Plank schuin schaven over de lengte

Ambidexterity

Actieve deelnemer
In mijn project moet ik met een afwerk plank een verschil in dikte opvangen, de plank is 150 mm x 28 mm dik en 2520mm lang.

Aan een kant moet de plank 26 mm worden en aan de andere zijde 12 mm, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik zat te denken om 2 lange spieën te zagen die aan een kant 12 mm is en de andere kant 2 mm, vervolgens dit aan de plank te verlijmen.
Dit geheel een paar keer over de schaaf machine te laten lopen.

Of gaat dit niet werken en kan het anders/beter?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
mogelijkheid: plank bevestigen op rechte plank en opspieën zodat je de gewenste helling krijgt en dan door de vandikte.
foto toegevoegd voor het vlak krijgen van geschotelde en getorste eiken plank

had spietjes bevestigd met secondenlijm en activator. Kan ook met hotglue. kan je gemakkelijk terug verwijderen en ben je zeker dat alles goed vastzit

vandikte.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en Mbeldman

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Ik begrijp niet helemaal wat je wil omdat je ook over een getorste plank hebt.Ik veronderstel dat je dat er graag eerst uit hebt.

In het onderstaande filmpje wordt een techniek getoond waarbij er minimaal verlies is en waar heel bewust zonder spieën wordt gewerkt, juist om het verlies zo klein mogelijk te houden.
Het filmpje is in het Frans. Indien dit een probleem zou zijn: gewoon uitkijken je ziet heel duidelijk wat hij doet.


groeten,
Ornament
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nee, de plank is niet getorst, of beter gezegd, ik heb de plank nog niet.

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn startpost.
Ik heb met een constructie te maken waar een fout in is gemaakt en dit verschil moet ik zien weg te werken.

De bedoeling is dat ik een rechte plank gaat kopen wat opzicht geen probleem is aangezien ik die zelf kan uitzoeken bij de houthandel.

Die lange spieën waar ik het over had kan ik zagen van bijvoorbeeld underlayment of zoiets wat ik nog hebt.
De spieën dacht ik dan te lijmen tegen de achterzijde en dan het geheel op de schaafbank weg schaven.
Eventuele lijmresten is geen probleem aangezien dit de achterkant is.

Zoiets had ik bedacht, zoiets doet Wimpie ook begrijp ik, alleen dan met een getorste plank.
Het idee is hetzelfde denk ik.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Ik zou het ook op een vandiktebank doen, op een vlakbank gaat dit je niet lukken.
Even een slede maken waar je de plank op kan 'afstellen' met wat wigjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Met de bovenfrees zou ook kunnen. Span/schoef het hout schuin vast tussen twee latten en dan frees je eraf wat je kwijt wil. Misschien moet je dan nog een klein randje nabewerken.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Plank van 12 mm gebruiken? En dan deze er "schuin"' inzetten door aan de achterkant aan de dikke kant 14 mm op te dikken met een latje of paar latjes? Of wordt de gehele plank zichtbaar?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oke, beter een vandiktebank dus.
Een schaafbank lukt het misschien niet zo goed om het stabiel te houden ga ik dan van uit.
Ik dacht aan een schaafbank omdat ik dan aan de kant schaaft waar ik die spieën op lijmt, bij een vandiktebank gaat dat niet.
Ik kan die spieën natuurlijk ook voorzichtig weg tikken met een beitel, een beetje met de hand schaven en daarna schuren.

Maar ik denk dat dit beter kan en ik ben wel nieuwsgierig hoe ik dat moet zien met die slede en die wigjes?

@koffiedrinker, die plank blijft in het zicht en dan kijk je net tegen die rand aan.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
neem gewoon een plank mdf of multiplex, iets langer en breder dan de plank die je wil schaven. bevestig voor en achteraan een blokje zodat de plank in de lengterichting al gefixeerd is. Vervolgens leg je de plank onder de gewenste helling zodat je uiteindelijk aan 1 kant 2mm wegschaaft en de andere kant 16mm. Vervolgens steek je aan de zijkanten spietjes of wiggen om de plank overal te ondersteunen. die kan je vaslijmen of nagelen. En dit in zijn geheel door de vandiktebank en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
ik moet zeggen dat ik zoiets met die afmetingen nog gerust uit de losse hand met de vlakbank zou doen.
Uiteraard niet in 1 handeling, maar zou prima gaan zonder veel poespas met wiggen enz.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
ik moet zeggen dat ik zoiets met die afmetingen nog gerust uit de losse hand met de vlakbank zou doen.
Uiteraard niet in 1 handeling, maar zou prima gaan zonder veel poespas met wiggen enz.
Dat gaat inderdaad prima. Maar het vraagt wel een beetje ervaring en handigheid om de plank stabiel te houden.
Dit kan ook goed met de hand gedaan worden. Of als je de plank niet stabiel weet te houden op de vlakbank de aanzet met een handschaaf. Als je eenmaal een vlak stuk onder de juiste hoek hebt van een cm of 4 breed ben je vertrokken op de machine.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Oke, beter een vandiktebank dus.
Een schaafbank lukt het misschien niet zo goed om het stabiel te houden ga ik dan van uit.
Ik dacht aan een schaafbank omdat ik dan aan de kant schaaft waar ik die spieën op lijmt, bij een vandiktebank gaat dat niet.
Ik kan die spieën natuurlijk ook voorzichtig weg tikken met een beitel, een beetje met de hand schaven en daarna schuren.

Maar ik denk dat dit beter kan en ik ben wel nieuwsgierig hoe ik dat moet zien met die slede en die wigjes?

@koffiedrinker, die plank blijft in het zicht en dan kijk je net tegen die rand aan.
Dit is het idee:
(zijaanzicht)
Untitled.png


Die wig hoeft dan natuurlijk niet één stuk hout te zijn, maar kan ook een dik plankje aan één kant en een dunner plankje aan de andere kant zijn.

( en zorg er natuurlijk voor dat je niet in één keer de hele hoogte er af probeert te frezen, het hoogste punt zit op mijn tekening aan de achterkant, daar zal je de vandikte bank op moeten afstellen om in meerdere malen elke keer een paar mm er af te halen.)
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Als je op youtube zoekt op 'planer sled' kan je ook heel veel vinden.
Dit vond ik wel een mooi filmpje: knip

edit: dat filmpje was iets te veel een andere toepassing om nuttig te zijn voor dit topic
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
74
8
Oss
Volgens mij is dit met een goede zaag ook gewoon te zagen. Zaag met grote regelmaat wiggen van hout van 80 mm dik voor verschillende toepassingen. Hout aftekenen op de slee leggen en meten na geleider kun je het zo rustig gemak zagen.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
74
8
Oss
Maar zagen zal wel stuk makkelijker zijn
Ik zou mijn vandiktebank of beitels er niet graag aan blootstellen omdat het wel goed vast of opgeklemd moet zijn.
Maar zou het ook nog wel met bovenfrees durven. Heb ooit tafelblad met handbovenfrees gevlakt. Maar plank komt toch niet in zicht desnoods mal of contramal maken en zagen eventueel oneffenheden met blokschaaf bijwerken wel het makkelijkst en snelst en veiligst. Bij vandiktebank heb je boven en onder rollen. De onderste doen in dit geval niets. Daarnaast moet de mal ook stijf zijn. Je zou zeggen blad ondersteunt maar in praktijk blijkt dit niet altijd te zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.