Populier Neerhalen

hou je al dan niet of wel van boomen?

• Ja

Stemmen: 18 100,0%
  • Nee

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    18
In deze bijzonder geval vindt ik het blader groei een grote nadeel door de toegevoegd gewicht wat anders had kunnen voorkomen zijn.
Ik vraag mij af bij welke hout je kunnen zeker zijn dat het afkomstig is van hout wat gekapt onder ideal of zelfs het best omstandigheden? Volgens mij speelt de jaartijd geen rol meer in het oogsten van hout. Met uitzondering van Axel Weller die zijn hout kapt bij de zwart maan.Er veel en veel variabels, praktische en theoretische, bij wanneer hout gekapt wordt dat het niet zo veel uitmaakt.

Dat boomen, (exclusief bladeren) minder vocht inhoud in de winter heeft twijfel ik sterk aan. Dat er minder vocht beweging door een boom in de winter vind ik tenminste aannemelijk. Eigenlijk om over “boomen” te spreken in zijn algemeenheden heeft weinig zin. Van boomen zijn er veel in veel omstandigheden.
Dat jij altijd in de winter kap valt onder mijn anekdote over Axel Weller. Het is een ideal beeld en ik zou het ook zo doen maar dan voor andere redenen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.367
568
Prov. Groningen
De bomen die ik kap zijn allen inlandse soorten en die bevatten per definitie 's winters veel minder vocht dan in voorjaar en zomer. Dit omdat het gevaar van beschadiging door vorst dan veel minder is. Dat is nu veel minder aan de orde, maar de bomen doen nog net alsof er nog steeds strenge winters kunnen voor komen. Evolueren kost even tijd...;) Maar het meest overtuigend zal voor jou denk ik een vochtmeter zijn, die laten het wel zien.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
634
147
60
Linter
Voor zij die niet echt geloven dat het tijdstip van kapping veel verschil maakt , neem eens contact op met Dhr. Paul Smeets van het gestopte Timmerveld. Een autoriteit op gebied van bomen , hout en zijn verwerking

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.254
2.603
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor zij die niet echt geloven dat het tijdstip van kapping veel verschil maakt , neem eens contact op met Dhr. Paul Smeets van het gestopte Timmerveld. Een autoriteit op gebied van bomen , hout en zijn verwerking
heb je meer details om contact op te nemen ?
niet dat ik de winterkap in twijfel trek
heb ooit in het voorjaar het sap uit mijn berken zien stromen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.808
1.094
Emst
Een berk is een A.B.C boom.
Dat wil zeggen dat vrijwel alle bomen waar de wetenschappelijke naam begint met een A - B of een C kunnen gaan bloeden.
Die moet je grofweg in de zomer snoeien, dan bloeden ze niet.
Zotvanhout, nu weet je de reden.
Dit is dus wezenlijk iets anders.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
heb ooit in het voorjaar het sap uit mijn berken zien stromen
In het voorjaar en zomer stromen het vloeistof door de boom. S’winter’s onder invloed van temperature wordt de vloeistof dwz water en voeding, dik en beweegt het door de boom heel langzaam. Heef niks te maken met hoeveel vocht aanwezig is. Er zijn veel goed redenen om 's winters te kapen alleen geen die te maken hebben met vocht inhoud.

Volgende tak is een oefening want beneden is niet zo veel en ik kan hem direct afzagen en laten vallen maar tegenover en iets lager is een lange die boven het dak van buurman hangt en hij kan niet zo maar direct zaken.
IMG_1150.jpegDus er komt een beetje touw en strategisch afbind werk om te zien als ik een tak langzaam en met precisie naar beneden kan laten zakken zonder al te grote risico. Helaas betekent het veel meer klim werk.
eerste klim is om een klein touw(tje) van 20m lengte met gewicht over een aftakking ver van het stem af te gooien. Eerst keer is mislukt toen die touw is blijven haken in de takken en moest ik een meter of 15 a 16 naar beneden klimmen om op nieuwe te beginnen maar de tweede keer is gelukt en met de Klein touw kan ik de primaire touw omhoog hijsen om de tak heen.
IMG_1151.jpegDus is de tak van bovenaf met de touw vastgebonden om zakken te voorkomen. IMG_1156.jpegOnderaan de tak is hij verbonden met de rondstrop aan de stam . Hij kan dus langs de stam langzaam naar beneden zakken. In theorie, in eider geval,

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.