Poort

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Enkele jaren terug heb ik dit klein poortje gemaakt, was mijn eerste echte projectje en is al bij al goed meegevallen, heb er in ieder geval heel veel van bijgeleerd.


Heb toen ook gelijk hout bijgekocht om een grote poort voor mijn oprit te maken. Familie en werk slorpten echter al men vrije tijd op maar nu heb ik eindelijk de tijd om eraan te beginnen.
Dit is wat ik wil bereiken:


Sketchup plannetje




De frame balken zijn 143mm bij 73mm, de lengte van de poort zal 5000mm bedragen, alle verbindingen zullen pen/gat verbindingen zijn met dubbele pennen door de verbinding + natuurlijk ook lijm. Afmetingen van de pennin is 74 hoog, 80 breed, 25 dik.

Het begin, heb de balken es naast mekaar gelegd om uit te vissen waar de krommingen zitten, zoals je kunt zien zit er aardig wat kromming in de balken maar als ik ze in tegengestelde richting ten opzicht van mekaar leg, kan ik met heel weinig klemkracht de balken aardig recht krijgen. Dus hoop dat dit bij het monteren van de poort ook zo zal zijn.


Dan de beide lange balken op 5000mm gezaagd, speciaal voor deze klus een fijngetand blad van CMT gekocht, heeft aardig wat gekost maar de zaagsnede was dan ook bijna perfect, wat een verschil met het oude metabo blad!! Wederom een bevestiging dat kwaliteit zen prijs heeft :)


Volgende stap de 'mortices' (mijn verontschuldigingen voor de engelse termen, mijn 'kennis' komt vooral van het internet en engelstalig fora), hiervoor heb ik mijn bovenfrees gebruikt met een 'router extension' om de diepte te halen die ik nodig had, de diepte is uiteindelijk 74mm geworden. Moet zeggen dat die extension mijn frees enorm belastte en ben uiteindelijk overgeschakeld op een 120mm lange rechte frees van cmt om de benodigde diepte te halen. De hoeken van de 'mortices' heb ik handmatig uitgekapt, wat niet zo makkelijk bleek dan ik had gedacht! Maar al doende leert men :D


Een stukje overschot van dezelfde afmeting naast de balk gelegd, twee kleine spijkertjes als eindstopjes en klaar is kees :) een low budget routing jig :)



Eindresultaat na dagje freezen, thank god voor hoorbescherming en stofafzuiging :)






Verder vorderingen volgen!

Indien iemand opmerkingen of tips heeft, ik hoor ze graag!!
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Mooi om te zien allemaal .... ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Persoonlijk had ik dat eerst hekje (1e foto) iets netter afgewerkt ;)

wie is jouw CMT leverancier trouwens?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
guido zei:
Mooi om te zien allemaal .... ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Persoonlijk had ik dat eerst hekje (1e foto) iets netter afgewerkt ;)

wie is jouw CMT leverancier trouwens?

Iets netter afgewerkt, hoe bedoel je :) op de foto is het poortje nog niet helemaal afgewerkt, de tegel op de linkerpaal ontbreekt omdat ik die laten vallen heb :).

CMT spullen haal ik bij axminster of bij een lokale winkel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
407
2
Chris_belgium zei:
..........an te beginnen........
Verder vorderingen volgen!
Indien iemand opmerkingen of tips heeft, ik hoor ze graag!!
Zo Chris, zware klus (ook in houtgewicht).

Je hebt fraaie aanzichten gemaakt. Heb je ook wat constructieschetsen gemaakt?
Heel belangrijk voor houtwerk buiten is, dat er zo min mogelijk water in kan bij de
verbindingen. Als ik zo je tekeningen bekijk blijft er bijvoorbeeld water staan in de onderregel
tussen de planken (voor de planken heb je toch één doorlopende groef gefreesd.
Hoe groot zijn de borsten rond de pennen? Indiscrete vraag misschien, maar hier niet onbelangrijk.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Tjeerd zei:
Chris_belgium zei:
..........an te beginnen........
Verder vorderingen volgen!
Indien iemand opmerkingen of tips heeft, ik hoor ze graag!!
Zo Chris, zware klus (ook in houtgewicht).

Je hebt fraaie aanzichten gemaakt. Heb je ook wat constructieschetsen gemaakt?
Heel belangrijk voor houtwerk buiten is, dat er zo min mogelijk water in kan bij de
verbindingen. Als ik zo je tekeningen bekijk blijft er bijvoorbeeld water staan in de onderregel
tussen de planken (voor de planken heb je toch één doorlopende groef gefreesd.
Hoe groot zijn de borsten rond de pennen? Indiscrete vraag misschien, maar hier niet onbelangrijk.
De doorlopende groef is enkel in de onderkant van de bovenregel, in de onderregel komt een tand/groef waarbij de tand op de onderregel zit en de groef in de planken, zodoende kan er geen water blijven staan. Is misschien onduidelijk maar foto's volgen! Heb met de opstelling van de verbindingen ook gezorgde dat er geen kops hout blootstaat aan regen.
Waar ik ook nog aan gedacht had is de bovenkant van de bovenste regel heel miniem een omgekeerde V vorm geven waardoor het water eraf stroomt, alleen zie ik niet hoe ik dit zou moeten doen? Iemand tips?


Hoe groot zijn de borsten :D
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
0
Nederweert
Dat gaat een mooie poort worden Chris!

Off topic, ik zag dat je de GMF 1400 frees gebruikt. Ik vind wel een erg interssant concept, wat zijn jouw ervaringen hiermee? In de usa worden vaak copieeer frezen gebruikt, maar hier zie je eigenlijk alleen maar inval frezen.

Groet
Con
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
343
0
Diepenveen
www.kekkek.nl
Chris, ik ben met eenzelfde project bezig (schiet ook niet op door werk en gezin ;) . Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt. De balken zijn over zo'n lengte lang niet recht en in een aantal gevallen ook nog getordeerd.
Gaat de oplossing die jij aandraagt werken? De balken op elkaar klemmen :eek:
Ik heb er nu voor gekozen om de balken maar weer eens over de vlakbank te halen. De balken worden wel steeds dunner, mogelijk zelfs te dun voor een stevige poort.
Het oorspronkelijke idee was om balken van 5 cm dik te gebruiken, maar om ze geheel recht te krijgen zal ik waarschijnlijk op een balkdikte van ongeveer 4 cm uitkomen. Ook bij mij moet de poort in totaal vijf meter overspannen, maar ik doe dat in drie stukken (loopdeur en 2x poortdeur).
Ik zit er nu een te denken twee balken op elkaar te lijmen. Volgens mij komt dat de stabiliteit ten goede. Heeft iemand ervaring met het op elkaar lijmen van hout in relatie tot kromtrekken.
(vochtigheids percentage van het door mij gebruikte hout is ongeveer 20%)
Gr,
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
coko zei:
Dat gaat een mooie poort worden Chris!

Off topic, ik zag dat je de GMF 1400 frees gebruikt. Ik vind wel een erg interssant concept, wat zijn jouw ervaringen hiermee? In de usa worden vaak copieeer frezen gebruikt, maar hier zie je eigenlijk alleen maar inval frezen.

Groet
Con
Is een zeer goede kwalitatieve frees, de kopieervoet gebruik ik zelden uit de vrije hand, er zijn maar zeer weinig dingen waarbij ik een kopieervoet zou verkiezen boven de invalvoet. Al was het maar omdat de frees bij een kopieervoet niet kan ingetrokken worden wat gevaarlijk kan zijn.

De kopieervoet zit bij mij al van dag 1 in men freestafel gemonteerd en hiervoor dient hij perfect, freesdiepte kan traploos ingesteld worden dmv een stelbout, en aangezien je de motor zeer makkelijk en vlug uit de voet kunt halen is het wisselen van freesjes ook zeer eenvoudig.

Is in mijn ogen 2 freesmachines voor de prijs van 1, kostprijs was iets rond de 400 euro.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
gandel69 zei:
Chris, ik ben met eenzelfde project bezig (schiet ook niet op door werk en gezin ;) . Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt. De balken zijn over zo'n lengte lang niet recht en in een aantal gevallen ook nog getordeerd.
Gaat de oplossing die jij aandraagt werken? De balken op elkaar klemmen :eek:
Ik heb er nu voor gekozen om de balken maar weer eens over de vlakbank te halen. De balken worden wel steeds dunner, mogelijk zelfs te dun voor een stevige poort.
Het oorspronkelijke idee was om balken van 5 cm dik te gebruiken, maar om ze geheel recht te krijgen zal ik waarschijnlijk op een balkdikte van ongeveer 4 cm uitkomen. Ook bij mij moet de poort in totaal vijf meter overspannen, maar ik doe dat in drie stukken (loopdeur en 2x poortdeur).
Ik zit er nu een te denken twee balken op elkaar te lijmen. Volgens mij komt dat de stabiliteit ten goede. Heeft iemand ervaring met het op elkaar lijmen van hout in relatie tot kromtrekken.
(vochtigheids percentage van het door mij gebruikte hout is ongeveer 20%)
Gr,
Hallo,

de balken die ik gebruik zijn 5000mm lang, volgens mij is het onmogelijk om balken van deze lengte perfect recht te schaven. Mijn bedoeling is de poort te verlijmen, waarbij de kromming van de onderregel tegenovergesteld ligt tov de kromming in de bovenregel en daarbij hopelijk de krommingen te minimaliseren. Dit heb ik 'gesimuleerd' door beide balken zo op mekaar te leggen en dan met lijmklemmen de balken in lijn te klemmen. Hier was zeer weinig klemkracht voor nodig dus ik heb er goede hoop op dat alles in orde komt :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
407
2
[quote="Chris_belgium ...............de balken die ik gebruik zijn 5000mm lang, volgens mij is het onmogelijk om balken van deze lengte perfect recht te schaven. Mijn bedoeling is de poort te verlijmen, waarbij de kromming van de onderregel tegenovergesteld ligt tov de kromming in de bovenregel en daarbij hopelijk de krommingen te minimaliseren. Dit heb ik 'gesimuleerd' door beide balken zo op mekaar te leggen en dan met lijmklemmen de balken in lijn te klemmen. Hier was zeer weinig klemkracht voor nodig dus ik heb er goede hoop op dat alles in orde komt :)[/quote]
Chris, ik zie dat jij je behoorlijk goed hebt voorbereid!! Over de detaillering van je constructie (met de eis: zo min mogelijk water in de constructie en in het hout) heb je goed nagedacht.
Ik begrijp je constructie van de planken op de onderregel. Ook de planken vrij van de onderregel
zodat je daar iets tegen de langspen kijkt.
Och dat kromtrekken zal wel meevallen, je hebt al geëxperimenteerd met het rechttrekken.
Bovendien, moeten we natuurlijk niet vergeten dat het hier om buitenwerk gaat en geen 1e klas meubelstuk voor in huis!!!
Succes. Misschien kan je de V-vorm voor de bovenkanten van de boven- en onderregel met de cirkelzaag maken (zaag onder een hoek) of of je schaafbank (geleider onder een hoek).
 

tuoh

Oud hout
gandel69 zei:
Chris, ik ben met eenzelfde project bezig (schiet ook niet op door werk en gezin ;) . Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt. De balken zijn over zo'n lengte lang niet recht en in een aantal gevallen ook nog getordeerd.
Gaat de oplossing die jij aandraagt werken? De balken op elkaar klemmen :eek:
Ik heb er nu voor gekozen om de balken maar weer eens over de vlakbank te halen. De balken worden wel steeds dunner, mogelijk zelfs te dun voor een stevige poort.
Het oorspronkelijke idee was om balken van 5 cm dik te gebruiken, maar om ze geheel recht te krijgen zal ik waarschijnlijk op een balkdikte van ongeveer 4 cm uitkomen. Ook bij mij moet de poort in totaal vijf meter overspannen, maar ik doe dat in drie stukken (loopdeur en 2x poortdeur).
Ik zit er nu een te denken twee balken op elkaar te lijmen. Volgens mij komt dat de stabiliteit ten goede. Heeft iemand ervaring met het op elkaar lijmen van hout in relatie tot kromtrekken.
(vochtigheids percentage van het door mij gebruikte hout is ongeveer 20%)
Gr,
Hallo, het is inderdaad zo dat hout aaneengelijmd uit meerdere stukken stabieler is dan één massief stuk.
Dit wel op voorwaarde dat bij de verschillende delen de spanningen naar elkaar toewijzen of van elkaar afstaan, bv. de twee delen staan bol, dan best de twee delen aaneenlijmen met de bolle zijde naar buiten gericht.

Bij sommige houtsoorten is ook het draadverloop van belang, zeker bij dosse planken, hier moeten de hartkanten naar buiten liggen.

Verder vind ik 20% vochtigheid te hoog om te verwerken, bij verdere droging kan er nog van alles mislopen, scheluw trekken, kromtrekken, scheuren, etc, voor buiten komt het hout uiteindelijk op rond de 14% te liggen.

Bij sommige constructies is het ook mogelijk om kromme balken te rechten door de plaats in de constructie, bv. bij een schuifhek de kromste balk onderaan gebruiken, hier word later het metaalprofiel opgeplaatst om één en ander te laten schuiven, dit staalprofiel is zo zwaar uitgevoerd dat het zonder probleem die kromme balk rechttrekt.
Nog in het voorbeeld van het schuifhek is het vermoedelijke resultaat van de tegengestelde spanning in onder- en bovenbalk dat het totale hek gaat scheluw staan eens alles is samengebouwd.

Mvg,

André

ps; getordeerde balken zijn absoluut te mijden, bij gebruik ervan komt de constructie sowieso scheluw te staan.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Aardig wat tijd gehad om verder te werken aan de poort, dus grote update.

Hier zie je de boven en onderregel naast mekaar, bovenregel heeft de gleuf waar de plank inkomt, onderregel de tand waar ook de plank inkomt. The hoeken van de tand in de onderregel kap ik pas uit als de verticale balken gemonteerd zijn, is een stuk makkelijker zo.





Alle verticale balken op lengte gezaagd, heb een simpel mdf hulpstuk gemaakt om alle balken perfect dezelfde lengte te krijgen, werkte perfect.



Pen gat verbindingen bijna klaar, nog 2 te gaan





Pennen terug met de bovenfrees gemaakt, twee stukjes overschot van dezelfde dikte links en recht van de balk gelegd en de aanslag van de frees gebruikt.



Schouder van de pen gefreesd, heb hiervoor een speciale 'tenon' frees gebruikt, die heeft vier mesjes, twee 'upcut' en twee 'downcut' wat volgens de fabrikant een perfecte finish moet nalaten, maar in realiteit krijg je een 'harig' randje.



Grootste hoeveelheid van het hout eruit gekapt tot ong 3 mm van de pen.



Laatste 3mm verwijderd met de bovenfrees



Eindresultaat, hoekjes afgeschuind voor makkelijkere montage



Mooi, al zeg ik het zelf, hier kun je duidelijk de 'harige' rand zien.



De pennen schaaf ik met de hand op lengte, heb nog veel moeite om kops hout te schaven, maar al doende leert men! :D



Homemade aanslagje op de schaaf om alles mooi haaks te houden





Groeten, Christof.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Ben van plan om door de pen/gat verbindingen twee pennetjes te slaan als extra versteviging bovenop de lijmverbinding.

De gaten die ik geboord heb zijn 11,5 mm, moet ik nu pennen gebruiken van dezelfde diameter, of neem ik beter pennen van 12 mm, zodat die mooi klemmen?

Heb ook gelezen dat het gebruikelijk is dat de gaatjes in de pennen een klein beetje uit lijn moeten staan met de gaten in de 'mortices' zodoende als de verbinding gemonteerd word, de verbinding mooi samengetrokken wordt, hoeveel moet dit verschil echter bedragen? Bestaan daar richtlijnen of regels voor?

Groeten, Christof.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
0
Nederweert
Hallo Christof, zoek eens op drawboring.Zo heet deze techniek in het engels.
Ik weet dat Christopher Schwarz er een video over gemaakt heeft waarin hij alles uitlegd. Deze is zeker nog op het www te vinden.
Succes
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
coko zei:
Hallo Christof, zoek eens op drawboring.Zo heet deze techniek in het engels.
Ik weet dat Christopher Schwarz er een video over gemaakt heeft waarin hij alles uitlegd. Deze is zeker nog op het www te vinden.
Succes
Heb dat filmpje bekeken maar dat gaat meer over kleinere houtverbindingen in de meubelbouw. Over grotere verbindingen zoals deze vind ik maar weinig info.

Groeten, Christof.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo Christof

Mijn compliment ,een mooi project om te maken :cool: Een tip voor de `harige`kanten.Met een afrondfrees ( radius 3 mm )geef je alle scherpen kanten van het hout een afronding,zowel langs als kops hout.elke kleine oneffenheid ten opzichten van pen en gat valt dan in het niet en je krijgt een mooi strak geheel. :idea:

Vraagje: Waarom maak je pennen niet op lengte met de afkortzaag :?:

Ik blijf het met belangstelling volgen ,veel succes ermee ;)

Geurt


------------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
GvdW51 zei:
Hallo Christof

Mijn compliment ,een mooi project om te maken :cool: Een tip voor de `harige`kanten.Met een afrondfrees ( radius 3 mm )geef je alle scherpen kanten van het hout een afronding,zowel langs als kops hout.elke kleine oneffenheid ten opzichten van pen en gat valt dan in het niet en je krijgt een mooi strak geheel. :idea:

Vraagje: Waarom maak je pennen niet op lengte met de afkortzaag :?:

Ik blijf het met belangstelling volgen ,veel succes ermee ;)

Geurt


------------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------
Dan krijg je toch geen mooie vlakke naad in verbinding? Of zie ik het verkeerd?


Het schaven van kopshout is een goeie oefening om mijn schaaftechniek te verbeteren :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
407
2
Inderdaad, dan krijg je geen vlakke naad. Even heel licht met een schuurpapiertje erlangs
werkt ook, ben je de rafeltjes ook kwijt.
Waarom eigenlijk extra pennetjes door je verbinding?
Vertrouw je de lijm niet? Vroeger was dat nodig, toen men zonder lijm werkte.
Of men maakte constructies die weer uit elkaar genomen moesten worden.
Ik zou geen extra pennetjes doen. Allemaal extra naden waar water in kan trekken.
Gewoon goeie lijm kiezen.
Mooi groot en zwaar project!
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Tjeerd zei:
Inderdaad, dan krijg je geen vlakke naad. Even heel licht met een schuurpapiertje erlangs
werkt ook, ben je de rafeltjes ook kwijt.
Waarom eigenlijk extra pennetjes door je verbinding?
Vertrouw je de lijm niet? Vroeger was dat nodig, toen men zonder lijm werkte.
Of men maakte constructies die weer uit elkaar genomen moesten worden.
Ik zou geen extra pennetjes doen. Allemaal extra naden waar water in kan trekken.
Gewoon goeie lijm kiezen.
Mooi groot en zwaar project!

Ik vind het mooier + het is inderdaad een extra versteviging, de poort gaat aardig wat wegen, schat rond de 600 kilo dus hoe sterker de verbinding hoe beter IMO.

Welke lijm zou jij aanraden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.