Paneelklem of pijpklemmen gebruiken

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Hoi allen

Ik ben bezig met het ontwerpen van een tafeltje met een eiken blad voor mijn moeder. Het blad zal ongeveer 40cm breed en 1m lang zijn en bestaan uit eiken planken die ik samenlijm.
Ik weet dat ik deze planken samen kan lijmen met zowel pijpklemmen als met paneelklemmen.

Indien ik ga voor pijpklemmen, zou ik de klemmen apart kopen (niet die van bessey, maar eventueel van dieter schmidt of axminster) en hier dan een buizen voor kopen. een set of 3 moet voor dit project nu wel voldoen denk ik dan (verbeter me als ik fout denk).

Indien ik kies voor paneelklemmen, zou ik deze zelf maken uit staal. Hout lijkt me persoonlijk een minder goed idee omdat dit nog kan werken. Als ik er dan zelf maak, doe ik het liefst meteen goed! En het is ook een goede oefening om mijn las 'skills' wat bij te schaven.

Wat is hier de beste oplossing? Pijpklemmen zijn natuurlijk makkelijker, maar dan kan het tafelblad nog buigen lijkt me.

Groeten

Thibaud
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nog een andere optie is losse sergeantkoppen kopen en deze op houten of stalen profielen zetten. Te koop bij Axminster of Toolstation.

IMG_20200504_182641915.jpg
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Als je vaker bladen wilt maken zijn paneelklemmen wel handig. Ik heb ze nooit gemaakt omdat ze te weinig gebruikt zouden worden en in de weg zouden staan in mijn beperkte ruimte. Pijp- of andere klemmen zijn universeler. Tegen kromtrekken de klemmen om en om leggen en ik klem het blad tussen twee balkjes dwars op de planken aan elk uiteinde. Deze balkjes wikkel ik in folie tegen vastplakken.
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Bedankt voor jullie reactie!

Ik denk dat ik dan inderdaad niet ga voor paneelklemmen, zouden jullie dan pijpklemmen kopen of paneelklemmen (zie foto Nerf)? (maw: een buis of een stalen koker, wat zal het beste zijn?)
Wat is jullie ervaring met de 'goedkopere' klemmen t.o.v. die van Bessey? bvb: een setje pijpklemmen van Bessey kost al gauw €30.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb zelf de stalen 3/4” buis variant. Ook de goedkope van baptist of Dieter Schmid werken goed. Ik heb ooit eens een houten klem gemaakt zoals op de foto, en die boog wel door met grotere lengtes ( 1,25 meter). Maar dat zal buis ook doen. Denk niet dat het veel uitmaakt. Denk er bij buis wel om dat er aan een kant schroefdraad op moet. Je kunt het met draad kopen of dit zelf (laten) doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste tdesut,
de collega's doen prachtige voorstellen
een blad van 40 bij 100 cm klem je zonder problemen met gewone lijmklemmen
klemmen afwisselend boven en onder zetten + een balkje boven en onder om de gelijmde planken in een rechte lijn te houden
tot daar het technische antwoord
alternatieven hangen af van het feit of je een uitdaging wenst, van hoe groot je budget is, van hoeveel keer je in de toekomst zal lijmen, enz
ander aspect: mijn ervaring is dat je gelijmde panelen best te lang maakt
de sectie van de uiteinden is niet altijd identiek + er zal lijm van tussen de naden komen
na het lijmen zag je het paneel op lengte
zo verminder je de kans op fouten aan de kopse kanten aanzienlijk
 

WR1944

Oud hout
Pijpklemmen zijn inderdaad handig en ook nog eens sterk. Je hoeft niet eens erg lange pijpen te kopen. Als je pijpen van bijvoorbeeld een meter koopt zorg dan voor schroefdraad aan beide einden. Met moffen kun je de pijpen verlengen. Ik heb de in onbruik geraakte gaspijpen in huis los genomen zodat ik een allegaartje aan pijpen heb. Maar ik ben daarmee erg flexibel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onze eerste keukenaanrechtbladen maakten wij met pijpklemmen en (heel veel) lijmklemmen (om de zaak vlak en gelijk te houden). En domino's om verspringen tegen te gaan. Mede als gevolg van deze ervaring hebben we voor onze huidige aanrechtbladen (na een verhuizing) een grote paneelklem gekocht (het modulaire systeem van Peaktool/Baptist, dat je onder andere namen ook wel elders kunt vinden). Een verschil van dag en nacht - ik hoop nooit meer een tafelblad met pijpklemmen of sergeanten in elkaar te hoeven zetten...

Oh en als je uitrekent wat al die pijpklemmen en het minimaal aantal benodigde (goeie) lijmklemmen dat je zeker nodig hebt om met goed fatsoen een blad van een beetje afmeting te maken kosten, dan is die paneelklem ineens ook niet zo heel duur meer. Ja het kost meer, maar het verschil is, zeker gezien het gemak, verwaarloosbaar. Althans dat is mijn mening ;-)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoeveel denk je het te gaan gebruiken? Voor eenmalig gebruik kan je namelijk ook denken aan een alternatief zoals:
1591099178495.png

Maar ook met bijvoorbeeld wat touw kan je prima 'klemmen', zoek daar maar eens naar bij google en/of jijbuis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Pijpklemmen zijn inderdaad handig en ook nog eens sterk. Je hoeft niet eens erg lange pijpen te kopen. Als je pijpen van bijvoorbeeld een meter koopt zorg dan voor schroefdraad aan beide einden. Met moffen kun je de pijpen verlengen. Ik heb de in onbruik geraakte gaspijpen in huis los genomen zodat ik een allegaartje aan pijpen heb. Maar ik ben daarmee erg flexibel.
+1
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De originele paneelklemmen waren van plano eind jaren 80 volgens mij. Er zijn hele mooie diy versies op youtube te zien. Zijn trouwens ook nog gewoon te koop. Of ze beter zijn dan die van peak tool of andere klonen weet ik niet. Op ons forum staan er posts Houten zelfbouw 'plano' lijmpers en plano lijmpers Waarschijnlijk nog wel wat meer posts maar gebruik de zoekfunctie en je weet het.
 

tdesut

Actieve deelnemer
12 jun 2015
39
1
Brugge, België
Misschien dat ik dan toch kijk om eventueel zo'n lijmpersen te maken, lijkt me wel handig. Zou dan wel eentje moeten zijn die ik gemakkelijk uit elkaar kan halen aangezien ik nu nog bij m'n moeder woon en het dus niet mijn vaste werkplaats is (ik hoop volgend jaar alleen te gaan wonen met mijn vriendin).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.