plug It Festool, maar dan anders

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik wist dat festool dit systeem had (heb namelijk zelf ook een machine met dit systeem). Persoonlijk ben ik hier geen fan van. Ik kan me echter voorstellen dat voor de vakman-op-locatie dit perfect is. Goed gevonden !!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dit is een mooie oplossing, maar als je Festool machines hebt zit je met twee systemen die niet compactibel zijn.
Je kan het draaien en keren hoe je wil, maar een machine zonder snoer wisselen of opbergen is verdraaid handig.
Bovendien verminderd het risico op storingen behoorlijk omdat kabelbreuk veel minder gaat optreden (door te kort plooien in de opbergkoffer).
Maar nu is mijn vraag: zijn die plug-it stekkers uniek voor Festool, of zijn deze ook van een andere (originele) fabrikant verkrijgbaar?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als ik na de gegevens kijk bij de aanbieden zie ik een max stroomsterkte van 16ampere en geen 20.
Denk er wel aan dat je rekening moet houden met de aanloopstroom van sommige machines.
Deze kan soms aanzienlijk hoger zijn.
Ik weet niet of ze hier tegen bestand zijn.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Slimme oplossing, en beter betaalbaar als de festool variant.
Ter info: 16 Ampere is voldoende, in Nederland zijn de zekeringen voor 230 volt max 16 A.
Smeltpatronen kunnen korstondig meer hebben, de automaten kunnen er wat minder goed tegen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die 16 ampère is zoals bij alles met een veiligheidsmarge ontworpen. Aanloopstroom duurt ook meestal maar een paar seconden, daarin rook je echt zo'n stekker niet weg.

Voor zekerautomaten kun je zogenaamde C karakteristiek nemen. Die reageren trager.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik vind het altijd leuk om mijn tools te verbereren. Dit kan voor mensen een goed alternatief zijn. Goed gevonden!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb er ook wel eens last van dat het snoer aan het apparaat korter is dan de slang van de stofzuiger. Ik doe er dan gewoon een verlengsnoer tussen. Daar sluit ik dan meerdere apparaten op aan. Je hoeft dan alleen de slang te wisselen. De stofzuiger gaat bij elk apparaat aan.

3v.jpg
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Ik gebruik de Festool Plug-it stekkers ook en heb enkele andere merken machines ook voorzien van de verloopstekkers.
Maar zoals eerder genoemd vormen beide stekkers nogal een blok en blijven continu ergens achter haken en de machine worden ook zwaarder aan het uiteinde bij verticaal werken.
Hetzelfde gebeurt met de ribbel zuigslangen die ik daarom allen heb voorzien van de nylon hoezen van TechFlex.

Festool voert de zwaardere machines dan ook niet uit met een Plug-it stekker omwille van de stroomdoorvoer (o.a. OF 2200, HK 85, Kapex).
Ik heb ook wel eens een systainer meegenomen naar een klus en daar bleek achteraf geen los snoer in te zitten en dan sta je daar met je mooie machine.
Sindsdien heb ik maar een aantal losse snoeren in de bus gelegd.
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Zoals deze versies van Festool, de oude en nieuwe voorzien van een hoes met rits.
prod1_8869.jpg
cleantec-afzuigslang-plug-it-d27-en-d32-22x3-5-as-gq-nvf.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
graag wat plaatjes als je die hebt*

Bij deze. Gisteren de sleeve thuis gekregen en vandaag erom gezet. De stroomkabel zit nu de samen met de slang in de sleeve. Ik heb vandaag het geheel al merrdere malen gebruikt en het gaat prima. De slang is iets stugger geworden, maar nog steeds goed flexibel om vrijlijk te bewegen.
Ik ben tot nu toe nog nergens achter blijven haken. Dit komt misschien ook omdat mijn slang via het plafond loopt en dus niet snel over het werkstuk gaat slepen. Als ik de slang over de vloer had lopen, dan was dat veel eerder gebeurd.
Ik zal alleen bij een aantal machines de stekker wat dichter bij de machine plaatsen omdat er nu soms een kleine lus in zit. Niet ergerlijk, maar toch...

Plaatjes om het duidelijk te maken.


20151230_212944.jpg

20151230_213201.jpg

20151230_212956.jpg

en de losse kabel met connector die ik gebruik als ik een machine moet gebruiken waar de stofzuiger niet is.
20151230_213418.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Zoals deze versies van Festool, de oude en nieuwe voorzien van een hoes met rits

Het schijnt dat de festoolslangen waar de kabel door de slang lopen voor schuren wel geschikt zijn, maar voor bijv een schaaf snel verstopt raken.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Op deze manier omzeil je ook het probleem van vast blijven haken achter het materiaal
Netjes opgelost !
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Jelmer
ziet er goed uit !!

welke diameter heb je precies besteld?

Menno
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Jelmer,

ik wil je complimenteren met je oplossing:
1. Hij is in verhouding betaalbaar, nooit weg in deze tijd
2. Die pluggen zijn werkelijk goed, als ik de specs zo zie.
3. Je oplossing is makkelijk te implementeren.

Ik zie graag meer van dit soort oplossingen / ideeën, dus wie nog een idee heeft, en twijfelt om dit op het forum te publiceren,
ga je gang, publiceer het, de forumleden zullen je dankbaar zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Jelmer
ziet er goed uit !!

welke diameter heb je precies besteld?

Menno

Via Neel hier op het forum kwam ik bij onderstaande site terecht. Ik heb een starmix stofzuiger met een slang van 44mm. Ik heb de sleeve van 44,5mm besteld. Deze kan uitrekken tot bijna 7 cm. Met de stroomkabel erbij door past het perfect. Zoals ik zei, de slang is iets stugger, maar nog prima mee te werken.

http://www.techflex.nl/algemeen-flexo-pet-c-41_46.html


@jjjlll

bedankt voor de lovende woorden. Ik ben ook erg blij met het systeem zoals ik het nu heb, ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben, of juist denken, dit kan nòg beter/anders wat voor hun situatie geschikt is.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ziet er goed uit ! Mss moet ik maar es zelf een "home made festoolslang" maken met plugit op mijn starmix ... vandaag gevloekt met de kabel en de slang op de ts55 ..Ik heb de rode en grijze slang op starmix vermoed 50mm .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.