PAX handzaag

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de PAX handzagen? Deze worden verkocht door Dieter in Duitsland. Ik ben al een tijdje op zoek naar een lange goede zaag, maar ik heb deze keer geen zin om weer honderden euro's op tafel te leggen.

Dank.
 
D

Dulcimer

Guest
Ik heb een Pax, twee oude Disstons en een oude Atkins ( de beide laatsten zijn Amerikaans). De tanden van de Pax zijn goed gescherpt, het blad loopt vanaf de tanden naar boven toe steeds smaller waardoor je minder zetting nodig hebt om te voorkomen dat de zaag vastloopt. Wat ik minder goed vind is het handvat; 't is voor mijn (grote) handen te klein, de randen waar je hand in past zijn nogal rechttoerechtaan.
Voor minder geld koop je een goede Disston of Atkins zaag ( bij Ducotools); meest tevreden ben ik over een Atkins silversteel zaag uit 1930 met appelhouten handgreep en versiering in een bloemmotief; perfecte handgreep, 't staal toont amper roest. Je moet echter wel weten hoe je zo'n zaag moet scherpen, daarover wil ik samen met Kees( = Seek op 't forum nog 'n topic wijden) en dat zal binnenkort gebeuren. Als je daar op niet wil wachten tik je " hand saw sharpening" in onder Google en je krijgt allerlei informatie. Let op bij de koop dat je ofwel kiest voor een afkortzaag of een schulpzaag; de hoeken van de tandjes lopen heel anders; een schulpzaag is aanmerkelijk eenvoudiger te scherpen dan een afkortzaag.
Disston en Atkins hebben overigens ook een blad dat steeds nauwer wordt richting de bovenkant (tapered steel).
Als je zo'n oude/antieke zaag koopt kijk dan naar het uiteinde; is dat vrij smal geworden dan is dat een teken dat die zaag veel geslepen is en die moet je dus niet kopen, veel roest is ook "niet kopen" . Een zaag met een stukje dat afgebroken is van het handvat is goedkoper; dat herstel je zelf met een bijpassend stukje hout en de gebruikswaarde is weer in orde.
Groet,
Frans
 
D

Dulcimer

Guest
Bijgaand wat foto's van mijn Atkins zaag



Succes met de aankoop.
Frans

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor een 'gewone' timmermanszaag kan je inderdaad op zoek gaan naar een antiek exemplaar. Maar kapzagen is een ander verhaal. Die worden zelden aangeboden.
Het probleem van het te kleine handvat voor grote handen komt me bekend voor. Maar als je echt grote handen hebt, zijn veel handvatten aan de kleine kant. Zowel van oude als nieuwe gereedschappen.
Overings ben ik erg tevreden van de Pax kapzaag. Een zwaluwstaartzaagje staat nog op mijn verlanglijstje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor een 'gewone' timmermanszaag kan je inderdaad op zoek gaan naar een antiek exemplaar. Maar kapzagen is een ander verhaal. Die worden zelden aangeboden.
Het probleem van het te kleine handvat voor grote handen komt me bekend voor. Maar als je echt grote handen hebt, zijn veel handvatten aan de kleine kant. Zowel van oude als nieuwe gereedschappen.
Overings ben ik erg tevreden van de Pax kapzaag. Een zwaluwstaartzaagje staat nog op mijn verlanglijstje.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Het gaat in mijn geval inderdaad over een "timmermans" zaag en in het byzonder een schulpzaag (om te beginnen). Ik heb al een aantal "speciale" zagen zoals een zwaluwstaartzaag etc.

Ik heb ook relatief grote handen, maar wellicht zijn de jouwe nog groter (altijd baas boven baas). Ik begrijp dus dat die Pax niet slecht is dus, behalve een mogelijk te klein handvat. Het zelf slijpen van een zaag is wederom een skill die je moet leren en dat wil ik ook zeker wel, maar dat stl ik liever nog wat maanden uit. Ik neem aan dat er een mogelijheid is om zo'n zaag te laten slijpen, maar ik heb geen idee nog waar dat kan.

Is er iets te zeggen over de ideale lengte van zo'n zaag? Ik dacht zelf iets van rond de 22".
 
D

Dulcimer

Guest
De Pax die ik heb gekocht is een 26 inch; 22 lijkt mij net wat te klein. Pax is beslist niet slecht; 't is zéker kwaliteitsgereedschap. Maar; als je zo'n zaag koopt koop je 'm voor je leven, bij zo'n zagen hoort dan dat je 'm kunt scherpen. Volgens mij kost zo'n Pax nu bij Dieter Schmidt Euro 78,00 als ik mij niet vergis. Een goede Atkins of Disston 40 tot 60 Euro. Van wat je bespaart op de Pax koop je bij een oude zaag een zettang en de vijlen er bij. Of je nou en PAx neemt, een Disston of een Atkins; je zult moeten leren scherpen. Ik adviseer je te beginnen met een oude zaag als oefenobject; dat leren scherpen valt heus wel mee.
Wat 't handvat betreft; ik heb beide zagen nog eens ter hand genomern en de grootte van 't handvat is vrijwel gelijk; 't verschil zit 'm er in dat de Atkins afgeronde hoeken heeft waardoor die als gegoten in je hand past, de Pax heeft wat hoekige randen en dat vind ik jammer voor zo'n kwaliteitszaag.
Overigens is Zweihaak zojuist begonnen met een beschrijving over 't scherpen van zagen aangevuld door Kees.
't Zal heus mogelijk zijn om een handzaag te scherpen bij een slijperij, maar ik heb er geen ervaring mee.



Ik kon 't niet laten om dit beest er nog bij te zetten; een Amerikaanse Disston boomzaag ( helaas mist die het handvat voor tweemansbediening; moet ik nog eens maken)


Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb onlangs vier handzagen (timmermanszagen) gekocht voor 10 euro. Alleen de verzendkosten naar België vielen wat tegen (20 euro). De zagen zijn nu proper gemaakt, gezet en geslepen. Het slijpen kan nog beter, maar ze zagen prima. Vorig jaar heb ik een 'Duifje' gekocht voor 2 euro op een rommelmarkt.
Over de standtijd kan ik nog niets zeggen, maar voor wat ik betaald heb, moet je het niet laten. De vijlen kosten meer dan de zaag. Zeker het 'Duifje' vreet een vijl op.Even rondkijken op Marktplaats kan mooie dingen opleveren.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
De Pax die ik heb gekocht is een 26 inch; 22 lijkt mij net wat te klein. Pax is beslist niet slecht; 't is zéker kwaliteitsgereedschap. Maar; als je zo'n zaag koopt koop je 'm voor je leven, bij zo'n zagen hoort dan dat je 'm kunt scherpen. Volgens mij kost zo'n Pax nu bij Dieter Schmidt Euro 78,00 als ik mij niet vergis. Een goede Atkins of Disston 40 tot 60 Euro. Van wat je bespaart op de Pax koop je bij een oude zaag een zettang en de vijlen er bij. Of je nou en PAx neemt, een Disston of een Atkins; je zult moeten leren scherpen. Ik adviseer je te beginnen met een oude zaag als oefenobject; dat leren scherpen valt heus wel mee.
Wat 't handvat betreft; ik heb beide zagen nog eens ter hand genomern en de grootte van 't handvat is vrijwel gelijk; 't verschil zit 'm er in dat de Atkins afgeronde hoeken heeft waardoor die als gegoten in je hand past, de Pax heeft wat hoekige randen en dat vind ik jammer voor zo'n kwaliteitszaag.
Overigens is Zweihaak zojuist begonnen met een beschrijving over 't scherpen van zagen aangevuld door Kees.
't Zal heus mogelijk zijn om een handzaag te scherpen bij een slijperij, maar ik heb er geen ervaring mee.



Ik kon 't niet laten om dit beest er nog bij te zetten; een Amerikaanse Disston boomzaag ( helaas mist die het handvat voor tweemansbediening; moet ik nog eens maken)


Attached files

Wat een prachtige zaag die linker!

Sorry voor het ophalen van dit oude topic maar in deze post had je het er over om zaagtechnieken vast te leggen in een topic, nu is het ondertussen 2015 maar helaas kan ik het topic niet vinden, uiteraard is er veel te vinden via google over het slijpen van zagen, paul sellers heeft er een video over gewijd desondank lukt het me nogsteeds niet om zagen mooi scherp te slijpen. heb je het topic geschreven?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
logans cabinetshop op youtube heeft er ook een video over erg uitgebreid meen ik. Moet je ff zoeken.

Dank, zeer informatieve video, kkan hem iedereen die wil leren slijpen van zagen aanraden!
Zo wist ik dus niet dat de standaard hardpoint zagen van de bouwmarkten niet herslijpbaar zijn:eek::rolleyes:, scheelt heel erg veel ergenis!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.