Platenkast van multiplex

brusk

Nieuw lid
8 jan 2021
5
2
Amsterdam
Ik heb een platencollectie opgeslagen in plastic bakken. Omdat ik niet echt een mooi meubel kon vinden, heb ik besloten om zelf een platenkast/vakkenkast te maken. Het moet een stevig geheel worden, omdat het een fors gewicht moet dragen (200-250kg). Gekozen materiaal is 18mm multiplex. Het onderstel wil ik waarschijnlijk op maat laten lassen, gemaakt van stalen 2cm kokers.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven om dit project tot een goed/stevig eind te brengen!

Ik heb een ontwerp gemaakt in SketchUp. Het materiaal laat ik vooraf op maat zagen. Dan hoef ik het alleen nog maar zelf in elkaar te zetten. Verder heb ik beschikking tot een Lamello machine. Kleine lijmklemmen enz.

Zit nu te bedenken hoe dit ik geheel strak/stevig in elkaar ga zetten, en wat een handige volgorde zou zijn.

1) Welke lijm moet ik gebruiken? Normale houtlijm, constructielijm, wel/niet bruisend?
2) Voor de mooiheid, wil ik de zijpanelen in verstek aan elkaar lijmen. Zou dit stevig genoeg zijn? Is tape voldoende, of moet ik spanbanden gebruiken bij het drogen?
3) Naast lijmen, welke panelen/verbindingen zouden jullie verstevigen met Lamello's?

De achterwand (foto 2) zou ik ook nog in verstek kunnen laten zagen. Zodat de gehele buitenkant van de kast mooi in elkaar valt. Is dit goed te doen met in elkaar zetten/lijmen/aandrukken?

Volgorde van bouwen
1) Eerst zou ik de onderkant/bovenkant/zijkanten in elkaar kunnen zetten, als een geheel. Daarna de planken in het midden in elkaar zetten als geheel. Deze twee onderdelen kunnen dan in elkaar worden geschoven. Vervolgens kan als laatst de achterwand ertegen aan.

2) Eerst een zijpaneel met de onderkant verlijmen. Vervolgens het binnenwerk erin lijmen met lamello's. Daarna de bovenkant en laatste zijkant ook met lamello's een geheel lijmen.

3) Hebben jullie een ander idee voor volgorde van contructie? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Eigenlijk wil ik geen schroeven gebruiken bij dit project voor de mooiheid. Indien lijm + lamello's niet voldoende zijn, zou ik eventueel schroeven door de achterwant in de planken kunnen schroeven.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-01-08 at 22.56.11.png
    Screenshot 2021-01-08 at 22.56.11.png
    1,7 MB · Weergaven: 73
  • Screenshot 2021-01-08 at 22.56.41.png
    Screenshot 2021-01-08 at 22.56.41.png
    1,3 MB · Weergaven: 48
  • Screenshot 2021-01-08 at 22.57.08.png
    Screenshot 2021-01-08 at 22.57.08.png
    1,4 MB · Weergaven: 76

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb een platencollectie opgeslagen in plastic bakken. Omdat ik niet echt een mooi meubel kon vinden, heb ik besloten om zelf een platenkast/vakkenkast te maken.
Tja.... je kan geen mooi meubel vinden en nu ga je een Ikea Kallax namaken, zo'n beetje de meest gebruikte opbergkast voor vinyl?

Maar als je dan toch voor een veelvoud van de kosten gaat namaken.....
- geen verstekken maar gewoon de zijkanten op je onderplaat laten rusten. Goed sluitende verstekken vereisen niet alleen nauwkeurig zaagwerk maar ook een strakke lamello. En spanbanden/hoeklatten en een HAAKSE kast. Best een lastige klus.
- je vakken zijn het best onderdeel van de constructie en niet iets wat je er inschuift.
- achterwand in een groef voor een stevige constructie, lijmen en schroeven werkt hier het beste. 18mm voor je achterwand is te dik/zwaar, 6 of 9mm is voldoende.
- gewoon houtlijm.
 

brusk

Nieuw lid
8 jan 2021
5
2
Amsterdam
Heel erg bedankt voor je input, heb ik wat aan!

Heb ook naar een kallax gekeken. Maar materiaal vind ik niet zo mooi, brede zijkanten, groter. Nu keuze om zelf de maten te kiezen.

Daarnaast is de 8-vaks kallax niet zo gunstig qua planken, lijkt mij minder sterk. De platen rustig dan alleen op een paar deuvels, en een korte plank. Er is geen lange liggende plank die wordt gedragen door meerdere staande kleine planken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Doel is zoiets als hieronder. Dat oogt mooier dan een kallax toch ;-)
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-01-09 at 08.39.19.png
    Screenshot 2021-01-09 at 08.39.19.png
    1,1 MB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn optiek is het een beetje een fantasieloos ontwerp... daarom zou ik mijn tijd niet besteden om zoiets na te maken. Maak er dan wat leuks van :). Je maten zijn gewoon (nagenoeg) hetzelfde als die van de Kallax. Daarom is dat ding ook in gebruik bij bijna alle vinyl liefhebbers.

En je plaatje toont een kast met een uitstraling van massief hout (fatsoenlijk gefineerd). Daar gaat jouw multiplex exemplaar niet op lijken.....

En natuurlijk is er iets veel fraaiers en in betere kwaliteit dan zo'n Ikea gemelamineerd spaanplaat ding te maken. Maar of een vakkendoos van multiplex nou zoveel fraaier is....

Maar wat je ook bouwt, een goede constructie en goede verbindingen zijn de sleutel. Nog best een leuke en uitdagende klus om een kast van deze afmetingen te maken, die na het lijmen ook nog mooi haaks is. Succes.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het onderstel wil ik waarschijnlijk op maat laten lassen, gemaakt van stalen 2cm kokers.
is een elegant model
over een afstand van 1.414 mm verwacht ik dat die bij een sectie van 20x20 in het midden door zal buigen
hoeveel gewicht zal er op die 4 pootjes komen ?
is de vloer(bekleding) daar tegen bestand ?
Het materiaal laat ik vooraf op maat zagen
goed idee
ga eerst na of jouw houthandel precies zaagt
zeker wanneer je in verstek gaat
Verder heb ik beschikking tot een Lamello machine.
lamello's geven weinig vertikale draagkracht (*), tenzij je ze bijna over de hele lengte van de verbinding plaatst
(*) er is vertikale kracht wanneer de lamello's horizontaal staan
in jouw geval staan de lamello's vertikaal, dus ze verhinderen enkel het verschuiven

zoals GH1 aangeeft, vakken niet achteraf inschuiven, maar deel van de constructie maken
zoals hij ook aangeeft, is een achterwand van 18 mm overbodig & zet je die best in een groef

mooi materiaal waar je weinig werk aan hebt, is interform betonplex
de foto's zijn niet representatief voor de kopse kanten, omdat de buitenkanten van deze platen ingestreken zijn
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Even doorwerkend op 1) Notenfineer en 2) platenkast
Chris Salomone (foureyes) heeft een tweetal filmpjes (dus met tips en bouwconstructies) van 2 kasten die ik zelf wel aardig vind en niet alledaags.

Beide de moeite om te kijken en hopelijk levert het je wat inspiratie op.
Gebruikt veel/vaak een Domino ipv een lamello en geregeld uitdagende hoeken (niet perse moeilijk maar wel goed over nadenken).



Nog een linkje naar Google afbeeldingen voor walnoten platenkasten.
Google

(De meeste zijn “gewoon” kallax-achtig. Is nu eenmaal hoe de meeste kasten in elkaar zitten. Verder deel ik je mening dat kallax een beetje lomp is en vooral niet te krijgen in notenhout :))

Misschien wat extra vertikale schotten toevoegen om het geheel wat op te breken en je “favorieten” in te bewaren. Een deurtje of klepkastje waar je platenspeler in kan.
Combinatie van staal en hout maken
Denk ook aan eventuele ruimte voor bedrading en koeling.

Dit is de mijne (maar zonder Platenspeler en ja.... ook “vierkant”/recht-toe rechtaan beukenmultiplex en RAL9004 (bruinzwart) geverfd, op 15x15cm pootjes van internet.
Ontwerp afgeleid van de kasten van Kerfdesign. Zitten de nodige “foutjes” in maar al met al leuk om te maken. (Tip: je gaat grotere klemmen nodig hebben)
1610185834076.jpeg

Zelf vind ik de Aura kasten van Treku leuk om naar te kijken, op veel manieren te configureren en speels met kleur en materiaal.

Doe vooral wat je zelf leuk en mooi vind en wat binnen (of net buiten) je comfortzone ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

brusk

Nieuw lid
8 jan 2021
5
2
Amsterdam
is een elegant model
over een afstand van 1.414 mm verwacht ik dat die bij een sectie van 20x20 in het midden door zal buigen
hoeveel gewicht zal er op die 4 pootjes komen ?
is de vloer(bekleding) daar tegen bestand ?
Eventueel zou in het midden nog een extra voetje kunnen komen. Zal eerst ook even nagaan bij de lasser wat voldoende stevigheid biedt. Het geheel zou 200KG aan platen moeten dragen + het gewicht van het hout.
goed idee
ga eerst na of jouw houthandel precies zaagt
zeker wanneer je in verstek gaat
Op de mm nauwkeurig, ook in verstek als ik de recensies moet geloven.
lamello's geven weinig vertikale draagkracht (*), tenzij je ze bijna over de hele lengte van de verbinding plaatst
(*) er is vertikale kracht wanneer de lamello's horizontaal staan
in jouw geval staan de lamello's vertikaal, dus ze verhinderen enkel het verschuiven
Omdat de middenplank over de volledige breedte ligt, zullen de 6 staande planken veel gewicht tillen, wat vervolgens rust op de onderste liggende plank? Naar mijn idee is dat steviger dan drie staande planken en vier liggende planken (omgekeerd dus).
zoals GH1 aangeeft, vakken niet achteraf inschuiven, maar deel van de constructie maken
zoals hij ook aangeeft, is een achterwand van 18 mm overbodig & zet je die best in een groef
Bedankt! Dat zal dan inderdaad nog stevig zijn, de hele middenplank rust dan in de achterwand.
Mijn eerste idee was gewoon schroeven door de achterwand heen te doen. Dit omdat het niet in het zicht is, en ik omdat ik geen freesmachine in bezit heb (maar kan ik wel lenen).
 

brusk

Nieuw lid
8 jan 2021
5
2
Amsterdam
Maar wat je ook bouwt, een goede constructie en goede verbindingen zijn de sleutel. Nog best een leuke en uitdagende klus om een kast van deze afmetingen te maken, die na het lijmen ook nog mooi haaks is. Succes.
Een eerder project van OSB (120cm breedte) is goed gelukt. Deze wordt wat groter, twee lagen, en moet meer gewicht dragen. Qua constuctie ongeveer hetzelfde. Heb toen lijm en schroeven gebruikt, nu liever geen schroeven in het zicht.

Bedankt voor jullie tips. Zelf maken is altijd leuker dan een Kallax kopen ;-).
 

Bijlagen

  • IMG_2718.jpg
    IMG_2718.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat zal dan inderdaad nog stevig zijn, de hele middenplank rust dan in de achterwand.
Een achterwand gebruik je vooral ter versteviging van je constructie (het vierkant van je corpus) en het zicht. De planken moet je helemaal niet aan de achterwand bevestigen, die moeten constructief gewoon zelf dragen wat ze kunnen.....
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Met alle respect.... maar dan is een Kallax toch wel erg veel mooier :).
Maar geeft minder voldoening.

Oja, als het stalen frame in het midden is verbonden met de kast en de kast zelf goed in elkaar zit heeft het een enorm weerstandsmoment (grote koker) tegen buiging en zal de doorzakking beperkt zijn.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een eerder project van OSB (120cm breedte) is goed gelukt.
welke osb heb je gebruikt ? ((on-)geschuurd ? enz . . . )
hoe heb je die afgewerkt ?

Heb toen lijm en schroeven gebruikt, nu liever geen schroeven in het zicht.
als je na het in mekaar zetten er nog een plaat tegenplakt, dan zijn de schroeven niet meer zichtbaar
minder zichtbaar in mekaar zetten kan met krig jeg

Zelf maken is altijd leuker dan een Kallax kopen ;-)
het heeft even geduurd . . . maar uiteindelijk las ik het bovenstaande . . . hoera !
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
eerst geverfd & nadien ingefreesd ?

de horizontale + vertikale uitfrezing van de grepen vind ik wel speciaal
heb je meer details / foto's ?
Eerst gefreesd, daarna geverfd met een lakroller.

Handgrepen grof uitgezaagd en nagelopen met een kopieerfrees 12.7mm / U-malletje. Eerst verven had ook prima gekund maar dan waren de randen misschien wat minder scherp door naschuren (ofzo).

Kijk eens bij kerfdesign.dom voor inspiratie, daar heb ik het destijds op gebaseerd maar durfde het HPL plakken niet aan en heb het dus maar geverfd. Oja, bij Kerf zitten alle vertikale delen in groeven.

D57773EC-ABE8-4061-939C-26DBE88FCBFA.png

De boel zit in elkaar met deuvels en lijm, binnenkant en zijkanten van het multiplex niet behandeld.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor de stalen kokers, zou ik zelf geen 20x20mm gebruiken, maar 20x40 op z'n zijkant. Dat ziet er hetzlfde uit van buiten, maar heeft iets minder doorbuiging. Misschien in de lengte nog een tussenkoker in het midden ertussen. Dat is de afstand waar die het meest gaat doorbuigen.
De pootjes kunnen wel 20x20 zijn, misschien met een plaatje eronder om de druk iets meer te verdelen, is beter voor je vloer.

De achterwand niet in verstek erachter zetten, dat krijg je nooit goed aangesloten; de kans dat deze dan constructief niets gaat toevoegen is groot. Je kunt beter uit de platen die het frame vormen een sponning zagen/frezen en de achterwand hierin laten vallen, zie de tekening. Bruin is een zijwand en rood de achterwand. Als je dit bij beide zijkanten + bovenkant doet, zie je de achterwand niet zitten. De bodem + tussenplanken uiterard zoveel ondieper maken tov de zijkanten als de achterplaat dik is.
Voor de achterwand is een plaatje van 6 mm (desnoods 9) ruim voldoende. Die dient alleen om de constructie stijf te houden, zodat deze niet naar de zijkant scheefzakt.
Je hebt dan eigenlijk de verbinding zoals op het plaatje van de verbindingen op de website van Kerfdesign.
Profiel.jpg
Ook de zijkanten zou ik niet in verstek maken, zeker als je ook de kopse kant van het verstek in het zicht hebt. Er is dan een grote kans dat het verstek aan of de binnenkant of de buitenkant open gaat staan als de hoek niet exact 45,00 graden is. Bij 44,5 of 45,5 ontstaat er ergens al een open naad, die je op de kopse kant ziet.
Als je het niet koud op elkaar wilt leggen, maar met een iets spannende verbinding wilt maken, verwijs ik weer naar hetzelfde plaatje van Kerfdesign. Dat geeft denk ik ook een mooi beeld.

Qua volgorde van bouwen, leg de kast plat op z'n voorkant op een vlakke ondergrond. Dan kan je overal goed bij en komen de voorkanten gelijk te zitten.
Begin met de bodem en zet daar de tussenwanden van de onderste verdieping op. Deze kan je aan de onderkant met schroeven vastzetten, daar zie je later niets meer van. Ook kan je 1 van de zijkanten zo al vastzetten. Wil je hier perse niet schroeven, dan lamello's/deuvels/domino's gebruiken, al maak je het jezelf dan wel moeilijker.
Zorg dan dat de horizontale middenplank met lamello's/deuvels/domino's aan die reeds gemonteerde zijplank komt, en dat deze rust op de verticale tussenstaanders. Zet dan de andere zijplank op dezelfde manier vast + schroef deze van onderuit. Let wel op dat je dunne schroeven gebruikt + goed voorboort en verzinkt om scheuren te voorkomen.
Dan de tussenstaanders van de bovenste verdieping met lamello's etc vastzetten op de horizontale tussenplank, en het bovenblad op het geheel leggen, ook weer met lamello's om de tussenstaanders en de zijstaanders recht en uitgelijnd te houden.
Dan zorgen dat de kast precies haaks ligt, en de achterwand plaatsen en vastmaken. Spijkeren is prima, natuurlijk wel met lijm ertussen (maar dat van de lijm geldt voor alle verbindingen).

Bij het monteren van de verbindingen die je niet schroeft, is goed klemmen van belang. Spanbanden gaat niet werken, daarmee trek je de kast uit z'n verband en/of geef je niet de druk op plaatsen waar het juist nodig is. Je hebt dus lang genoege lijmklemmen nodig.
Zet voor het lijmen de kast al een keer 'droog' in elkaar, dan weet je war je bij het lijmen op moet letten, of alles goed past en of de volgorde inderdaad goed is. Er is niets zo vervelend als moeten gaan stressen omdat het niet klopt terwijl je alles al onder de lijm hebt zitten.
En zorg dat je er bij het lijmen een paar extra handjes bij hebt, voor het geval er iets vastgehouden moet worden.

Qua lijm is gewone witte houtlijm het beste. D2 of D3, maakt niet uit, de kast staat toch binnen. Geen PU/bruislijm gebruiken, die zet uit en is naderhand moeilijk van de buitenkant van het hout af te krijgen. Deze moet je eigenlijk alleen gebruiken voor verbindingen die vaak vochtig worden (buiten dus).
 
  • Leuk
Waarderingen: brusk

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Of je kan na het lijmen de verbindingen vastzetten met een pin nailer om de lijm te laten drogen. Als deze klein genoeg is zie je daar niets meer van. Ik gebruik 23Ga micropins. Moet je natuurlijk wel zo'n tacker hebben en compressor...
Voor inspiratie over het montageproces kan ik je aanraden om eens naar het YouTube kanaal van Vitten te kijken. Heeft mij erg geholpen.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Bij een platenkast zijn er toch nog een paar bedenkingen:

Stof, ik heb m'n platen in schuiven gestoken, niet goedkoop maar wel stofvrij opbergen.

Je collectie is nooit compleet, voorzie dus voldoende 'ruimte voor expansie', ik tekende de mijne dubbel zo groot als mijn collectie, ze is bijna vol, lees: de plaats voor 12inch is overvol, de plaats voor CD's en 45toeren heeft nog een beetje ruimte.

En je schrijft dat je de ikea versie niet stevig genoeg vindt, maar ze is wel veelvuldig in gebruik... en maken wat je in ikea kan vinden, haalt weinig uit.

Just my 2cts :)
Kris
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo zie je maar waar mensen in kunnen verschillen..... ik persoonlijk haal meer plezier uit het in elkaar zetten van een Ikea meubel dan ook maar de gedachte om met OSB iets te moeten maken
je hebt me geciteerd, doch enkel voor de helft
mijn 'hoera' is voor het zelf maken
niet voor de osb
(wat niet belet dat ik daarover een vraag had)
1610218752407.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.