Pax schuifdeur -> Scharnier?

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Is er iemand die ervaring heeft met het omzetten van een Pax schuifdeur naar een deur met scharnieren?

Ik wil mijn kast graag verplaatsen en heb nu schuifdeuren (2 x 1 meter). Dit zijn losse delen van 4 x 50 centimeter net als de blokken van de kast zelf. Ikea zelf geeft (uiteraard) aan dat het standaard niet kan. Er zitten geen voorgeboorde scharniergaten. Aangezien de deuren massief zijn langs de randen lijkt het me wel mogelijk.

Misschien is er iemand die hetzelfde dacht en dit ook al gedaan heeft?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoeveel ervaring en gereedschap heb je? Met een goede (pot)boor, een malletje en een rolmaat kom je al een heel eind.
Je moet in zowel de deur als de korpus gaten hebben, waarbij de maatvoering minder spannend is dan je in eerste instantie denkt. Als het goed is, zitten in de korpus al 5mm gaten hoh 32mm
Je moet verder rekening houden met planken of lades en scharnieren kopen die 110graden openen.
Je mag niet te diep boren omdat je anders door de afwerking prikt met de potboor en je moet oppassen dat de niets uitbreekt.

Als je een potboor, boortjes en misschien een mal allemaal nog moet kopen, is een nieuwe deur waarschijnlijk een betere oplossing.

Het kan, als je een deur verknalt moet je alleen een nieuwe deur halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinyl

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Heb wel wat ervaring wat dat betreft, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Ik ga inderdaad denk ik gewoon een poging wagen. Heb een Blüm boormal, volgens mij zijn de ikea scharnieren redelijk hetzelfde.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je moet verder rekening houden met planken of lades en scharnieren kopen die 110graden openen.
mogelijks zit hier een schoonheidsfoutje
met binnenlades zit je aan een scharnier van 155°
de utrusta-reeks van ikea is in praktijk blum
als we ikea mogen geloven, dan opent die bij hen slechts 153 ipv 155°
1626355108466.png


Heb een Blüm boormal, volgens mij zijn de ikea scharnieren redelijk hetzelfde.
inderdaad
dus met je blum-mal raak je er uit

Pax schuifdeur naar een deur met scharnieren
opliggende of inliggende deur ?
gaan de deuren passen ?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het enige probleem wat ik me kan bedenken is dat de deuren meestal wat dikker zijn dan bv de keukenkast deuren, dus moet je scharnieren hebben die de deur ver genoeg van de zijkant weghalen om die dikte erin de kunnen draaien als je begrijpt wat ik bedoel. De meeste scharnieren zijn berekend op de wanddikte van de kast zelf.
 

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Nou het het lijkt me dat met de scharnieren van Ikea zelf het zou moeten kunnen, aangezien dezelfde opstelling zowel met scharnieren als schuifdeuren te plaatsen is. Ik zal uit nieuwsgierigheid gewoon eens gaan buurten bij de ikea of ik verschil zie.

Het gaat om opliggende deuren, de deur die je bij Ikea koopt is 50cm. Voor een kast van 1 meter breed koop je er 2. Bij de schuifdeur bestaat deze uit 2 panelen van 50 cm die aan elkaar zitten. Moet dus gaan met hun eigen scharnieren :)

@ZotVanHout: wat bedoel je met "dus met je blum-mal raak je er uit"? Dat ik door het hout ga? Of dat het daarmee lukt? Aan je naam te zien is het mss een taalverschilletje :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
"dus met je blum-mal raak je er uit" nederlandse vertaling: dus met je blum-mal krijg je het wel voor elkaar.

Ik neem aan dat die 50CM brede deuren wat minder dik zijn dan de 100cm dikke deuren? Als ze ongeveer even dik zijn als de kastenwand zelf gaat dat zeker lukken, de 100CM deuren zijn bijna 34mm dik, dus vandaar mijn opmerking.
 

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Deze zijn 21mm, dat moet goed gaan lijkt me. De kast zelf is allemaal 18mm..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout: wat bedoel je met "dus met je blum-mal raak je er uit"? Dat ik door het hout ga? Of dat het daarmee lukt? Aan je naam te zien is het mss een taalverschilletje :)
sinds de zuidelijke & noordelijke nederlanden staatkundig gescheiden zijn, is ons & jullie nederlands ietwat anders geëvolueerd
met 'er uit geraken' bedoelen wij dat het probleem oplosbaar is, dat je het met je blum-mal voor mekaar krijgt
'door het hout gaan' bedoelde ik zeker niet letterlijk
de uitdrukking 'door het lint gaan' gebruiken wij wel

concreet ivm 'door'
ik denk dat de boordiepte voor blum-scharnieren 13 mm is
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze zijn 21mm, dat moet goed gaan lijkt me. De kast zelf is allemaal 18mm..
wanneer ik scharnieren op kastdeuren wil plaatsen, zaag ik steeds eerst een strook met dezelfde lengte als de deuren + dezelfde dikte
pas wanneer die op de kast past zoals het hoort, boor ik de scharniergaten in de deuren
ik heb de ecodrill van blum, dus geen boormal nodig
kijk eens hoe je met jouw boormal het scharniergat positioneert
op de technische tekening gaat de boorrand van 3 tot 8 mm
mogelijks maak je best je eigen malletje met behulp van dat van blum
dit is de 155° van blum
hoofdzakelijk gebruik ik de onyx, omdat die in een witte keuken mooier oogt dan een alu-achtige
1626358115803.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vinyl

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Dank allen! Boor niet zo veel scharnieren dat het de Ecodrill aanschaffen rechtvaardigt. Ben inderdaad zelf ook wel van plan om het eerst uit te testen voor ik de boor er in zet.

Heb een 3d printer dus wss maak ik op die manier een mal op basis van andere ontwerpen die er al voor te krijgen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.