He heb net onder zetters gemaakt, maar nu wil ik ze ook met iets behandelen. Zodat het niet erg is als er op gesmost wordt. Is parafinne olie hiervoor geschikt of eerder vernis voor binnenshuis?
Jolien
Jolien
dan gebruik je de verkeerdepersoonlijk hou ik niet zo van vernis, het geeft zo'n plastic uiterlijk aan het hout, maar dat in mijn persoonlijke mening.
Groet Pel.
Dan kan het geen kwaad, persoonlijk hou ik niet zo van vernis, het geeft zo'n plastic uiterlijk aan het hout, maar dat in mijn persoonlijke mening.
Groet Pel.
Paraffine-olie maakt hout niet echt waterafstotend - het 'zit namelijk niet vast' in of op het hout, maar kan wegspoelen, uitlogen en zelfs verdampen. Ik ben in het algemeen geen grote voorstander van paraffineolie als afwerking voor hout, zeker niet voor houten gebruiksvoorwerpen. Daarvoor heb je hoe dan ook iets nodig dat 'uithardt', of dat nou vernis is, of epoxy, of een drogende olie. Anders kun je nog beter bijenwas gebruiken, dat ziet er lig beter uit dan paraffineolie. Of nog beter, carnaubawas. Mijn eerste keuze zou gekookte lijnolie of tungolie zijn. Of Osmo hardwaxolie (dat zit ook op ons houten aanrechtblad - zelf gemaakt).Maar als je dan bijvoorbeeld cola morst op de onderzetter die met parafinne olie behandelt is, gaat dat er dan af te vegen?
Ik heb mijn grenen eettafel destijds met walnootolie behandeld. Een keer of drie, vier. De tafel is gewoon droog. Dat de olie niet hard zou worden kan ik bevestigen noch ontkennen, aangezien zij geheel in het hout is getrokken.Voor onderzetters zou dat niet mijn eerste voorkeur hebben. Walnootolie is een semidrogende olie. Het droogt wel, maar heel langzaam en het wordt dan ook niet echt hard. Voor hout dat in aanraking komt met voedsel (zoals snijplanken) is het een erg goede oplossing, maar voor een onderzetter, waar waterafstotendheid de belangrijkste (en feitelijk enige) voorwaarde is, zou ik iets nemen dat beter droogt dan walnootolie. Maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb ook wel onderzetters gemaakt voor pannen en glazen. Gewoon een plakje van een boomstam afzagen. Maarja, de afwerking dat was nog niet zo simpel. eerst heb ik kozijnen lak gebruikt. Mooie afwerking en het water blijft liggen, maar bij een kop hete thee bleven de onderzetters aan het glas plakken. Niet echt ideaal dus. Vervolgens parafine olie geprobeerd, naar mijn geen succes. Het water werd direct op gezogen.
Lijnolie geprobeerd, ging al beter. Het water bleef er gedeeltelijk op liggen, maar niet ideaal.
Vervolgens naar verschillende lak soorten gezocht, gekocht, en geprobeerd. Uit eindelijk kwam ik bij de spuitlak van de action uit. Perfect! waterafstotend, glad, makkelijk/gelijkmatig aan te brengen, en plakt niet aan hete pannen/glazen. Voor het spuiten moet je wel alles spekglad hebben geschuurd, minimaal tot grid 600
Aaaah! Super zeg! Op zo een antwoord wachtte ik duslekker budget vriendelijk!
Oke dan zal ik nog maar even verder schuren, tot nu toe tot 400 gegaan!
Dankuwel HBhout !!
Bekijk bijlage 41518
Dit zijn de onderzettertjes trouwens! 11 op 11 !
kzou het wel eerst op een test stukje testen.Niet iedereen vind het zelfde immers mooi. Het zou jammer zijn als het straks geheel verpest is. Duur is het inderdaad niet, dus altijd het proberen waard
Die zijn netje geworden!
Welk hout is gebruikt? en hoe zijn de verbindingen gedaan, gewone houtlijm? ze zijn zeker na het lijmen door de vlakbank gehaald?