkomen.

Je hebt geluk gehad dat die tafel niet gescheurd is, en dat is een goede reden om Populier of Wilg te gebruiken.

Een dikke laag epoxy er over vloeien of een glas plaat is zowat de enige manier om het te gebruiken zoals het hout nu is.

Je moet als consument wel weten wat je koopt, zo veel vragen voordat je een beslissing maakt, te laat nu natuurlijk.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Jammer dat de strijkbout niet het gewenste effect gaf. Ik heb nog wel wat mooie eiken delen liggen om een blad te maken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ik vraag me toch af welke 'meubelmakers' en 'houtbewerkers' op het onzalige idee zijn gekomen om populier voor tafels te gebruiken. Historisch is dit een 'tweederangs' houtsoort dat gebruikt werd voor laagwaardige toepassingen waar uitzicht niet belangrijk was. Denk dan aan kisten, lucifers, daken en vloeren, schuurpoorten enzovoort.
Voor meubels werd het enkel gebruikt om te verven of af te werken in imitatie eik.
Voor een tafel is het ongeschikt, tenzij het afgewerkt kan worden met een harde laag zoals epoxy.
Maar bij de hype van boomstamtafels zal snel geldgewin wel weer om de hoek loeren. Populier is relatief goedkoop en vlot verkrijgbaar in grote afmetingen. En de koper, ja, die zit er mee. Die moet maar leren leven met een tafel met gebruikssporen...
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Petrolhead

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik vraag me toch af welke 'meubelmakers' en 'houtbewerkers' op het onzalige idee zijn gekomen om populier voor tafels te gebruiken. Historisch is dit een 'tweederangs' houtsoort dat gebruikt werd voor laagwaardige toepassingen waar uitzicht niet belangrijk was. Denk dan aan kisten, lucifers, daken en vloeren, schuurpoorten enzovoort.
Voor meubels werd het enkel gebruikt om te verven of af te werken in imitatie eik.
Voor een tafel is het ongeschikt, tenzij het afgewerkt kan worden met een harde laag zoals epoxy.
Maar bij de hype van boomstamtafels zal snel geldgewin wel weer om de hoek loeren. Populier is relatief goedkoop en vlot verkrijgbaar in grote afmetingen. En de koper, ja, die zit er mee. Die moet maar leren leven met een tafel met gebruikssporen...
Het zou ook zomaar de andere kant van het verhaal kunnen zijn. (niet in dit geval, dit is geen wijzende vinger naar de topicstarter!) Maar gezien de typisch Nederlandse zuinigheid kan ik me ook voorstellen dat het vaak genoeg voorkomt dat men zo'n 'mooie unieke boomstamtafel' wil maar dan wel zo goedkoop mogelijk. Ondanks herhaaldelijk waarschuwen van de maker dat bepaalde houtsoorten niet de beste keus zijn, vind de koper dat ze toch maar voor die 'goedkope' houtsoort gaan, want 'dat is lekker goedkoop'. Bij de eerste deuk zijn ze de op voorhand gegeven waarschuwingen vergeten en dan is het opeens de schuld van de maker... Dit gebeurd ook vaak genoeg. Het is eindeloos vaak gebeurd dat iemand naar mij toegekomen is met een ikea plaatje en er dan vanuit gaat dat dat toch wel goedkoper gemaakt kan worden, want 'jij maakt het toch zelf?'

Ben het met je eens dat het dan nog niet verstandig is van de maker om ermee te beginnen. Eigenlijk zouden dat soort klussen geweigerd moeten worden. Maar de argeloosheid waarmee soms dingen besteld worden 'want dat kan toch wel?' blijft me verbazen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik ben ooit in NL reststukken gaan ophalen om met een laser te bewerken, bij iemand die niets anders deed dan populieren 'boomstamtafels' maken. Het hout werd zelfs gewoon winddroog gebruikt IIRC, en aan een redelijk tempo afgenomen door kopers. De productie vond gewoon plaats in de achtertuin. Als de vraag zo duidelijk aanwezig is (mensen willen gewoon een 'boomstamtafel', maakt vaak zelfs niet uit welke houtsoort het is), ga je ook altijd mensen hebben die er snel geld uit willen slaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.