Planken aan elkaar lijmen en kier

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
440
74
Hoi allemaal,

ik ben bezig om planken voor een oude inbouwkast te maken. Ik gebruik hier Amerikaans eiken voor, en het worden naar verwachting 18 tot 20 mm dikke planken (dikte hangt van mijn vaardigheden van vlak schaven af...). De uiteindelijke maat moet 35x110 cm worden. De planken bestaan uit 3 planken van zo'n 12x110 cm die aan elkaar gelijmd worden.

Nu ging dat goed met de eerste 2 samengestelde planken, maar bij de 3e plank zag ik toen ik het geheel tegen het licht hield een klein kiertje over een lengte van zo'n 14 cm bij 1 (van de 2) lijmnaden. Ik gebruik pvac lijm, dus niet vullende lijm, en ik gebruik handgereedschappen (een reischaaf van 80 cm lengte) om de kopse kanten vlak te maken. Na vlakken met de reischaaf controleer ik met een winkelhaak of de kopse kant haaks is en met lange stalen liniaal of hij recht is over de lengte. Daarna klem ik alles vast met lijmklemmen na de pvac lijm te hebben aangebracht.

Nu vraag ik mij het volgende af: zouden jullie deze onvolkomenheid acceptabel vinden, dus niets meer aan doen, of zouden jullie de fout herstellen? Ik zou zelf denken, dat de sterkte nog voldoende zal zijn voor het doel: er komen boeken en elpees op te staan, en zelf schat ik in, dat het niet zal scheuren, omdat ruim 85% van de lengte van de verbinding wel verlijmd is van deze twee planken. Op het oog zie je de kier niet, je moet het geheel tegen het licht houden en onder de juiste hoek kijken, anders zie je er geen licht door schijnen. Esthetisch is het dus zondermeer geen probleem.

Het is geen hele grote moeite de desbetreffende planken opnieuw doormidden te zagen op de desbetreffende lijmnaad opnieuw te schaven en verlijmen. Wat denken jullie? En voor een volgende keer zal ik nog beter controleren alvorens te verlijmen... (ik deed al wel een visuele controle, maar dit was vrij subtiel)

Hierbij een foto van de plank tijdens het klemmen / drogen:

P1310372.JPG

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.184
2.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
van schaven heb ik geen kaas gegeten
maar ik bewonder collega's die hout op die manier vlakken en rechten

kan het zijn dat de lijmklemmen allemaal langs dezelfde kant liggen ?
het staat me voor dat velen die om en om leggen
(zelf gebruik ik een lijmpers/-raam, dus deze techniek pas ik niet toe)

zou je kieren die door de dikte van het hout lopen, met een lamp er onder kunnen opsporen ?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
448
189
Almen aan zee
Ik zou het lekker zo laten.
Zeker met dat je aangeeft dat zo'n 85 % van de naad wel verlijmd is,
dat zit wel goed

Mocht je nog meer planken willen samenstellen:
dan met mes en groef, of tweezijdig een groef en met een losse veer.

• Leuk
Waarderingen: rinus

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
706
308
Zutphen
Het is sterk genoeg, of je ermee wil leven is aan jou. 3 planken kan je beter in twee keer lijmen. Een rei gebruiken is nuttig, planken na schaven op zijn kant zetten op elkaar en met tegenlicht controleren is nog beter. Nog beter is dan droog klemmen in het midden, als je ze niet kunt bewegen aan de uiteinden, zit je goed.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.504
1.185
Enschede, Twente
Misschien niet genoeg klemmen gebruikt. Een klem geeft druk in de vorm van een driehoek, met de punt waar de klem het hout raakt en de overliggende zijde is dan de lijmnaad. De hoek is twee keer 45 graden, zo ongeveer en de druk wordt wat minder richting de hoeken. Je wilt wat overlap van die hoeken bij de lijmnaad om een beetje gelijkmatige druk te krijgen.
Met dit beeld voor ogen snap je dat met smalle planken meer klemmen nodig zijn, of dat je dan een truuk moet gebruiken door een extra deel niet te verlijmen mee te klemmen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.170
339
Het is geen hele grote moeite de desbetreffende planken opnieuw doormidden te zagen op de desbetreffende lijmnaad opnieuw te schaven en verlijmen.
Heb je een invalzaag met voldoende lange geleiderail; dan kun je op de naad doorzagen en dan direct verlijmen.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
213
156
Zuid Holland
Ik ben nu ook een set panelen aan het maken en controleer de rechtheid altijd door de twee planken die tegen elkaar gelijmd worden even tegen het licht te houden om de aansluiting te controleren. Komt er licht door heen dan nog even schaven, zo niet dan de volgende naad checken. Blijf je kleine imperfecties houden, dan kun je overwegen om met woodmax lijm te werken. Die heeft een goed vullende werking en kan prima een kier van 1 mm of zelfs meer dicht maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.