Plug it festool stekker openen

A.N

Actieve deelnemer
Hallo,

Weet iemand ook of je een gebruikte plug it stekker van festool kunt openen?

Op afbeeldingen van nieuwe festool stekkers heb ik wel gezien dat op het groene
gedeelte schroefdraad zit alleen lukt het losdraaien van de huidige stekker niet.
Het blijft doordraaien,zowel linksom als rechtsom :|
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Van bij machine geleverde snoeren is de stekker vreemd genoeg niet te openen, terwijl ze wel los te koop zijn.
Meestal slijten plug-it nokjes bij veelvuldig gebruik en kan er bij dit systeem ook interne draadbreuk optreden.
Zoals bij veel fabrikanten willen ze gewoon dat je nieuwe stekkers koopt à €14,64 (489685).
pvbm_ae_rk_489685_z_01a.png
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
kan je toch ook het snoer van een andere machine pakken

ik heb op een stofzuigerslang ook zon rep. stekker zitten en die al twee keer moeten vervangen doordat de nokjes waren versleten zijn blijkbaar van een ander materiaal
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
neel zei:
Van bij machine geleverde snoeren is de stekker vreemd genoeg niet te openen, terwijl ze wel los te koop zijn.
Meestal slijten plug-it nokjes bij veelvuldig gebruik en kan er bij dit systeem ook interne draadbreuk optreden.
Zoals bij veel fabrikanten willen ze gewoon dat je nieuwe stekkers koopt à €14,64 (489685).

Volgens mij heeft dit meer met de regelgeving in Nederland te maken, deze schrijft een aangegoten steker voor bij dubbel geïsoleerd handgereedschap.
 

WR1944

Oud hout
Ik vermoed dat het zowel met Europese regelgeving als met het kwaliteitsbesef van Festool te meken heeft. Met een dergelijke stekker moet je niet gaan rommelen. Mankeert er wat aan dan gewoon vervangen. Je betaalt dan misschien wat meer maar veilig werken mag best wat kosten. Een binnenbrandje of een ontploffing lijkt me duurder. ;)
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ik vermoed dat het zowel met Europese regelgeving als met het kwaliteitsbesef van Festool te meken heeft. Met een dergelijke stekker moet je niet gaan rommelen. Mankeert er wat aan dan gewoon vervangen. Je betaalt dan misschien wat meer maar veilig werken mag best wat kosten. Een binnenbrandje of een ontploffing lijkt me duurder. ;)

eigenlijk niet akkoord.

Zit ook met hetzelfde probleem. al 20 minuten aan het klooien om de kabel open te krijgen, dan maar eens snel hier gezocht :D
Als je het kan openen, de draad een stukje inkorten en opnieuw vastzetten lijkt me het geen probleem? (al ben ik eerlijkheidshalve zeker een alectronica-krak, maar lijkt me krak hetzelde als elde andere stekker vervangen/installeren )
Denk ook dat het inderdaad een vuil trucje is om je een nieuwe kabel te laten kopen.
Jammer, de wegwerpcultuur... :(
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik ga er vanuit dat die apparaten dubbel geïsoleerd zijn. Dan mag je dus niet rommelen gaan met losse stekkers. Zet je daar een losse stekker op ben je de dubbele isolatie kwijt en is de veiligheid ook niet compleet meer gewaarborgd. Nieuw snoer met aangegoten stekker kopen en die er op zetten is dan op de officiële wijze de enige optie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens mij is dubbele isolatie dat de buitenkant van de machine nooit onder stroom kan staan en heeft dit niets met de stekker te maken. Bij keuringen volgens hen 3140 mag er kort door de bocht gezegd alleen een aangegoten stekker aan zitten. In principe mag de losse plugin stekker dus niet. Deze vraag heb ik toen deze stekker op de markt kwam bij festool neergelegd maar nooit een antwoord op gehad. Tijdens de keuring konden wij het verschil niet zíen voor ons was het een aangegoten sterker. Ik vind dit onderdeel van de keuring discutabel. Als je de stekker goed monteert is er niets mis mee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zie het verschil niet tussen het aansluiten van de fase en nul van een aansluitsnoer in de machine en het aansluiten van twee draadjes in een stekker. het blijft als. En als ik het goed heb mag een gekwalificeerde elektricien het wel. Maar misschien zijn de regel inmiddels gewijzigd. Gelukkig zijn meerdere het met me eens.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nou ik heb twee maanden geleden nieuwe snoeren besteld omdat er draadbreuken in zaten en ik dacht dat ik ze niet los kon krijgen. Dus een waardevolle opmerking. Of ik de reparatie nu goed vind is iets heel anders,
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Nou ik heb twee maanden geleden nieuwe snoeren besteld omdat er draadbreuken in zaten en ik dacht dat ik ze niet los kon krijgen. Dus een waardevolle opmerking. Of ik de reparatie nu goed vind is iets heel anders,
Waarom zou reparatie niet goed zijn bij gebruik van de juiste vervangingsmiddelen? Het probleem is vaker dat je niet de juiste stekker kunt vinden. Als je een gelijkwaardige stekker kunt vinden, kun je deze gewoon vervangen. Zover mij bekend mag je aan een dubbel geïsoleerde machine echter geen geaarde stekker monteren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het gaat hier om de contra stekker die in de machine gaat. Die te te repareren met soldeer of een soort kabel schoen vind ik een hele matige reparatie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
we schrijven over de vrouwelijke stekker, denk ik
de mannelijke die ik heb, zijn gegoten
een paar weken geleden had ik er een die altijd aan en uit ging
afgeknipt en er een standaardmannetje op gezet

1655237496635.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor een pro is de Festool stekker een zegen. Bij kabelbreuk (en dat komt regelmatig voor) neem je gewoon een nieuw snoer en je kan verder. Geen tijdverlies door een machine die naar een hersteldienst moet en goedkoper. Een nieuw snoer kost 20 euro, daar ga je niet voor sukkelen en kan je een werknemer geen stekker voor laten vervangen. Bovendien is naar mijn mening de Plug-It ook minder gevoelig voor kabelbreuk omdat je de machine zonder snoer opbergt (dat is althans de bedoeling). Vaak is het kort plooien in de opbergkoffer een bron van slijtage. En als je als hobbyist enkele machines van Festool hebt, ga je waarschijnlijk meer snoeren hebben dan dat je er versleten krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.