Paul Sellers prepareert een setje beitels van de Aldi

tuoh

Oud hout
Als je 598 episodes na elkaar bekijkt van iets of iemand dan ben je die wel beu gezien. Maar ligt dat aan het onderwerp of aan de kijkgewoonte? Van al wat ik al zien passeren heb op het net aan al dan niet zelfverklaarde goeroe's is Paul Sellers toch één van de gunstige uitzonderingen. De man is een vakman, dat straalt uit elke handeling en elke gereedschapstoets, wie er oog voor heeft ziet dat van ver. Hoe ie met zijn vrouw omgaat interesseert mij niet echt:D:D
Het is eigen aan het medium (internet) dat men snel uitgekeken raakt op iets of iemand denk ik, maar dat doet niks af aan de kennis van de persoon in kwestie.

De man wijst er meermaals op, en laat ook zien dat niet het (dure) gereedschap, maar de man erachter het verschil maakt bij het werken ermee. Als je de klus even goed kan klaren met een beitel van 5 euro waarom dan een exemplaar kopen van 45 euro. Tenzij je die dure veel mooier vind natuurlijk, maar dat is een ander thema;)

Er leiden meer wegen naar Rome, andere dan de weg die Paul Sellers toont, maar het is toch een mooie route:D:D

Mvg,

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De man wijst er meermaals op, en laat ook zien dat niet het (dure) gereedschap, maar de man erachter het verschil maakt bij het werken ermee. Als je de klus even goed kan klaren met een beitel van 5 euro waarom dan een exemplaar kopen van 45 euro.

Precies! Ik won mijn eerste (en enige...) prijs bij een fotowedstrijd met een tijdopname met een Kodak boxcamera met 6x9 rolfilm.;)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@ marplesfan Ja ik heb de steen met water geprobeert deed het ook. maar hij werd zo krom als een hoepeltje. toen het water er uit was verdampt, ben ik maar overgestapt op olie.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...Als ieder zijn kant kiest, worden we geen van allen wijzer... De waarheid van deze waanzin zal zoals altijd wel ergens in het midden liggen

Een mening is naar mijn opinie enkel goed om van te veranderen...

Maar als je iets zegt wat wellicht gedachten kan oprakelen, of tot andere inzichten kan leiden. Als je wil tot communiceren begint bij het testen van je eigen kennis, dan sta je toch ook open voor kritiek...?
...
Neem nou Sellers, die zich af en toe letterlijk jezus ( schrijf je dat met een hoofdletter...?) zelf waant en ik moet zeggen dat zijn leerzame informatie begint af te brokkelen na 598 episodes van; kijk eens hoe geweldig ik ben...
Liefs,

Caspar

Caspar, ik denk dat de kennis en ervaring van meneer Sellers absoluut geen discussie punt kan zijn.

Maar laten we eerlijk zijn, afgaande op jouw goede bijdrage aan dit forum, ben jij ook erg zeker van jouw gelijk. Dus wat dat betreft lijk jij volgens mij ook behoorlijk op meneer Sellers.

Twee vakmannen die allebij precies weten hoe het moet... ook hier zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Tis absoluut geen verwijt of aanval, maar het viel mij op dat jij en Sellers vaak behoorlijk afwijkende ideeën hebben en jullie zijn allebij er vrij zeker van dat jullie het bij het rechte eind hebben.

Je leert van iedereen, ook van amateurs kan je wat opsteken, je wilt niet weten hoeveel ik van mijn kinderen heb geleerd de afgelopen jaren...

Liefs,
Con
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Er zijn vele wegen om naar Rome te komen. Alles machinaal of alles met de hand. Snijdend draaien of schrapen en schuren. Slijpen en wetten elektrisch of met de hand, als je het beheerst krijg je een perfect resultaat. Natuurlijk zal er wel een uitzondering zijn maar die bevestigd de regel.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ja ik heb de steen met water geprobeert deed het ook. maar hij werd zo krom als een hoepeltje. toen het water er uit was verdampt, ben ik maar overgestapt op olie.

Het kan ook droog, geeft propere handenen een scherpere snee volgens Juranitch (de snee opduwen tegen de oliesmurrie maakt die weer bot). Je kan de steen dan wel opruwen als ze dichtslibt, maar mogelijks voldoet dat niet.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
@ marplesfan Ja ik heb de steen met water geprobeert deed het ook. maar hij werd zo krom als een hoepeltje. toen het water er uit was verdampt, ben ik maar overgestapt op olie.

blom, altijd je steen nat houden met een plantenspuit, of onder de kraan,dat krom worden is normaal gewoon af en toe vlakken.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
;)


Er zijn vele wegen om naar Rome te komen. Alles machinaal of alles met de hand. Snijdend draaien of schrapen en schuren. Slijpen en wetten elektrisch of met de hand, als je het beheerst krijg je een perfect resultaat. Natuurlijk zal er wel een uitzondering zijn maar die bevestigd de regel.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Nog nooit betaald vor wetstenen? Wat gebruik je dan? Keien uit de tuin?

Massis,...HAHA,. dat nog net niet,ken iemand die in de natuursteen handel zit begrijp je, deze krijgt buiten zijn handel heel veel steen monsters aangeboden waar ik er veel van probeer en wat goed slijpt of polijst hou ik en gebruik ik , heb nu een kast vol geweldige stenen voor bijna niks (flesje wijn)....



Sorry,..... mensen voor de drie posten achter elkaar!
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Caspar, ik denk dat de kennis en ervaring van meneer Sellers absoluut geen discussie punt kan zijn.

Maar laten we eerlijk zijn, afgaande op jouw goede bijdrage aan dit forum, ben jij ook erg zeker van jouw gelijk. Dus wat dat betreft lijk jij volgens mij ook behoorlijk op meneer Sellers.

Twee vakmannen die allebij precies weten hoe het moet... ook hier zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Tis absoluut geen verwijt of aanval, maar het viel mij op dat jij en Sellers vaak behoorlijk afwijkende ideeën hebben en jullie zijn allebij er vrij zeker van dat jullie het bij het rechte eind hebben.

Je leert van iedereen, ook van amateurs kan je wat opsteken, je wilt niet weten hoeveel ik van mijn kinderen heb geleerd de afgelopen jaren...

Liefs,
Con

Nou dat valt mee hoor, hoezeer ik overtuigd ben van wat ik zeg. Ik denk eerder juist onderzoekend te zijn. Wat niet weg neemt dat ik mezelf uit alsof ik er al ben, maarja als je je overal voor moet verontschuldigen dan komen we nooit ergens...

Ik vind de lessen van Sellers zeker wel leuk maar niet ECHT goed. Het is misschien te kritisch, maar ik vind dat het minder episodes mogen zijn, die gewoon beter in elkaar zitten, beter camera werk, veel minder praten, de beelden zijn vaak erg slecht te zien. En bijvoorbeeld de aflevering handmatig een plank op maat maken is gewoon echt bar slecht en zo zijn er veel meer. Dat kan die dus gewoon niet, of niet goed en dat is niet erg maar maak er dan geen video van.

Bovendien heeft de man geen smaak ( dat moet je ook ontwikkelen denk ik...) het spijt me maar de projecten die hij maakt zijn gewoon echt slecht ontworpen of ronduit lelijk.

Hij heeft zeker hele goede tips voor beginners als ook voor gevorderden, maar het is verre van een compleet programma... en ik zie daar ook weinig ontwikkeling in na al die afleveringen.

Vakmannen zijn er genoeg, maar ben je ook een docent...

Zo vind ik die maffe Roy Underhill zo maf niet meer...nu ik door begin te krijgen na al die afleveringen hoe goed alles in elkaar steekt en hoe goed deze man is voorbereid op wat hij doet.

Een beetje zelfspot zou meneer Sellers geen slecht doen...maar ik vrees...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik versta wat je bedoeld Caspar. Ik mag dan zelf een grote fan zijn van Sellers, ik deel in elk geval zijn smaak niet :D. Videotechnisch is ook niet altijd alles wat het moet zijn maar daar stoor ik mij niet zo aan. Er staat veel slechter op YouTube :).

Daar komt nog eens bij dat z'n blog nog maar drie jaar online is en de YouTube filmpjes nog maar twee jaar. Een beginner dus. Toch ben ik blij dat ook de minder goede video's online komen, want ook daar leer je uit bij. En uiteraard heeft ieder z'n eigen stijl en persoonlijkheid, maar ik stoor er mij niet aan als een vriendelijke grootvader gewoon wat te lang blijft praten.
Wat Sellers vooral probeert te doen is mensen te inspireren om zelf dingen te gaan maken, zelf te ontwerpen. En als ik voor mijzelf spreek kan ik gerust zeggen dat geen enkele andere houtbewerker mij zo geïnspireerd als Sellers, en ik heb er al behoorlijk wat de revue zien passeren.
Als je kijkt hoeveel mensen er wereldwijd Sellers volgen denk ik dat hij hier in elk geval wel in geslaagd is. In een tijd waar er een vrij groot aanbod is zoveel mensen aanspreken is toch wel een verdienste, los van wat beter kan, mooier of interessanter is.

Voor mij hoeft hij helemaal geen docent te zijn, geef mij maar een stielman bij wie ik af en toe eens in de werkplaats mag kijken. Heerlijk.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het mooie aan Sellers vind ik zijn eenvoudigheid, en niet de overdreven media geilheid die veel van de anderen wel hebben.
Met bv gemanicuurde vingers met tot in de puntjes gevijlde nagels :)
De beginnende houtbewerker kan er denk ik aardig wat van opsteken, de meer ervaren houtbewerker kijkt daar wellicht anders tegen aan.
En ook laat zien dat je soms met eenvoudige gereedschappen ook prima uit de voeten kunt.

Er zijn er wel veel mindere, die een geweldig verhaal kunnen vertellen en hun ervaring vooral al danken van het lezen ipv van vele jaren ervaring,
en dan vreselijk onervaren staan te hampelen als ze eenmaal gereedschap in hun handen hebben.
Een voorbeeld daar van vind ik bv de onderstaande foto, waarbij een klein dikte verschil op een 100 of 150 mm stuk hout wordt aangevallen met een No.8 reischaaf.
10 cm hout schaven met reischaaf 001.jpg
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik versta wat je bedoeld Caspar. Ik mag dan zelf een grote fan zijn van Sellers, ik deel in elk geval zijn smaak niet :D. Videotechnisch is ook niet altijd alles wat het moet zijn maar daar stoor ik mij niet zo aan. Er staat veel slechter op YouTube :).

Daar komt nog eens bij dat z'n blog nog maar drie jaar online is en de YouTube filmpjes nog maar twee jaar. Een beginner dus. Toch ben ik blij dat ook de minder goede video's online komen, want ook daar leer je uit bij. En uiteraard heeft ieder z'n eigen stijl en persoonlijkheid, maar ik stoor er mij niet aan als een vriendelijke grootvader gewoon wat te lang blijft praten.
Wat Sellers vooral probeert te doen is mensen te inspireren om zelf dingen te gaan maken, zelf te ontwerpen. En als ik voor mijzelf spreek kan ik gerust zeggen dat geen enkele andere houtbewerker mij zo geïnspireerd als Sellers, en ik heb er al behoorlijk wat de revue zien passeren.
Als je kijkt hoeveel mensen er wereldwijd Sellers volgen denk ik dat hij hier in elk geval wel in geslaagd is. In een tijd waar er een vrij groot aanbod is zoveel mensen aanspreken is toch wel een verdienste, los van wat beter kan, mooier of interessanter is.

Voor mij hoeft hij helemaal geen docent te zijn, geef mij maar een stielman bij wie ik af en toe eens in de werkplaats mag kijken. Heerlijk.

Wat me stoort aan de man is niet zijn technieken, die zeer zeker de moeite waard zijn om te zien. Maar dat hij voortdurend zegt hoeveel mensen hij les gegeven heeft en hoe goed zijn technieken werkelijk zijn. Hij is voortdurend aan het overtuigen en dat is misschien nodig...dat weet ik niet. Voor mij is het vooral irritant. Ik zou de man andere vragen stellen dan hij toont.

Wat ik goed vind en waar ik zelf veel van geleerd heb is het uitproberen van snel en minder precies. Vooral ook heb ik van Peter Follansbee veel geleerd. Vind zijn werk heel interessant. Maar Sellers zou je ook zo kunnen zien. Wat is net genoeg.

Betaald de klant voor de binnenkant van de laden of de achterkant van de kast...?

Mijn werk gaat steeds meer richting boom en materiaal en minder richting freakisch verbinding...al is daar nog niet veel van te zien op mijn website.

Ik wil betaalbare stoelen maken in grote series, zeg 8 stoelen per maand.

Dat dank ik ongetwijfeld ook aan Sellers en zijn werk. Maar hij irriteert me mateloos, misschien heeft coko gelijk en zit mijn ego in de weg...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ach ja, smaken verschillen. Uiteindelijk zoekt eenieder hetgeen voor hem/haar inspirerend is. Uiteraard is dit niet voor iedereen gelijk.

Even Peter Follansbee bekeken... ik vond Sellers z'n ontwerpen al niet mooi :eek:. Waar Sellers een beginner als ik weet aan te spreken stoot deze mij dan weer af met eindeloos gecompliceerd snijwerk. Overduidelijk techniek in overvloed, zodanig veel dat het intimiderend werkt voor mij :).
Gelukkig heeft het net voor elk wat wils.

Ik ben in elk geval benieuwd naar de stoelen. Sellers heeft vorig jaar deze link gedeeld http://neiltaylorfurniture.co.uk/ . De stoelen zijn niet zo m'n ding maar de barkrukken vind ik wel leuk. Minder afgeborsteld.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb hetzelfde Caspar. Interessant wat Paul allemaal brengt, maar hemzelf vind ik vaak erg irritant overkomen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou de man andere vragen stellen dan hij toont.

Dat zou echt "onbetaalbare filmpjes" opleveren. Caspar en Peter naast elkaar met een stapel oud gereedschap, wat gelijksoortige stukken hout en een opdracht, maak beiden een melkkrukje (oid). Ga je gang heren, de dialoog die dan ontstaat lijkt me echt interessant.

i.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.