Populieren boomstamtafel met deuken.

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
Wij dachten ruim een jaar geleden een nieuwe tafel te kopen. gemaakt door een lokale houtbewerker. wat ik niet wist is dat populier zo zacht is, dat er maar iets hoeft te gebeuren en je er een deuk in hebt. Gevolg is dat de tafel nu vol deuken zit, met een paar grote/diepe. Ik heb toen al eens geklaagd omdat ik dacht dat de lak die erop zat wel wat betere bescherming kon bieden. Hij heeft hem toen weer vlak geschaafd en opnieuw behandeld, maar de beschadigingen zijn er weer.

Ik heb zelf geen machines om de tafel vlak te maken, en lokaal heb ik timmermannen al eens benaderd maar niemand lijkt dat te willen of kunnen.
Online zie ik wel eens van die laminaat/hout reparatie setjes, waarbij je was smelt in de beschadiging maar helemaal mooi word dat vast ook niet.
Hebben jullie wat tips wat ik kan gaan doen?
1636022612195.jpg
 

Bijlagen

  • 1636022612203.jpg
    1636022612203.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 18

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik denk dat je het best dit kunt zien als een verrijking van je houten tafel, zacht hout blijft zacht en als je er een laklaag opbrengt is het nog steeds kwetsbaar. Zelf heb ik Sequoia en dat is ook erg zacht, elk jaar wordt de tafel mooier;)
 

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
Ik denk dat je het best dit kunt zien als een verrijking van je houten tafel, zacht hout blijft zacht en als je er een laklaag opbrengt is het nog steeds kwetsbaar. Zelf heb ik Sequoia en dat is ook erg zacht, elk jaar wordt de tafel mooier;)
De meeste kleine deukjes vind ik ook niet erg, maar op een van de foto,s zie je een deuk die diep is en daardoor hij door de toplaag is (weet niet hoe je dat zegt, maar je voelt in de deuk de zijkanten goed)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb zelf geen machines om de tafel vlak te maken
daarvoor kan je excenterschuurmachientjes kopen
een aanvaardbare kwaliteit heb je reeds voor 100 €
lokaal heb ik timmermannen al eens benaderd maar niemand lijkt dat te willen of kunnen
daar kan ik in komen
aan herstelklussen is weinig verdiend
én je loopt de kans dat de klant na een tijd aan de bel trekt met de opmerking dat het beoogde resultaat toch niet bereikt is, en 'of je dat niet binnen het oorspronkelijke budget kan herstellen' (lees 'gratis')
dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ervaring leert mij voorzichtig te zijn met klusjes die poepsimpel zijn (toch volgens de klant)
op een van de foto,s zie je een deuk die diep is en daardoor hij door de toplaag is
dus is het geen massieve tafel ?
langere-termijn-oplossing kan zijn om er een nieuwe bovenlaag uit harder hout op te leggen
 

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
daarvoor kan je excenterschuurmachientjes kopen
een aanvaardbare kwaliteit heb je reeds voor 100 €

daar kan ik in komen
aan herstelklussen is weinig verdiend
én je loopt de kans dat de klant na een tijd aan de bel trekt met de opmerking dat het beoogde resultaat toch niet bereikt is, en 'of je dat niet binnen het oorspronkelijke budget kan herstellen' (lees 'gratis')
dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ervaring leert mij voorzichtig te zijn met klusjes die poepsimpel zijn (toch volgens de klant)

dus is het geen massieve tafel ?
langere-termijn-oplossing kan zijn om er een nieuwe bovenlaag uit harder hout op te leggen

Het is wel een massieve tafel, maar populier is schijnbaar zo zacht dat bij een redelijke diepe deuk het lijkt alsof het niet massief is omdat ik de randen in de deuk voel.

Risico met een schuurmachine is dat ik de tafel niet vlak schuur. Denk dat het redelijk moeilijk is om met een schuurmachine de tafel vlak te schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
Kan je niet eerst met een vochtige doek en een strijkbout proberen de deuken te verwijderen?
Met een strijkbout en vochtige doek? ik ken die methode niet. Hoe gaan die combinatie deuken verwijderen?
Een paar deukjes zijn geen kleine deukjes. De foto,s geven denk ik wel een aardige indruk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Opnieuw vlakken is toch een beetje symptoombestrijding, het hout is zacht en zal dat blijven. Nieuwe deuken zullen er snel weer opnieuw in zitten. Een optie zou zijn om er een dikke laag krasvaste epoxy op te zetten, maar dan heb je een plastic tafel met wat hout.
 

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
Door een natte doek op de deuk te leggen en vervolgens te verwarmen met de strijkbout, hersteld het hout zich vaak geheel/gedeeltelijk in de originele vorm.

zie ook Google: https://www.google.nl/search?q=removing+dents+from+wood+with+an+iron&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl
net getest. Vreemde is dat het geen enkele effect heeft gehad met alle lichte deukjes. Bij de wat diepere deuk (degene waarvan ik de randen voelde) heeft het wel wat gewerkt. Je zou zeggen dat bij kleien deukjes er minder hersteld hoeft te worden maar daar werkte het niet bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
net getest. Vreemde is dat het geen enkele effect heeft gehad met alle lichte deukjes. Bij de wat diepere deuk (degene waarvan ik de randen voelde) heeft het wel wat gewerkt. Je zou zeggen dat bij kleien deukjes er minder hersteld hoeft te worden maar daar werkte het niet bij.
Dat komt omdat bij de diepere deukjes de lak kapot was en de stoom dus in het hout kon trekken waardoor het kon zwellen. In de kleine deukjes is de lak nog heel en kan de stoom dus niet in het hout komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Het probleem is inherent aan de houtsoort. Enige uitweg is: leer er van te houden of neem een blad van andere houtsoort.
Precies. Het is tegenwoordig populair om een boomstamtafel aan te schaffen, maar er word meer naar het uiterlijk gekeken, dan naar de praktische kanten. Deuken, schotelen, scheuren. Alles is hier wel voorbij gekomen.

Misschien had de verkoper hier ook een betere adviserende rol in kunnen spelen? Of was het ook niet bekend bij de verkoper? Je kan elke keer bij een aantal deuken de tafel weer gaan schuren, maar zoals @klaas0639 ook aangeeft, het hoort bij de houtsoort. Met een laklaag maak je weinig sterker.

Beter was een tafel van bijv. eiken geweest, en een samengesteld blad, en de beide zijkanten van "boomstam" kanten. Dan heb je wel het uiterlijk van een boomstamtafel, maar geen gedoe met deuken, scheuren.
Maar goed, dat is natuurlijk iets met een koe en zijn kont.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat komt omdat bij de diepere deukjes de lak kapot was en de stoom dus in het hout kon trekken waardoor het kon zwellen. In de kleine deukjes is de lak nog heel en kan de stoom dus niet in het hout komen.
Nou wellicht zit daar de oplossing, bij de kleine deukjes de lak wegkrabben zodat het hout wel/beter vocht opneemt.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Denk dat het makkelijkste is overstappen op een eiken tafel. Of je blad in een stoomoven zetten zodat de cellen kapot gaan. Wordt populier ook kei hard
 

Foppe

Nieuw lid
4 nov 2021
7
2
Drachten
Ik moet maar even kijken wat ik ga doen. Om nu het blad te vervangen vind ik ook zonde want het koste best wat en niemand wil 123 een blad met deukjes erin.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wellicht met een olie wel, maar het zal zeker meer moeite kosten. Ik denk zeker niet als het een afwerking betreft die het hout echt afsluit.

kwestie van proberen met een proef stukje 😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.