Poort

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
peterderooij zei:
Chris_belgium zei:
Welke lijm zou jij aanraden?
Ik heet dan wel geen Tjeerd, maar ik gebruik voor buiten altijd een 'D4', dus een watervaste lijm. Meestal gewoon constructie lijm van Bison.
Deze dus: http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=a ... dd2dc07c10

Hé Peter, je was mij net voor. Ik gebruik net als jij de Pu constructielijm van Bison, voor binnen- en buitenwerk. Heeft een lekker lange "open"-tijd, mooi als ik aan het lamineren ben.
Ik ben er al jaren tevreden over.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb beslist om epoxy lijm te gebruiken, bij twee pengaten heb ik wat probleempjes gehad met de bovenfrees, het freesje 'beet' in het hout waardoor de frees lichtjes wiebelde en het gat ietsjes te groot werd op sommige plaatsen.
Epoxy gemengd met een vulmiddel zal deze imperfecties opvullen zodat ik toch de volle sterkte van de pen gat verbinding heb. Dit is waarschijnlijk 'overkill' aangezien ik er nog eens pennen ook ga doorslaan, maar ben van het principe beter veel te sterk dan klein beetje te zwak :D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En meningen ook.

Mooi project ben benieuwd hoe hij er straks bij hangt.

Is dat trouwens dé bosch machine met 2 verwisselbare zolen?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Renault zei:
En meningen ook.

Mooi project ben benieuwd hoe hij er straks bij hangt.

Is dat trouwens dé bosch machine met 2 verwisselbare zolen?

Is inderdaad die machine, ben ik heel tevreden van, 2 machines voor de prijs van 1 IMO.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Volgende update

Eindelijk klaar met alle pen gat verbindingen en natuurlijk loopt het bij de allerlaatste verkeerd :), Hout is gespleten, denk dit op te lossen door vanaf de binnenkant een schroef in te draaien en dan het schroefgat op te vullen met een stukje hout.

372054786.jpg


'Even' alles in mekaar gezet om te zien of alles wel past, enkele pen gat verbindingen stonden maximaal 2mm open, dit is volgens mij door het niet perfect recht te zijn van de boven en onderregel. Eenmaal er wat klemkracht op staat dan komen ze mooi dicht, behalve eentje die 0,5mm openstaat, maar hier kan ik mee leven! Heb beide diagonalen gemeten en die schelen 4mm, wat voor mij op een poort van 5000mm een resultaat is waar ik zeker mee kan leven!!

372054725.jpg


372054789.jpg


Dan even een test pen gat verbinding gemaakt om de 'offset' van de pennen te bepalen, 3mm blijkt ideaal te zijn, er is niet extreem veel kracht nodig om de pen erin te slaan, en de verbinding trekt zich mooi samen


Heb de pen op volle breedte gelaten zodoende kon ik 4 verschillende afstanden proberen.

372054714.jpg


Zonder pen:

372054722.jpg


Met pen, is een zeer bevredigend zicht als je de verbinding 'perfect' ziet sluiten terwijl je de pen erin klopt :)

372054718.jpg


Hopelijk kan ik deze week de tussenplanken op maat zagen en frezen, dan kan volgend weekend alles gemonteerd worden!
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Nog even een vraagje, denken jullie dat diagonale verstevigingsplanken nodig zullen zijn? Houdt er wel rekening mee dat dit een rolpoort is, dus er kom weinig tot geen diagonale 'stress' op de poort te staan.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Of er diagonale belasting op komt te staan hangt van je rolmechanisme af. Als dat een hele lange "skeeler" wordt met allemaal wieltjes, dan heb je gelijk. Maar als je alleen aan de uiteinden wielen hebt, dan krijgt de poort de neiging door te gaan hangen en heb je wel degelijk diagonale belasting.

Maar aan de andere kant: je poort is redelijk robuust uitgevoerd. Je hebt spijlen van 14cm met borsten van 3cm die je met een toogpen strak tegen je regels aan trekt. Die constructie kan heel wat diagonale belasting aan, dat gaat echt niet bewegen hoor.

Arthur
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Poort gaat op drie wieltjes rijden, dus goed gesteund op de volle lengte. Heb ook zo'n idee dat diagonale versterking niet nodig zal zijn, maar een second opinion is altijd leuk!
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo, na het lezen van bovenstaande leerzame verhaal ga ik een beetje twijfelen over de sterkte van de verbindingen van mijn poort.
Ik ben ook bezig pen-gat verbindingen te maken en ben zo'n beetje halverwege. Deze verbindingen sluiten dermate strak dat er volgens mij geen lijm meer blijft zitten als ik hem in elkaar duw. En dat terwijl mijn poort gaat "hangen" aan de verbinding. (ik zal deze week in een nieuw topic wel even een paar foto's van mijn project plaatsen).
Nu denk ik dat het hier genoemde drawboring voor mij ook een optie kan zijn. Maar... hoe kom ik aan die pennen. Ik heb wel voldoende reststukken, maar hoe maak je daar ronde pennen van?
Gr,
gandel
 
A

Athanor

Guest
De pennen worden meestal met een (hard)stalen hulpstuk gemaakt. In een stuk staal zit dan een gat met de gewenste diameter van de pennen. Het ruwe materiaal van je pennen (overal van iets grotere dikte dan je pen) sla je dan met een hamer door het gat in de plaat, waardoor er aan de onderkant de gewenste pen verschijnt. Ik heb dit wel eens gelezen/gezien; nog nooit zelf gemaakt :oops:

Fons

P.S. Ik vond bij Lie-Nielsen een voorbeeld daarvan "dowel plate" genaamd zie link: http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?sku=DP
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
dowelplategal.jpg


je kan deze namaken of bestellen bij lie-nielsen. Ik denk dat de eerste optie financieel aan te raden is ;) ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Maar dan heb je er niet zo'n mooi leren etuitje bij :)

Zo heb ik ze ook gemaakt. Eiken is de aangeraden houtsoort. Boor gaten met steeds afnemende diameter.
Werkbank4.jpg
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb ook zelf zo'n plaatje gemaakt. Had er eerst een mooie gemaakt uit roestvrij staal, gaatjes mooi uitgetekend, en jammer genoeg ook de gaatjes lichtjes afgeschuind om het er wat beter te doen uitzien. Maar omdat ik die gaatjes had afgeschuind, perstte het hout er zich door ipv telkens een beetje eraf te snijden. Logisch in feite als je er achteraf over nadenkt :). Heb dan vlug een ander plaatje gemaakt zonder afschuining, ziet er niet uit maar werkt wel perfect.

372054728.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zo'n deuvelplaat is uitstekend te maken uit een oude vijl. Het staal is zo hard, dat de randen scheermesscherp blijven. Nadeel is wel dat het zo hard is, dat je met gewone boren niet erdoorheen komt. Oplossing daarvoor is om een scherpe punt aan een steenboor te slijpen. Een setje steenboren heb je voor een paar euro.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het voordeel van zo'n deuvelplaat is dat de houtvezels min of meer intact blijven. Je krijgt dus een pen met allemaal parallele vezels. Moet je wel met een rechtdradig stukje hout beginnen natuurlijk. Met al die andere methodes krijg je een perfect ronde deuvel, maar daar zijn wel vezels die iets scheef stonden, doorgesneden. Voor de drawboring techniek is de eerste soort beter.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
ja maar je moet eerst wel rondhout hebben om de deuvelplaat te kunnen gebruiken. Ik bedoelde ook technieken aan te geven waarmee je rondhout (grotere diameter dan de beoogde deuvel diameter) kunt creeren uit een balkje. Als je van een balkje rondhout hebt gemaakt kan je het altijd nog door een deuvelplaat persen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.