Plank vlakken

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Ik wil een tafelblad maken maar één van de planken is nogal krom!
Hoe zou ik dit oplossen met zo min mogelijk verlies?
Ik zie het niet dadelijk zitten !
Grts,
Rudy
IMG_2688.JPG
 

Hiertebreeddaartelang

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
427
29
P'beek
Doormidden en de afzonderlijke stukken vlakken en op dikte maken of 1 kant en 2 zijkanten vlakken en de niet vlakke kant aan de onderzijde van het blad gebruiken?
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.348
69
Fryslân
Een nieuwe plank halen lijkt me de meest makkelijke oplossing.
Of anders zoals htbdtl zegt, door de midden zagen en apart vlakken. En dan 1 deel tussen 2 bredere delen gebruiken. Dan valt het het minste op.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
348
98
Gewoon vlakken tot 'ie vlak is, en dan alle andere planken ook tot die dikte schaven :).
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
900
133
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie het niet dadelijk zitten !
wij wel 🤣
ik sluit me bij de collega's aan
ofwel doorzagen en apart vlakken
ofwel vlakken, maar ik zie dat de plank zelfs scheluw is, dus veel zal je er niet van over houden wanneer ze mooi haaks is
Gaat dat niet te veel opvallen waar die plank aan mekaar gezet is ?
dat hangt van de tekening van het hout af
ik zie daar weinig nerflijnen in
er is een kans dat dit niet opvalt als je de planken goed naast mekaar schikt
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Andere planken zijn ondertussen ook al wat scheluw, maar zoals het filmpje gaat niet lukken met een plank van 240cm vrees ik! Welke kant kan ik het best vlakken hol of bolle zijde?Eerst over de tafel en dan op dikte schaven ?
Mvg,
Rudy
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.143
39
Almere
Als je het echt met die plank moet doen is het advies de bolle kant naar beneden (begeleiden dus niet vanaf het begin aandrukken) en daarna vandikte...ik denk dat het advies de plank over de lengte te halveren nog steeds kan helpen.
 
Laatst bewerkt:

Hiertebreeddaartelang

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
427
29
P'beek
Holle kant naar beneden op de vandiktebank.

Als je de bolle kant beneden houdt is er onvoldoende “recht” contactvlak met zo mogelijk een nog boller plank als gevolg.

Wanneer de holle kant beneden ligt is er in iedergeval iets van een referentievlak.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.411
95
Bolle kant naar boven. De twee kopkanten met een losse elektrische schaaf zo veel mogelijk op maat maken. Je wil aan de kopkanten zoveel mogelijk dikte over houden. Dat het blad in het midden dunner is zie je niet van af de bovenkant.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
39
5
Mischien het hout op stapelen op een vlake vloer en een poos echt zware gewichten op plaatsen
In combinatie met spanbanden, als je geluk hebt trekt het weer bij , zo heb je er weinig aan
Voor een lange tafel , hout te nat? Niet goed uit de droog/stoom oven gekommen?
Vaak gebeurt het bij bouw markt hout het trekt al krom als je er na kijkt , als je het los thuis hebt,
Het leeft nog , het beste hout gebruiken wat is uitgewerkt voor een tafel
Oude techniek met boten bouw het hout op nieuw stoomen en buigen in model
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
39
5
Mischien zie ik het verkeert maar die man in dat filmpje is wel verkeert bezig begint wel goed,
Als je kijkt naar hoe scheef die plank is in het begin en wat hij er dan af haalde klopt niet,met wat hij over houd ,
Ga je daar na nog die plank door de vandikte doen blijft er weinig van over ,
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
900
133
Klein-Brabant, Vlaanderen
Grappig 2 tegengestelde meningen, ik onthou me nu van advies
beide meningen kunnen het bij het rechte eind hebben
maar het is aan jou om de keuze te maken
bij een plank die niet recht is, kijk je hoe je er de grootste langs alle kanten rechthoekige 'balk' uit kan halen
en daar schaaf je naar
van zodra je 2 zijden vlak + haaks geschaafd hebt, kan ze door de vandikte
steek je ze er eerder door, dan komt ze er praktisch even bol of hol uit als ze er in gegaan is
want de aandrukrollen zullen de plank zo veel mogelijk tegen de vandiktetafel proberen te drukken
hoe dunner de plank, hoe meer de aandrukrollen ze 'vlak' zullen kunnen drukken, hoe meer ze er even krom of bol uit zal komen
uit scheluwe planken kan je slechts een kleine vierkante rechthoekige 'balk' halen
zaag je die eerst doormidden, dan wordt de bereikbare rechthoekige sectie groter
ivm vlakken
da's makkelijkst als je de plank met de holle kant onderaan legt
dus bolle kant bovenaan
dan raken het begin + het einde van de plank de vlaktafel
je kan ze ook met de bolle kant onderaan leggen, maar dan moet je er voor zorgen dat de plank er in 1 horizontaal rechte lijn over gaat
hoe bereik je dat zonder de plank vooraan + achteraan op de vlaktafel te laten steunen ?
joost mag het weten
mijn praktijkervaring: heb ik een plank die redelijk krom staat, dan leg ik ze met de holle kant weg van de vlaktafel
dus begin + einde van de plank steunen op de tafel
dan duw ik ze tot ongeveer het midden over de schaafmessen
nadien draai ik ze in hetzelfde horizontale vlak om (180°) & herhaal ik die bewerking
uiteindelijk zal de holle kant bijna de schaafmessen raken
dat is het ogenblik om de plank in zijn geheel over de schaafmessen te halen tot ze vlak is
idem voor de dunne zijde
tot je een L in 90° bekomt
pas nadien door de vandikte
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.