Hoi allemaal, dank weer voor alle reacties en tips! Ik kan van Schaafnerd een Stanley 80 overnemen, dus dat lijkt mij zondermeer een mooie uitbreiding op mijn gereedschapsverzameling; ik ga hem eens rustig uitproberen op de eiken planken zodra ik hem heb.
Verder heb ik een "doorbraak": de afgelopen twee weken heb ik flink zitten prutsen om de planken zonder kieren te verlijmen, en toen ik bij plank nummer 3 (van de 4 totaal) aankwam, ontstond er dus een kleine kier in het verlijmde deel. Bij de laatste plank nummer 4 heb ik dus droog geklemd en goed gecontroleerd op kieren. Ondanks regelmatig loshalen en opnieuw schaven met reischaaf bleven er kieren in zitten. Ik werd er toch wel wat gefrustreerd van. Wat bleek? De beitel was toch botter en ronder dan gedacht. Omdat ik de reischaaf ook gebruikte om de grote vlakken van de planken mee te schaven, en omdat er ook enkele noesten in het hout zitten, is de beitel sneller bot geworden dan gedacht. Daar kwam ik gisteren achter en het kostte nog wat tijd om hem weer vlijmscherp - en volledig recht - te maken.
Daarna heb ik hem minimaal uit de zool laten steken en dat ging vele malen vloeiender dan voorheen. Er kwamen mooie dunne lange krullen af en nu ging het veel makkelijker: twee planken tegen / naast elkaar inklemmen in de bankschroef, een paar keer er overheen met de reischaaf en hoewel er daarna nog een subtiele buik in het hout zit, trekt dit zichzelf recht met klemmen. Morgen kan ik de klemmen los halen en kan ik definitief zien of het nu echt zonder kieren is door het geheel tegen het licht te houden, het geheel met alle klemmen is nu te zwaar om op te tillen. Maar het oogt veel netter dan de vorige pogingen!