Popnageltang. Tips? Ervaring met voorzetstuk?

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bij het begin beginnen: ik wil mijn tuinstoelen opknappen.


De zitting en rugleuning zit vastgepopnageld, en om het hout even goed van voor en achter te behandelen leek het mij handig om ze uit te boren, hout schoon te maken en daarna opnieuw vast te popnagelen

IMG_20220515_145050010_HDR.jpg


Een compressor heb ik niet, dus pneumatisch wordt m niet helaas. Op de site van HBM keek ik rond en zag ik allerlei verschillende modellen, deze leek me stevig:

hbm-051-64.jpg-1920x1080-30ea837c8d.jpg

Ook zag ik een voorzet stuk voor de accu boor, lijkt mij een prima klus voor de 12V slagschroevendraaier:


hbm-009-94.jpg-1200x600-a6ab5ebc88.jpg


Heeft iemand tips, goede ervaringen met een bepaald soort tang? Mijn ervaring met bouwmarkt / gebogen blik tangen is niet zo best, vooral dat ze niet hard genoeg de nagel kunnen klemmen en trekken, of continu verstopt zitten.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Bij het begin beginnen: ik wil mijn tuinstoelen opknappen.


De zitting en rugleuning zit vastgepopnageld, en om het hout even goed van voor en achter te behandelen leek het mij handig om ze uit te boren, hout schoon te maken en daarna opnieuw vast te popnagelen

Bekijk bijlage 119269


Een compressor heb ik niet, dus pneumatisch wordt m niet helaas. Op de site van HBM keek ik rond en zag ik allerlei verschillende modellen, deze leek me stevig:

Bekijk bijlage 119270

Ook zag ik een voorzet stuk voor de accu boor, lijkt mij een prima klus voor de 12V slagschroevendraaier:


hbm-009-94.jpg-1200x600-a6ab5ebc88.jpg


Heeft iemand tips, goede ervaringen met een bepaald soort tang? Mijn ervaring met bouwmarkt / gebogen blik tangen is niet zo best, vooral dat ze niet hard genoeg de nagel kunnen klemmen en trekken, of continu verstopt zitten.
Die heb ik liggen en ik heb hem nooit werkend gekregen.
Dus lekker bij Herman Buitelaar in het magazijn laten liggen!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Als je niet eerst alle goedkope tangen wil testen, koop je een gesipa.
Nou was ik ook op de markt voor een nieuwe tang, maar die Gesipa's hebben, net als de goedkopere, hendels van gietaluminium.
Toch niet echt blij mee, braken af of verbogen (Nee, niet een te grote maat geprobeerd). Ik heb ook nog een Stanley/Scandia, die is van ijzer, maar de hendels buigen bij de dikste nagels van 5 mm. (Alu)
Ik zit nu aan een peumatische te denken of zo'n "harmonica"geval.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Zo'n ding is voor klein spul. Als je grote nagels wil doen, moet je een geschikte maat popnageltang gebruiken. Ik heb nog nooit de hendels van een gesipa verbogen. Maar de pennen lossen tenminste goed en je kan er reserve bekken bij kopen. Zo'n harmonica werkt op zich goed, maar je hebt er een hoop ruimte voor nodig. Een elektrische of pneumatische is vaak handiger. Alleen de prijs is niet zo leuk voor af en toe gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Wij verkochten vroeger naast Gesipa ook Masterfix tangen. Een stuk goedkoper en geen klachten gehad.
Je kunt overwegen om er blindklinkmoeren in te "poppen" Neem je ze van rvs dan moet je zeker een zware tang kopen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wij verkochten vroeger naast Gesipa ook Masterfix tangen. Een stuk goedkoper en geen klachten gehad.
Je kunt overwegen om er blindklinkmoeren in te "poppen" Neem je ze van rvs dan moet je zeker een zware tang kopen.
Ja, blindklinkmoeren heb ik ook aan gedacht maar dan wordt het volgens mij wel flink wat prijziger, en ik vraag me af of de houtjes dan niet te hoog op het frame komen door de dikte van de flens.
IMG_20220515_202239099.jpg

Daarnaast verwacht ik vaker een popnageltang dan een blindklinkmoertang te gebruiken, maar die laatste heb ik nooit gehad, wie weet had ik m in het verleden 100-en keren gebruikt als ik m had gehad 🤔
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Misschien wat buiten budget, maar waar ik mijn wtb diploma heb gehaald hadden ze dacht ik een gedore tang die zoyeel blindklinkmoeren als popnagels kan doen.
En als je eens wist hoe die tang misbruikt is... Echt Onverwoestbaar. In tegenstelling tot de in blik gevouwen versies. Daar bogen naar 5x poppen de handvatten naar elkaar toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
571
96
Stiens
Ik heb ooit een klus gedaan waar enorm veel popnagels in verwerkt waren (Volière van 8 x 12 m). Daarvoor heb ik toen deze van Milwaukee aangeschaft en dat is mij heel goed bevallen. Luxe natuurlijk maar het had niet met de hand gekund.
Mocht je dit toch ook overwegen dan weet je dat het geen miskoop wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Euh, ja... Wel heel goed als naslagwerk dit voor een volgende, maar mijn budget is niet zo hoog dat ik een nieuwe powertool aan ga schaffen. Liever onder de 50 Euro dan erboven, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn :) Daarvoor gebruik ik popnagels ook gewoon te weinig. Ik heb bij flightcasebouw ook wel gezien hoe handig de "pro" tools zijn, en kan ze zeker ook op waarde schatten, maar de suggestie voor een goede handtang (en tegen een voorzet stuk) is tot nu het best denk ik.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De pneumatische popnageltang en blindklinkmoertang van HBM zijn na selectie (één keer terugsturen) goed. De eindcontrole is kennelijk niet zo goed.... Maar dan zijn het fijne betaalbare apparaten. Poppen gaat lekker snel. Bij blindklinkmoeren moet je die er altijd handmatig opdraaien. Je hebt er ook die dat voor je doen (€€€€€€).
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Voor het kleinere werk popnagels kan een goedkopere soms ook wel een uitkomst wezen
Voor die grotere jongens moet je echt wel de betere tang hebben, zo een harmonica werkt ook niet altijd,
Die draad bussen heb je geen duure tang voor nodig met een bouwt en moer en sluitring kan het ook wat vet
Er bij gebruiken , alleen Kost het meer tijd om ze te plaatsen en eerst ergens op oefenen van hoe strak draai
Je ze aan, voor het hoogteverschil lijm je weerskanten een sluitring dan wiebelt de plank niet ,
YT staan wel filmpjes over draad bussen plaatsen
Tijd en geduld moet je bijde maar hebben
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik heb nog zo’n ouderwets goedkoop ding, dacht dat er iets van spiralex opstaat.
Deze doet het prima en ik krijg hem echt niet krom, zelfs met twee handen niet:cool:
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
565
135
Wanneer je er niet al teveel hoeft te doen kun je blindklinkmoeren er ook in maken met een bout en moer met ring. Met een dopsleutel druk houden en met een steeksleutel de moer aandraaien.
Gebruik wel een goede kwaliteit bout.
Probeer eens op een stukje plaat of buis, dan weet je wel of deze methode voor je werkt. Neem een kleine maat: M5, sterk genoeg en minder kracht nodig dan bij grotere maten.
Zou je deze methode niks vinden, dan zou ik een popnageltang kopen, middensegment bijv. Novus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.