Parket met pek hergebruiken

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Dag allen

Ik heb recent 6m² eiken parket van +- 18mm dik op de kop kunnen tikken. het parket is vroeger verlijmd met pek en in visgraat gelegd. Kan ik hier nog iets mee doen? hoe haal ik het pek er best af?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Schuin tegen de muur zetten, het druipt er vanzelf af. Je moet alleen geen haast hebben, zie het pekdruppelexperiment.

Maar zonder dollen, pek deelt zijn schadelijke eigenschappen met o.a. creosoot / carbolineum. Beter niet teveel gaan knoeien met verhitting of oplosmiddelen. Als er weinig pek aan hangt zou je het met een scherpe verfkrabber kunnen verwijderen en de laatste sporen met wasbenzine, uiteraard in de buitenlucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Schuin tegen de muur zetten, het druipt er vanzelf af. Je moet alleen geen haast hebben, zie het pekdruppelexperiment.

Maar zonder dollen, pek deelt zijn schadelijke eigenschappen met o.a. creosoot / carbolineum. Beter niet teveel gaan knoeien met verhitting of oplosmiddelen. Als er weinig pek aan hangt zou je het met een scherpe verfkrabber kunnen verwijderen en de laatste sporen met wasbenzine, uiteraard in de buitenlucht.
Dan hoop ik dat ie het hout niet te snel nodig heeft, als ie het er uit laat druppelen. 10 Druppels per eeuw duurt ff.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik heb hem gewaarschuwd dat hij geen haast moet hebben 😊.

Het kan nog erger. Mijn schoonzoon (fysicus in opleiding) vertelde me dat ook glas bij normale omgevingstemperaturen traag vloeibaar is, waardoor onderin erg oude ruiten het glas dikker is dan bovenin.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Dat over glas klopt — vloeibaar, dus geneigd onder de invloed van zwaarterkracht.
Pek? Krabben, ben ik bang.
Een al enige tijd geleden had een vriend van me het briljante idee om de achtergevel van zijn woning, inclusief decoraties in de vorm van plastic dinosauriërs, met teer te behandelen — geen goed idee, het bleef lopen.
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Bedankt allen voor de tips. Het krabben zie ik (voorlopig) nog wel zitten, eventueel met de fein ofzo, we zien wel wat het beste gaat. Wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is: zit het teer niet in het eik? Maw, kan ik de eik wel nog gebruiken om later evt te behandelen met een olie ofzo? (Als ik nu erg ver weg denk, denk ik bijvoorbeeld aan het realiseren van een visgraattafel). Zolang de Eik na het wegkrabben van de pek nog bruikbaar is, is het goed voor mij, anders wordt het helaas containerpark. :/
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hoe ver het is ingetrokken wordt wel duidelijk als je een proefstukje schoonmaakt en/of doorzaagt.
Ik denk dat het echt handwerk wordt. Een scherpe verfkrabber is zeer doelmatig gereedschap. Wel zorgen dat je de latten goed schuifvrij kunt fixeren.
Met de Fein krijg je in het te verwijderen materiaal vrij snel warmteontwikkeling, en dan wordt het bij pek een vieze smeerboel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Gelukkig zit er bij mij geen teer op. Als het kleine plankjes zijn, kan je ze in de vriezer leggen. De teer wordt dan hard en is er makkelijk af te steken.
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Ik vermoed dat ik dit dan ook best niet met de schaafmachine eraf haal? (of vlak vandiktebank)? Ik zal me best een goede schraper kopen zeker?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als het goed koud is en de teer is vrij dik, springt het er van af als je er met een hamer op slaat. De rest gaat prima met een verfkrabber. Als je je vandiktebank met dieselolie wil schoonmaken, kan je het daar ook doorheen gooien. Als de teer warm wordt komt het echt overal te zitten.
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Als ik de vloerdelen in de vriezer leg, zullen deze dan niet beginnen vervormen? Het is natuurlijk ook belangrijk dat ze nog bewerkbaar zijn.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Kijk eens aan, broodje aap blootgelegd. Dankjewel, Frank. Ik zal mijn schoonzoon hier op wijzen.
Werd ook wel eens tijd. Hoe langer ze studeren, des te vaker blijken ze gelijk te hebben :devilish:
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
helaas heb ik geen geleider voor de lintzaag, ik heb enkel een oude lintzaag van mijn opa ter beschikking. de plaat is waarschijnlijk ook niet meer echt haaks t.o.v. het zaaglint, dat wordt wat knutselen dus!
 

pylkje

Nieuw lid
14 aug 2019
15
7
Oude truc; als mijn grootvader zijn schip in de koolteer gezet had dan verwijderde hij de teer met boter van zijn handen. Overigens werd er voor dag en dauw geteerd en had hij zich met talkpoeder ingesmeerd, tegen het verbranden door de zon. Zag er mooi uit😳
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die boter trekt ook in je hout. Ik denk niet dat je dat wil. Als je een cirkelzaag hebt kan je de plankjes schoonzagen. Om ze op een tafel te plakken hoeven ze niet dik te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.